Sub sloganul "Promise to proof" ("Promitem sa confirmam"), Hyster a organizat o vizita la fabrica de la Craigavon (Irlanda de Nord) pentru presa de specialitate, cu accent pe procesele de productie si standardele de calitate la care se lucreaza. Practic, compania isi propune sa asigure clientilor sai costuri reduse de operare, durabilitatea produselor si suport post-vanzare. Craigavon este ultima fabrica din Marea Britanie unde se mai produc stivuitoare, fiind acoperita o gama mare de modele: electrice cu contragreutate cu trei si patru roti de 1,5-2 t, electrice din gama 2,2-3,5 t, cu ardere interna, de 1,6-2, 2-3,5 si 4-5,5 t, si electrice cu tractiune pe spate de 1,3-1,5 t.
Fabrica Nacco Materials Handling Group (NMHG) din Craigavon, una dintre cele trei locatii europene unde se produc stivuitoarele Hyster, a fost inaugurata in 1981 si se intinde pe o suprafata de 35.896 m2. 600 de angajati permanenti lucreaza aici si aproximativ 14.000 de echipamente sunt produse anual. In ultimii doi ani, Hyster a investit masiv in vederea cresterii productivitatii, scaderea costurilor de operare si optimizarea timpilor de livrare, mai ales ca nu se produce decat pe comanda.
83% din echipamentele produse la Craigavon sunt vandute in Europa, Rusia, Africa si Orientul Mijlociu, aducand o contributie importanta exporturilor britanice.
Incununarea eforturilor derulate in acest sens a reprezentat-o acordarea premiului pentru calitate in 2011 in Irlanda de Nord, de catre Fundatia Europeana pentru Managementul Calitatii.
Fabrica NMHG si-a deschis portile, la sfarsitul lui aprilie, jurnalistilor presei de specialitate din toata Europa, pentru a prezenta modul in care este organizata activitatea si standardul ridicat de calitate la care se lucreaza in ultimul "bastion" de productie din Marea Britanie.
Testele au demonstrat performante imbunatatite
Jurnalistii au putut vedea diferite demonstratii cu stivuitoarele Fortens de 2,5 t, care ilustreaza eficienta noilor sisteme de control al consumului de carburant introduse de Hyster. Rezultatele au fost cu atat mai interesante cu cat in momentul efectuarii demonstratiilor ploua cu galeata.
Pentru inceput a fost prezentat modul in care se desfasoara testul VDI de comparare a performantelor modelelor de echipamente similare si cum a fost optimizat consumul de carburant cu noul Hyster diesel H2.5FT. In acelasi interval de timp, imbunatatirea performantelor echipamentului au determinat ca noua generatie sa consume 3,1 l/ora, fata de 3,6 l/ora, cat necesita precedenta pentru aceleasi operatiuni.
De anul trecut, stivuitoarele Fortens de 2-2,5 t cu ardere interna, dotate cu transmisie DuraMatch, sunt livrate cu optiunea ECO eLO de optimizare a consumului de carburant in functie de performantele pe care le doreste managerul depozitului – economie sau un plus de putere. O demonstratie a diferentei de operare dintre doua stivuitoare Fortens
Lipsa transparentei este unul din principalii factori de cost in logistica interna. Aceasta duce la greseli si este o bariera in calea imbunatatirii calitatii, fiind astfel un dezavantaj concurential. Astazi, cea mai mare parte a logisticii productiei si din depozite este executata cu stivuitoare, insa operatorii sunt nevoiti sa scaneze manual sarcinile de fiecare data cand sunt incarcate/descarcate si, de asemenea, sa scaneze zona de depozitare a acestora. Studiile au aratat ca, in medie, 93% dintre scanari sunt corecte, procentul crescand,in cele mai bune cazuri, pana la 95%.
Asta inseamna ca pana la 7% din scanari sunt efectuate gresit, situatie care duce la „pierderea“ paletilor sau produselor care nu pot fi apoi gasite pentru ca acestea nu se afla la locul indicat de WMS. Sistemele identPLUS sunt disponibile direct de la producator, care isi cauta, de altfel, un distribuitor pe piata romaneasca. Cei care sunt interesati de acest sistem au la dispozitie date de contact mai jos.
Mai dificil este atunci cand productia trebuie repetata din cauza „ratacirii“ bunurilor care nu pot fi gasite, dar care trebuie sa fie livrate la timp. De asemenea, se mai intampla si ca marfa sa fie livrata gresit, pentru ca aceasta nu este transportata la docul corect. In productie, se poate intampla ca utilajele sa fie aprovizionate cu materialele nepotrivite.
In plus, se stie ca primul pas in taierea costurilor ce tin de logistica interna consta in utilizarea mai eficienta a capacitatii de transport a flotei de stivuitoare. Iar pentru a atinge acest obiectiv fiecare stivuitor trebuie sa beneficieze de o imbunatatire semnificativa si de lunga durata a performantelor.
Sistemul modular identPLUS transforma stivuitoarele in „purtatori de date“ inteligenti.
In functie de optiunile alese, sistemul permite colectarea automata si coroborata de date la incarcare, ofera ajutor la incarcare si informatii privind pozitia vehiculului pe timpul fiecarei etape de transport. Acest lucru face posibil ca datele din sistemul WMS sa reflecte exact situatia reala din depozit sau unitatea de productie. Posibilitatea de ratacire a marfurilor este astfel eliminata.
identPLUS este un sistem modular care ofera, pe langa functia de localizare a stivuitoarelor, si functii logistice si de siguranta, si sprijina eficient operatorul de stivuitor sa execute toate sarcinile de mutare a marfurilor in mod corect si optim. Operatorul este ghidat printr-un terminal montat la bordul vehiculului (Vehicle Mounted Terminal – VMT), care ii arata acestuia pe ecran ce comenzi de transport exista si, daca e cazul, ii ofera instructiuni si avertismente. Sistemul ofera posibilitatea de a monitoriza in timp real fiecare comanda si de a afla daca operatorul ridica incarcatura corecta si o transporta la locul indicat. Producatorii sistemului sustin ca acesta permite o transparenta de 100% si o rata a erorilor de 0% in cazul fiecarui transport.
Sistemul aduce o economie de timp de pana la o ora/stivuitor/tura
Datorita acestui sistem, productivitatea este imbunatatita, dat fiind faptul ca performantele optimizate ale fiecarui stivuitor inseamna ca volumul de transportat este gestionat cu mai putin efort (volum de munca/stivuitor), ceea ce se traduce prin mai multe miscari productive pe ora si un cost mai mic pe operatiuni/palet. De asemenea, operatiunile fizice, ca scanarea codurilor de bare pe sarcina sau zona de stocare nu mai este necesara. Economia de timp pe fiecare transport poate insuma pana la 45 de secunde, ceea ce inseamna pana la o ora/ stivuitor/tura. Iar in cazul in care in depozit nu se foloseste nici scanarea, iar datele sunt culese manual, economia de timp obtinuta cu identPLUS este mult mai mare.
Sistemul ajuta la realizarea unor economii pe segmentul costurilor cu forta de munca, energie si servicii, siguranta marfurilor, precum si a celor rezultate in urma transporturilor gresite. De asemenea, sistemul localizeaza cu precizie stivuitoarele, ceea ce permite detectarea curselor efectuate „pe gol“ si optimizarea planificarii stocurilor.
Stivuitorul scaneaza singur marfa
Sistemul modular identPLUS are, pe langa localizarea automata, si un modul disponibil pentru identificarea automata a incarcaturii/paletului prin RFID sau un cititor optic de etichete (Optical Label Reader). Stivuitorul este deci echipat si cu cititori RFID, un senzor de detectare a sarcinii si un senzor de inaltime. Toate incarcaturile si recipientele care urmeaza sa fie identificate sunt marcate cu cipuri RFID corespunzatoare. In functie de caracteristicile incarcaturilor/recipientelor, pe stivuitor pot fi montati unul, doi sau mai multi cititori RFID.
Cand senzorul de sarcina detecteaza incarcatura, cititoarele sunt activate si se identifica automat sarcina sau recipientul ridicat de stivuitor. Senzorul de inaltime determina nivelul raftului la preluarea sau depozitarea sarcinii in stelaj. Toate datele sunt procesate de VMT in timp real si asociate cu informatiile referitoare la pozitie si timp.
Prin sistemul WiFi integrat, informatia concentrata este trimisa, de exemplu, catre o baza de date SQL, la care orice sistem de tip WMS are acces.
identPRO a dezvoltat un software special pentru a asigura inregistrarea corecta a incarcarii/descarcarii sarcinii si recipientelor. Acesta garanteaza, de asemenea, ignorarea tuturor cipurilor identificate la trecerea pe langa acestea si orientarea catre cel cautat.
Localizare cu o precizie de pana la 10 cm
identPLUS foloseste markeri optici de pozitie (Optical Position Marker – OPM) montati pe tavanul depozitului si senzori optici de pozitie (Optical Position Sensor) plasati pe acoperisul vehiculului pentru a afla pozitia acestuia cu o precizie de pana la 10 cm datorita tehnologiei Sky-Trax.
In configuratia de baza a identPLUS sunt incluse OPM-uri, un senzor optic de pozitie pe vehicul si VMT cu soft propriu. Toate sectiunile si rutele pentru care se doreste monitorizare sunt marcate cu OPM-uri, care sunt disponibile in patru dimensiuni, pentru inaltimi diferite ale tavanului, de pana la 15 m. Datele legate de pozitia vehiculului sunt procesate cu ajutorul softului identPLUS instalat pe VMT, li se adauga un marcaj temporal (timestamp) si sunt transferate instantaneu catre aplicatiile de tip WMS printr-o baza de date SQL, de exemplu.
Informatiile precise asupra pozitiei unui stivuitor dau sistemului de ghidare posibilitatea sa atribuie o comanda de transport celui mai apropiat vehicul, optimizand astfel rutele acestora si evitand circularea neproductiva, fara incarcatura. Localizarea la exterior se realizeaza prin GPS Diferential (DGPS) si un senzor special dezvoltat de identPro pentru cresterea acuratetii cu pana la 40 cm. La folosirea alternativa a functiei de localizare in interior si afara, sistemul comuta automat intre cele doua moduri.
Se pot face si setari personalizate pentru siguranta
Datorita acuratetii determinarii pozitiei, sistemul identPLUS poate calcula viteza reala a unui vehicul si o poate compara cu limita impusa pentru zona respectiva, in cazul in care aceasta este depasita, operatorul fiind avertizat prin VMT.
Sistemul permite chiar si incetinirea automata a vehiculului pana la limita admisa. De asemenea, la apropierea de capatul unui culoar, sistemul emite un semnal de avertizare, pentru a preveni orice posibila coliziune cu peretele.
Pot fi supravegheate astfel mai multe zone si, in caz de incalcare a regulilor stabilite, pot fi luate mai multe tipuri de masuri. Pe langa avertizarea operatorului, exista si optiunea emiterii unui e-mail catre o statie de control. Interfata standard de programare (API) permite setarea de optiuni personalizate.
Operatorul poate primi instructiuni specifice produselor transportate atunci cand functia de localizare este folosita impreuna cu identificarea automata a incarcaturii. Astfel, pot fi impuse limite de viteza diferite, in functie de marfa transportata. De exemplu, se poate alege o anumita limita de viteza atunci cand operatorul transporta bunuri fragile pe o portiune de traseu cu denivelari. In acelasi timp, se poate executa si transportul marfurilor periculoase in conformitate cu prevederile legislatiei in acest sens. Operatorul este astfel avertizat atunci cand plaseaza in apropiere bunuri incompatibile intre ele. Supraincarcarea stivuitoarelor poate fi, de asemenea, evitata.
Reducerea costurilor cu pana la 30%
Sistemul permite o economie a costurilor in cazul productiei interne si a logisticii depozitului cu pana la 30%. In plus, calitatea produselor si relatiile cu clientii au, de asemenea, de beneficiat. Producatorii sustin ca prin utilizarea identPLUS se obtine transparenta maxima si reducerea erorilor. Este esential ca informatiile ce tin de pozitia marfurilor si destinatia acestora (catre ce utilaj de productie se indreapta, catre ce doc) sa fie reflectate intru totul de realitate.
In acelasi timp, transportul este mai eficient, dat fiind faptul ca operatorii nu trebuie sa se opreasca pentru a efectua scanarile, iar acest lucru inseamna nu numai o economie de timp, dar si eliminarea posibilitatii de producere a erorilor de scanare. Alti factori de economisire constau in transportul mai multor sarcini pe ora si reducerea numarului de livrari incorecte. De asemenea, nu se mai iroseste timp pentru cautare si nici nu se pierde timp de productie din cauza livrarii materialelor nepotrivite. Alte avantaje sunt optimizarea rutelor si a capacitatii flotei, reducerea timpului dedicat pregatirii de noi operatori s.a. Producatorii sistemului sustin ca investitia se poate amortiza in circa 12 luni.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit