În prima jumătate a anului 2024, aproximativ 107.000 mp de spații comerciale noi au fost finalizate la nivel național. În special, 80% din această nouă ofertă a fost livrată în al doilea trimestru al anului. În ceea ce privește formatele de retail, centrele comerciale (considerate retailul tradițional) au reprezentat 61% din suprafața totală a ofertei noi. În schimb, parcurile de retail au reprezentat 39% din suprafața nou inaugurată.
Argeș Mall a fost cea mai mare livrare încheiată în prima parte a anului, centrul comercial a fost dezvoltat în Pitești de Prime Kapital având o GLA (suprafață închiriabilă brută) de 51.400 mp. Proprietarii de retail își pregătesc centrele și mall-urile pentru viitor prin diversificarea mixului de chiriași. Retail-tainment presupune adăugarea de elemente de divertisment și experiențele la mixul de magazine. Centrele comerciale inovatoare se transformă în mai mult decât simple destinații de cumpărături Acestea încorporează acum servicii cu valoare adăugată care transformă centrul comercial într-un centru dinamic. Un bun exemplu este Plaza M deținut de Indotek, situat în Târgu Mureș, care a fost extins cu încă 5 000 mp închiriabili și a primit în oraș noile deschideri ale Half Price, Jysk, TEDi, New Yorker extins, Cărturești, Lensa, Budmil și Fressnapf.
În prima jumătate a anului 2024, cea mai mare livrare de parcuri de retail a fost Aurora Retail Park Giurgiu, dezvoltat de Cometex. Acest parc de retail, se mândrește cu o suprafață închiriabilă brută (GLA) de 13.500 mp. Parcul oferă produse de modă, electronice, bancare, decorațiuni pentru casă, restaurante și cafenele. În plus, Fashion House Pallady, situat în partea de sud a Bucureștiului, aproape de ieșirea de pe autostrada A2, și-a extins suprafața închiriabilă cu 5.700 mp, atrăgând noi chiriași.
La sfârșitul semestrului I 2024, stocul de retail modern al României a ajuns la 4,45 milioane de metri pătrați, după adăugarea noii oferte menționate mai sus. În prezent, aproximativ 59% din acest stoc este în format tradițional (centru comercial), în timp ce restul de 41% este conceput ca un format specializat (parc de retail).
Bucureștiul conduce cu cea mai mare pondere (30%) în formatul centrelor comerciale, urmat de orașe precum Brașov, Timișoara, Craiova, Cluj-Napoca, Sibiu, Constanța, Târgu Mureș și Iași, care reprezintă împreună alte 41% din suprafața totală a stocului modern. În timp ce centrele comerciale tind să fie concentrate în orașele mari, parcurile de retail sunt mai larg distribuite în întreaga țară, inclusiv în orașele terțiare și mai mici. Recent, două noi scheme de parcuri de retail au fost inaugurate în prima parte a anului: Vălenii de Munte Retail Park: Acest parc de retail acoperă o suprafață de 3.000 mp închiriabili și a fost dezvoltat de Cometex. Galeria Comerciala Sinaia: Un parc de retail care se întinde pe o GLA de 5.000 mp dezvoltat de Imo Invest Total.
Aceste dezvoltări contribuie la diversificarea peisajului de retail dincolo de marile centre urbane, făcând comerțul cu amănuntul modern accesibil unei populații mai largi.
Până la sfârșitul anului 2024, aproximativ 70.400 mp vor fi adăugați la stocul de retail modern al României. Dacă toate aceste proiecte vor fi livrate conform estimărilor, stocul total de retail modern va depăși 4,5 milioane mp. ce merită menționat, 90% din oferta nouă în construcție este dezvoltată în format specializat (parc de retail). Aceste proiecte extind opțiunile de retail către noi orașe de pe hartă, inclusiv locuri precum Curtea de Argeș, Crevedia și Moinești. Dezvoltarea comerțului cu amănuntul în orașele mici joacă un rol crucial în creșterea vitalității economice și în furnizarea de servicii esențiale comunităților locale.
Calea Victoriei, bulevardul emblematic din București, a cunoscut o renaștere în ultimii ani. Acum străjuită de noi magazine de modă, buticuri de artă, cafenele și restaurante, Calea Victoriei este o destinație comercială de lux. Un monument istoric emblematic situat în inima Bucureștiului, Palatul Știrbei este unul dintre cele mai așteptate proiecte de retail din capitală. După lucrările de renovare realizate de Hagag Development, acesta își propune să devină o galerie comercială de referință pentru brandurile de lux din sud-estul Europei. Diversificarea formatelor de retail și transformarea Calea Victoriei într-un centru de divertisment demonstrează angajamentul orașului de a-și îmbunătăți peisajul de retail.
Stocul de retail modern din București continuă să aibă o rată de ocupare ridicată, disponibilitatea totală situându-se sub 2,0%. În ceea ce privește situația din orașele regionale, rata de neocupare este puțin mai mare, situându-se în jurul valorii de 3,0%.
În 2024, piața de comerț electronic din România este proiectată să crească cu aproximativ 16%, ajungând la 11,5 miliarde de euro. Această creștere urmează unei performanțe puternice în 2023, când piața a atins 9,8 mld. euro. Segmentul serviciilor din România este prognozat să înregistreze o creștere robustă, cu o creștere anticipată de aproximativ 30%. Această expansiune reflectă adaptabilitatea și dinamismul economiei țării. În ciuda presiunilor inflaționiste, comerțul online rămâne o forță semnificativă. Comoditatea și accesibilitatea continuă să impulsioneze cumpărăturile online.
Mai exact, România a atins o valoare echivalentă cu 80% din media UE în ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor, care se aliniază performanței Poloniei. În timp ce PIB-ul reflectă în primul rând activitatea economică, consumul individual real servește drept indicator alternativ mai potrivit pentru a descrie bunăstarea materială a gospodăriilor. În special, procentul consumului individual al României se situează la 89%, unul dintre cele mai ridicate dintre țările din Europa Centrală și de Est. Prin comparație, consumul individual al Poloniei este de 86%, urmată de Republica Cehă (81%), Slovacia (75%) și Ungaria (70%).
În primele șase luni ale anului 2024, mai multe magazine noi și-au făcut loc în România. Printre acestea se numără: KIKO Milano: Brandul italian de cosmetice a deschis primul său magazin din România în ParkLake Shopping Center din București. Happy Restaurants, un cunoscut lanț din Bulgaria, s-a extins în România. Primul lor restaurant din România este situat în AFI Cotroceni din București, acoperind o suprafață de aproximativ 730 mp. Zabka Group, un retailer polonez, a lansat recent un nou lanț de magazine de proximitate. Primul restaurant Hesburger a fost deschis în orașul Râmnicu Vâlcea și este situat la etajul al doilea al Shopping City Râmnicu Vâlcea, în zona food court, sub numele de „Froo”. Primele unități sunt deja deschise în București.
La sfârșitul primului semestru din 2024, chiriile prime erau stabile pentru locațiile high street, la 55 EUR/mp/lună, iar pentru centrele comerciale la 80 EUR/mp/lună. În 2024, România rămâne o piață atractivă pentru retailerii internaționali datorită mai multor factori. Creșterea puterii de cumpărare este un avantaj semnificativ, deoarece consumatorii au mai multe venituri disponibile, ceea ce duce la creșterea cheltuielilor de retail. În plus, consumatorii români sunt deschiși să încerce branduri și produse noi, contribuind la dinamismul piețelor și încurajând retailerii să inoveze.„Sectorul de retail din România a înregistrat o creștere sănătoasă începând din 2015. Factori precum consumul privat robust, îmbunătățirea economiei și creșterea salariilor au contribuit la creșterea vânzărilor în ultimii ani. Proiectul H Stirbei Palace confirmă și mai mult emergența României ca o nouă destinație a brandurilor de lux”, a concluzionat Carmen Ravon Head of Retail Occupier CEE, CBRE România.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit