Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conceptul de job rotation, destul de nou printre companiile din Romania, este descris ca o strategie manageriala avand scopul de a extinde competentele si experienta angajatilor, de obicei ca o masura de siguranta, astfel incat acestia sa poata prelua oricand sarcini cu totul diferite, in caz de nevoie. Instrumentul se poate folosi insa si la nivel de conducere, pionii fiind chiar managerii care isi schimba atributiile intre ei, in cadrul unui program bine stabilit de „rotire a functiilor“.

In acest fel, sefii de departamente sunt familiarizati cu mai multe sectoare ale activitatii companiei, iar in caz de nevoie, daca un loc devine liber din diferite motive, vor exista intotdeauna inlocuitori capabili sa conduca temporar respectiva ramura a afacerii sau chiar sa-si inlocuiasca definitiv predecesorul. Aceasta strategie a fost abordata cu succes anul trecut si de distribuitorul de medicamente Europharm Holding, detinut de grupul britanic GlaxoSmithKline, trei dintre manageri schimbandu-si atributiile in cadrul proiectului.

Reprezentantii companiei spun ca proiectul a adus rezultate reale si o dezvoltare accelerata si sustenabila in timp, beneficiile clare ale proiectului fiind competitia reala si constructiva, orientarea catre rezultate, eliminarea rutinei si dezvoltarea unei culturi de imbunatatire continua. Astfel, de pe pozitia de manager al departamentului financiar pe care a ocupat-o timp de doi ani in cadrul companiei, Meda Costea a luat in primire responsabilitatile departamentului de vanzari, a carui functie de conducere era disponibila la momentul demararii proiectului de job rotation. „La fel ca in cazul colegilor mei, experienta mea a fost acumulata intr-un alt domeniu decat cel in care lucrez acum. Am activat timp de 10 ani in domeniul financiar in diferite industrii, de la multimedia, automotive, cash&carry si, in final, distributia de medicamente“, a declarat Meda Costea, manager national de vanzari Europharm Holding, care a mai spus ca una dintre cele mai interesante provocari ridicate de noul statut a fost sa convinga o echipa de vanzatori profesionisti sa creada intr-un finantist. „A conduce o echipa de vanzari inseamna sa ai tot timpul reactiile potrivite, sa sesizezi oportunitatile si amenintarile pietei si sa le raspunzi in timp util cu cea mai potrivita reactie“, a mai spus Meda Costea, adaugand ca raspunsul nu trebuie sa tina cont doar de vanzare, ci si de profitabilitate, recuperarea banilor de pe piata si sanatatea financiara a partenerilor de afaceri. Noul director al departamentului de vanzari este de parere ca activitatea echipei pe care o conduce este mult mai complexa si o descrie ca fiind „consultanta de business“, adica venirea in intampinarea clientilor cu servicii si solutii noi, pentru a-i ajuta sa isi revina dupa momentele dificile prin care a trecut toata piata farmaceutica.
Pozitia de conducere a departamentului financiar a revenit lui Doru Achihai, manager de logistica timp de sase ani la Europharm, cu o experienta de 15 ani in acest domeniu. „Acum privesc din alta perspectiva solicitarile pe care le faceam catre departamentul financiar pentru investitii si proiecte. Nu spun neaparat ca este bine sau rau, ci ca trebuie sa deschidem intotdeauna ochii si sa incercam sa cantarim situatia si din celelalte perspective“, a spus Doru Achihai, manager financiar Europharm, care a adaugat ca primul obiectiv pe care l-a avut in vizor la preluarea noii functii a fost continuarea unui proiect pe care predecesoarea sa l-a demarat in 2009 cu scopul trecerii departamentului financiar de la statutul de supervizor la cel de partener de business si de a simplifica relatia cu celelalte departamente, fara a pierde insa functia de control, care asigura si urmareste intreaga activitate. Dupa aceasta mutare, pozitia de manager logistic a fost preluata de Valeria Ghitoi, fost director al departamentului de control al calitatii si relatiei cu autoritatile timp de trei ani. „In acei ani am lucrat pe partea de implementare si dezvoltare a sistemului de management al calitatii si am influentat celelalte departamente sa-si imbunatateasca procesele. La debutul proiectului de job rotation eram pregatita sa plec din sectorul de calitate in cel de logistica si cea mai mare provocare a reprezentat-o sa lucrez dupa procedurile dezvoltate si auditate de mine timp de trei ani“, a declarat Valeria Ghitoi, managerul logistic al Europharm Holding. Potrivit acesteia, de la inceputul proiectului si, implicit, de la preluarea noii functii, au fost aduse mai multe schimbari in departamentul de logistica. Au fost realizate situatii saptamanale in sucursale si s-au castigat sase noi parteneri pentru care Europharm livreaza acum servicii logistice. De asemenea, compania opereaza o noua platforma cu temperatura controlata, cu o capacitate de 5.400 de paleti. „Dupa ce am analizat nevoile partenerilor nostri, am dezvoltat portofoliul de servicii logistice oferite, iar unul dintre succesele cu care ne mandrim este ca am reusit sa livram vaccinuri in toate judetele tarii, la cele 42 de directii de sanatate publica, in mai putin de 24 de ore“, a spus Valeria Ghitoi, care a mai adaugat ca in primele 10 luni din anul trecut s-a inregistrat o crestere in volum de 60% fata de 2009. Noul manager de logistica a pastrat insa si atributiile fostei functii, Valeria Ghitoi fiind in continuare responsabila de relatia cu autoritatile si de calitate.

Noile functii nu au fost chiar trase la sorti
Potrivit Gratielei Simionescu, manager de resurse umane la Europharm, cei trei membri din proiectul de job rotation au fost alesi pornind de la obiectivele pentru 2012, dar si de la competentele si expertiza fiecaruia dintre manageri si aspiratiile personale ale acestora. „In proiectul de job rotation sunt colegii care au acceptat cu bratele deschise provocarea si au avut dorinta si aptitudinile pentru a conduce organizatia catre succes“, a declarat aceasta. Noul sef al departamentului financiar, de exemplu, are studii economice, fiind absolvent de ASE, insa, chiar si asa, el recunoaste rolul foarte important pe care l-a avut echipa sa in succesul proiectului. „Am un background economic, dar cred ca de cel mai mare ajutor in acest proiect a fost echipa din departamentul financiar al Europharm, care se ocupa de partea tehnica, raportarile catre organele statului, impozite, taxe s.a“, a subliniat Doru Achihai, mentionand ca propria sa contributie se manifesta in zona de management al oamenilor si expertizarea proceselor.

Succesul unui astfel de proiect tine mai mult de determinare
Potrivit reprezentantilor Europharm, au existat si unele obstacole in implementarea acestui proiect, insa ele au fost anticipate si au disparut treptat, in mod natural. „Rezistenta la schimbare face parte din natura umana si, evident, atunci cand vorbim de un proiect cu un impact atat de profund cum este job rotation la nivel de management, schimbarea este de mare amploare si de mare profunzime“, a spus Meda Costea, adaugand ca „energiile generate pe parcursul lui 2010 au schimbat fata Europharm, iar in acest moment nu am putea sa revenim la ceva ce am fost in trecut si de la care am facut multi pasi inainte“. Desi la debutul sau, in 2010, proiectul a fost privit cu indoiala de multi dintre angajatii companiei, acesta s-a dovedit un succes, echipele fiind, practic, aceleasi. In plus, a contat foarte mult si sprijinul pe care managerii si l-au acordat reciproc. Prezentarea proiectului de job rotation de catre reprezentantii Europharm a avut loc in cadrul conferintei Arilog de la inceputul lunii noiembrie 2010.