Potrivit unui nou studiu realizat de DS Smith, unul dintre principalii furnizori de ambalaje durabile pe bază de fibre la nivel mondial, s-a constatat că 9,8 milioane de m3 de aer se livrează anual în ambalajele de carton mult mai mari decât conținutul acestora, ulterior ajunse în camioane și în casele consumatorilor din România.
Astfel, cutiile supradimensionate generează un număr de 600.000 de transporturi cu livrări inutile, care conduc la eliberarea a 10.505 de tone de CO2 în atmosferă și ar putea fi evitate în fiecare an.
Cercetătorii au observat ca fiind resurse inutile în ambalaje – 25.218 tone de carton suplimentar – la un cost de 33,7 milioane de lei și 71 de milioane de m2 de bandă adezivă – de 195 de ori suprafața Palatului Parlamentului, precum și 9 milioane de m3 de material de umplutură – suficient pentru a umple Arena Națională de 3 ori.
Pe lângă impactul mediului există și efecte negative asupra percepției consumatorului despre brand, 14% dintre consumatori au declarat că se simt frustrați față de brandul de la care au cumpărat produsul. În privința așteptărilor, 46% dintre consumatori doresc să primească ambalaje fabricate din surse alternative regenerabile, 33% preferă ambalajele potrivite perfect cu articolele cu forme ciudate, iar 36% ambalajele impermeabile.
Lunar sunt expediate 25 de milioane de colete prin intermediul cumpărăturilor online, chiar dacă, 93% dintre companii care vând bunuri online, recunosc că folosesc ambalaje nepotrivite, peste jumătate, 55% dintre acestea se concentrează pe posibilități de reciclare, iar 30% pe capacitatea de reutilizare a ambalajelor.
DS Smith deține un centru de coordonare a operațiunilor de reciclare în București, două depozite de reciclare în Otopeni și Cluj-Napoca, o fabrică de hârtie la Zărnești, două fabrici de ambalaje la Ghimbav și la Timișoara și 3 puncte de lucru în Pitești, Timișoara și Otopeni, județul Ilfov, unde lucrează, în total 650 de angajați.
Studiu de piață a fost condus de OnePoll și realizat pe 1.000 consumatori adulți din România în perioada 5-9 august, aceștia au cumpărat produse online în ultimele șase luni.
„Deșeurile de materiale nu sunt un accident, ele apar din cauza deciziilor care se iau încă din stadiul de design. Rolul designului în protejarea planetei pur și simplu nu poate fi supra-estimat – trebuie să adoptăm o abordare circulară, să eliminăm deșeurile încă din stadiul de design și să păstrăm materialele în uz cât mai mult timp posibil. Prin parteneriatul nostru cu Fundația Ellen MacArthur am instruit deja 700 de designeri DS Smith în utilizarea Principiilor Designului Circular, iar ei lucrează în momentul de față la peste 2.000 de proiecte “circulare”. Sperăm că Principiile Designului Circular vor deveni norma pentru designul de pretutindeni și că acest “comerț cu aer” va fi în curând un lucru de domeniul trecutului.”,
a adăugat Stefano Rossi, DS Smith Packaging CEO.
„Comerțul online nu mai este doar un trend în România, ci și o necesitate, o realitate curentă a pieței. Diferențiatorul pe care DS Smith Packaging România îl propune clienților din acest sector este optimizarea ambalajelor din toate punctele de vedere: fie că vorbim despre adaptarea volumului ambalajului utilizat în transport la conținutul coletului, de optimizarea lanțului de aprovizionare cu ambalaje al clientul, și chiar de perfecționarea liniei de ambalare. Oferim soluții personalizate datorită competențelor specialiștilor noștri, instrumentelor de ultimă generație cu care operăm și a capabilităților de design.”,
a completat Christian Schmidt, Cluster Director DS Smith Packaging Romania.
Comisia Europeană lucrează la punerea în aplicare a regulamentelor ce vor intra în vigoare pe 2 februarie și nu a luat o decizie de a propune modificări, în ciuda studiilor privind impactul asupra întoarcerii camioanelor și a restricțiilor de cabotaj pe ultima milă care au indicat că aceste măsuri vor genera anual 3,3 milioane de tone suplimentare de emisii de CO2, potrivit unei informări a Direcției Generală Mobilitate și Transport (DG MOVE) din cadrul Comisiei Europene pentru Tranzit. Poziția Comisiei s-ar putea schimba însă în cazul în care Curtea Europeană de Justiție ar decide în favoarea statelor membre care au contestat Pachetul.
„Nu a fost luată nicio decizie în acest sens. Evident, reglementările din Pachetul Mobilitate care au intrat în vigoare în august 2020 au fost concepute pentru a găsi un echilibru între condiții mai bune de muncă pentru șoferi și libertatea de a furniza servicii de transport transfrontaliere pentru operatori. Regulile au fost convenite de Parlament și Consiliu în urma unor negocieri dificile, iar Comisia, desigur, este foarte determinată să garanteze o concurență echitabilă între toți operatorii care furnizează servicii de transport în UE, prin asigurarea unor condiții concurențiale echitabile și prin prevenirea avantajelor de cost incorecte și legale pentru anumiți operatori“, arată DG MOVE în răspunsul către revista Tranzit.
Sursa citată arată că la nivelul Comisiei există „în mod clar îngrijorarea“, confirmată de studiul de impact realizat de firma de consultanță Ricardo la solicitarea Comisei Europene, că întoarcerea camionului la fiecare 8 săptămâni și restricțiile transportului rutier pe ultima milă a transportului intermodal pot fi contrare țintei asumate prin Green Deal la nivelul UE privind decarbonizarea transportului. Cu toate acestea, mai spune DG MOVE, „Comisia lucrează la punerea în aplicare a regulilor convenite și nu a fost încă luată nicio decizie de a propune modificări.“
Pașii pe care CE îi urmează la momentul actual sunt legați însă de perspectiva pe care ar trebui să o dea Curtea Europeană de Justiție, care încă nu s-a pronunțat asupra apelului mai multor state est-europene privind anularea măsurii întoarcerii camioanelor în țara de origine după 8 săptămâni. „Hotărârea Curții ar fi un element important pentru decizia Comisiei cu privire la modul de procedură“, a mai arătat DG MOVE pentru Tranzit.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit