Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Masura intoarcerii camionului in tara de inmatriculare la fiecare 8 saptamani, asa cum este prevazut in Pachetul Mobilitate 1, este o solutie discutabila pentru Comisia Europeana. Astfel, comisarul roman pentru transport, Adina Valean, a comandat un studiu asupra efectelor implementarii acestei masurii, dar si a altor reglementari recent adoptate de catre Parlamentul European. Studiul, ce va fi derulat de catre firma de consultanta Ricardo, va mai analiza, de asemenea, obligatia soferilor de a se intoarce acasa la fiecare trei saptamani, precum si modul in care cele doua masuri sunt compatibile, se arata intr-un comunicat al asociatiei europene de transport marfa CLECAT.

Valean a declarat ca regreta faptul ca legislatia contine aspecte ce s-ar putea sa nu fie in conformitate cu obiectivele Acordului Verde European si cu neutralitatea climatica a Uniunii Europene pana in 2050, referindu-se la obligativitatea intoarcerii camioanelor si a soferilor. Aceste masuri nu au facut parte din propunerile Comisiei si nu au fost supuse unei evaluari de impact. Acest lucru este insa necesar, deoarece:

„Intoarcerea obligatorie a camioanelor ar putea duce la ineficiente in sistemul de transport si la congestionarea traficului, in timp ce restrictiile in transportul combinat ar putea reduce beneficiile transportului multimodal de marfa”

CLECAT a avut deja discutii cu Ricardo, in vederea unei mai bune intelegeri a situatiei actuale, relateaza asociatia, iar unul dintre obiective este de a afla modul in care piata ar putea reactiona la masura intoarcerii camioanelor. De asemenea, CLECAT intentioneaza sa furnizeze in continuare informatii firmei de consultanta Ricardo, o audiere a partilor interesate fiind planificata sa inceapa din 24 august a.c.

Comisarul Valean a solicitat sectorului transportului rutier si autoritatilor nationale sa furnizeze datele necesare pentru evaluarea impactului, astfel incat rezultatele cercetarii sa fie disponibile cat mai repede, inainte de sfarsitul anului. „Daca este necesar, Comisia isi va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativa tintita inainte de intrarea in vigoare a celor doua dispozitii. (n.r. In ceea ce priveste intoarcerea soferilor, aceasta prevedere va intra, din pacate, foarte repede in vigoare, din 20 august.)

CLECAT saluta adoptarea unui cadru legal uniform pentru transportul rutier european de marfa, dar avertizeaza impotriva implicatiilor neintentionate, dar de anvergura ale noului pachet de reglementari.

„Rezultatul este un compromis complex si ramane de vazut daca acordul incheiat va duce la o aliniere a reglementarilor sociale si competitive, precum si la o definire mai precisa a conditiilor de acces la piata. Acesta este motivul pentru care ghidurile de implementare pe care Comisia Europeana le pregateste in prezent sunt de maxima importanta pentru industrie. Unele dintre prevederile Pachetului Mobilitate 1 vor crea o povara administrativa pentru companiile de transport marfa. De asemenea, vor pune in pericol si obiectivele ambitioase de mediu ale CE. Prin urmare, CLECAT saluta initiativa CE de a solicita o evaluare de impact suplimentara“

Nicolette van der Jagt, director general CLECAT

Pachetul Mobilitate 1 a fost votat de catre Parlamentul European la inceputul lui iulie si a avut ca obiectiv declarat imbunatatirea conditiilor de munca ale soferilor profesionisti, precum si asigurarea competitiei corecte intre transportatorii europeni. Dimpotriva insa, a divizat statele membre in doua tabere, deoarece tarile est-europene sunt puse clar in dezavantaj, in special Romania si Bulgaria.