Un nou studiu realizat de Carvago.com, cea mai mare piață online din Europa pentru mașini second-hand, pune în lumină modelele de devalorizare ale diferitelor tipuri de vehicule. De asemenea, constatările analizate dezvăluie perspective interesante asupra ratelor de devalorizare și informații despre când este momentul potrivit pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua.
În primul an de funcționare al mașinii, dinamica devalorizării este cea mai pronunțată, adesea denumită „lovitura inițială a deprecierii”. În această perioadă, o mașină poate pierde o parte substanțială din valoare, adică este cel mai puțin favorabil moment din punct de vedere economic pentru achiziționarea unui vehicul. Se estimează că o mașină nouă poate pierde până la 20-30% din valoare în primul an.
După primul an, rata devalorizării tinde să scadă, iar scăderea valorii devine mai puțin dramatică. Totuși, este important de reținut că această încetinire nu este uniformă pentru toate mașinile, poate varia în funcție de factori, precum marca, modelul și cererea de pe piața de mașini second hand.
Constatările studiului de devalorizare
SUV DE LUX | ||||||
BRAND | MODEL | CARBURANT | TRANSMISIE | DRIVE | AN | DEVALORIZARE |
LAND_ROVER | RANGE_ROVER | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 54,71 |
AUDI | Q7 | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 35,93 |
BMW | X5 | DIESEL | AT | 4X4 | 2019 | 40,45 |
Range Rover diesel din 2019 și-a pierdut aproape 60% din valoare până acum, conform studiului. Această devalorizare semnificativă evidențiază vulnerabilitatea mașinii de lux la deprecierea rapidă a valorii. Totodată, sugerează că potențialii cumpărători de vehicule de ultimă generație ar trebui să ia în considerare achiziționarea acestora după ce a avut loc deja lovitura inițială a deprecierii.
Un BMW X5 a suferit o devalorizare de 40% în ultimii patru ani. Deși este încă semnificativă, această rată este comparativ mai mică decât cea a unui Range Rover. Mașinile de lux de gamă medie își pot păstra valoarea puțin mai bine decât omologii lor de ultimă generație. „Achiziționarea unui Range Rover fără un istoric de service clar și intervalul corect de schimbare a uleiului de motor este un pariu uriaș și, de exemplu, inspecția noastră nu va trece peste o astfel de mașină”, a menţionat Marek Dvořák, șeful departamentului de achiziții de vehicule la Carvago.
MAȘINI COMPACTE MICI | ||||||
BRAND | MODEL | CARBURANT | TRANSMISIE | DRIVE | AN | DEVALORIZARE |
HYUNDAI | I10 | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 19,63 |
TOYOTA | AYGO | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 15,92 |
MITSUBISHI | SPACESTAR | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 22,91 |
KIA | PICANTO | PETROL | MAN | 4X2 | 2019 | 26,43 |
Spre deosebire de modelele de mașini de lux, o Toyota Aygo din 2019 a cunoscut o rată de devalorizare relativ scăzută, de doar 15,9%. Acest lucru subliniază importanța luării în considerare a mașinilor mici, eficiente din punct de vedere al combustibilului, dacă reducerea la minimum a deprecierii este o prioritate.
În lumina acestor constatări, Jakub Šulta, platformei online Carvago, oferă o abordare pragmatică pentru cumpărarea unei mașini second-hand: „O abordare pur pragmatică a achiziționării unei mașini duce la cumpărarea unei mașini vechi de trei până la cinci ani care are cea mai mare scădere de preț în spate.” Această strategie permite cumpărătorilor să beneficieze de așa-zisa „lovitură inițială de amortizare”, în timp ce achiziționează un vehicul relativ nou, cu mulți ani de viață utilă înainte.
Studiul Carvago.com oferă informații valoroase asupra modului în care diferite modele de mașini se devalorizează în timp. Datele subliniază importanța ca momentul achiziției să coincidă cu cele mai abrupte perioade de devalorizare și evidențiază potențialele economii care pot fi realizate prin alegerea mașinilor care își păstrează mai bine valoarea.
Momentul potrivit pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua depinde de bugetul, preferințele și prioritățile dvs. Indiferent de opțiuni, informarea despre modelele de devalorizare poate ajuta la o alegere înțeleaptă și rentabilă.
Conform datelor Barometrului pieței Aftermarket pentru camioane, dezvoltat de ANFIA în colaborare cu secțiunea Auto, Service Management Forum, piața aftermarket de camioane din Italia, a înregistrat o creștere semnificativă în prima jumătate a anului.
Cifra de afaceri a crescut în prima jumătate a anului 2023 cu 13% față de 2019, 55% față de 2020, 8% față de 2021 și 8% față de 2022. Această tendință pozitivă este susținută în special de performanța analizată din ultimele luni, din perioada aprilie-iunie 2023.
Categoria „Motoare și transmisii” a înregistrat o creștere fluctuantă de 7% față de 2022, 13% față de 2021 și un impresionant, 69% față de 2020. Pe de altă parte, „Sotto-telaio” a înregistrat majorări în cifra de afaceri, respectiv cu 11% față de 2022, +8% față de 2021 și +60% față de 2020. În schimb, „Sopra-telaio” a crescut cu 6% față de 2022 și 2020, dar a înregistrat o scădere de 13% față de 2021.
Aceste date sugerează o tendință pozitivă semnificativă pe piața camioanelor, cu creșteri în mai multe categorii de produse, indicând un mediu favorabil pentru vehiculele cu transport de marfă.
ANFIA analizează activitățile aftermarket a camioanelor pe piață, concentrându-se pe cifra de afaceri generată în Italia. Studiul realizat cuprinde 5.528 de companii cu 273.600 de angajați (direcți și indirecți).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit