Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Aqurate, platforma SaaS, bazată pe Inteligenţa Artificială (AI), a anunțat lansarea Aqurate Map 2023, un studiu aflat la cea de-a treia ediție, care evaluează competitivitatea magazinelor de eCommerce din România.

Potrivit datelor înregistrate, categoria Electronice domină autoritar piața cu 45 de milioane de vizite lunare, număr înregistrat la finalul lunii mai. În timp ce, pe locul al doilea se află, la o distanță considerabilă, zona Fashion, marcând 12,5 milioane de vizite lunare. Mai mult, excluzând cel mai mare jucător al categoriei – eMag, aria Electronice rămâne la conducere cu un avans foarte mic și un total de 13,7 milioane de vizite lunare.

Potrivit cercetării, traficul generat de e-mail-uri se menține la un nivel scăzut, de doar 2% din totalul eCommerce-ul autohton, cu toate că și-a dublat ponderea din 2022 încoace. Dacă anul trecut procentul de trafic plătit a fost majorat cu 24% față de 2021, în acest an evoluția a fost redusă, iar volumul de trafic plătit s-a stabilizat la o medie de 20% din total.

Calitatea recomandărilor de cumpărare din paginile site-urilor web a crescut cu 16% la nivelul întregii piețe. Cele mai mari creșteri au fost generate în categoriile Electronice cu 43%, în produsele pentru bebeluși și copii cu 31% și produsele pentru casă cu 29%. Această evoluție este rezultatul faptului că magazinele online au investit în motoarele eficiente de recomandare și în optimizarea paginilor de produse.

Situația magazinelor din fiecare categorie analizată

Electronice: Categoria a înregistrat cel mai mare volum de trafic, fiind condusă de eMAG, liderul cu cele mai mari scoruri atât pentru prezența digitală, cât și pentru maturitatea digitală, urmată la distanță de Altex. Comparativ cu anul trecut, numărul de jucători din cadranul Challengers a crescut, dintre care cel mai nou intrat, Vexio.ro, înlocuiește Media Galaxy. În plus, PC Garage și evoMAG își mențin poziția în cadranul Inovatori.

Fashion: La această categorie a apărut un nou concurent, modivo.ro, în timp ce jucătorii de anul trecut au rămas prezenți în analiză, cu poziții ușor diferite intra-categorie. În acest an, există cinci lideri semnificativi, printre care FashionDays, epantofi.ro, ABOUT YOU, bonprix.ro și Sinsay. O schimbare importantă este că Maturitatea digitală a epantofi.ro propulsează magazinul online din rândul Conservatorilor direct în cadranul Liderilor.

Cosmetice: Categoria a cunoscut o schimbare, odată cu intrarea a doi noi jucători, NailsUp.ro și KitUnghii.ro, care au înlocuit prezența Oriflame. Notino și-a menținut poziția de lider, excelând atât în prezența digitală, cât și în maturitatea digitală, iar MAKEUP a apărut ca un puternic concurent în imediata apropiere.

Casă: În acest an, categoria prezintă o polarizare clară, cu patru jucători poziționați în cadranul liderilor și alți patru în cel al Challengers. Liderul continuă să fie IKEA, urmat îndeaproape de Mobexpert, JYSK și VidaXL. În cadranul Challengers, cei doi jucători din capătul inferior ca scor sunt nou-intrații The Home și videnov.ro. Schimbarea indică și creșterea competitivității pe piață, ceea ce duce la înlocuirea Vivre din listă.

Carte: În cadrul categoriei au avut loc schimbări importante, generate de apariția a trei noi concurenți: Printrecarti.ro, bookzone.ro și librariaonline.ro care a înlocuit Litera.ro, tot astfel și Libraria Delfin, indicând o schimbare demnă de remarcat a prezenței digitale. Totuși, rămâne lider Elefant, încă din 2021. Comparativ cu anul trecut, Libris si Cartureşti se regăsesc în cadranul conservatorilor, cu o maturitate digitală mai mică, dar aproape de revenirea în categoria Lideri.

Produse pentru copii și bebeluși: În comparație cu celelalte companii incluse în studiu, magazinele din această categorie au un trafic online redus. Liderul este Noriel, urmat îndeaproape de BebeTei, care încă face parte din cadranul Conservatorilor. La categoria Inovatori, Next.ro și-a păstrat poziția din 2022, în timp ce BabyMatters este un nou-venit care înlocuiește prezența Bebebliss. În categoria Challengers, cu o mai mică maturitate digitală, intră BabyNeeds, Nichiduta și BestKids.

Pet shop: În harta din acest an, liderul este zooplus.ro. Deși PetMart.ro, Conservator, și Pet Max, Inovator, prezintă potențial de creștere, există încă lacune de acoperit, pentru a pătrunde în categoria Lider. Maxi Pet, pentruanimale.ro și Animax se află în cadranul Challengers și sunt caracterizate de niveluri relativ mai scăzute de prezență digitală și maturitate digitală.

Metodologia raportului

Proiectul Aqurate Map 2023 a analizat competitivitatea magazinelor online din spațiul românesc de eCommerce, printre care 52 de jucători esențiali din eCommerce, împărțiți în 7 categorii, într-o evaluare bazată pe 27 de caracteristici. 

Raportul măsoară Prezența Digitală și Maturitatea Digitală a celor mai importanți jucători activi în domeniul eCommerce. Informațiile sunt obținute exclusiv din surse publice și au fost colectate, pentru ediția curentă, în lunile aprilie și mai 2023.

Raportul integral Aqurate Map 2023 este disponibil pe www.aqurate.ai/map. Recent, Aqurate a depășit pragul de 1.000.000 de comenzi procesate prin magazinele online ce folosesc algoritmul său AI de recomandări de produse. Aqurate Personalize crește veniturile din eCommerce cu până la 30%, prin recomandările de produs generate cu AI, personalizate fiecărui vizitator al site-urilor. Serviciul crește atât rata de conversie din eCommerce, cât și valoarea medie a comenzii.

În ultima perioadă de timp instrumentele de inteligență artificială au progresat rapid, iar directorii și liderii din domeniul financiar sunt nevoiți să recunoască cei trei piloni de bază ai leadership-ului uman, precum adaptabilitatea, empatia și autenticitatea, potrivit studiului realizat de Gartner, Inc.

În cadrul Conferinței Gartner pentru Directorii Financiari și Executivi din National Harbor, Dennis Gannon a evidențiat „apariția unui ciclu de învățare om-mașină”, descriind modul în care oamenii și mașinile fac fiecare ceea ce știu mai bine, doar interacționând.

„După cum IA devine tot mai capabilă și poate efectua mai multe activități în domeniul financiar, inevitabil apare întrebarea dacă IA înlocuiește angajații umani. Imaginea care se conturează atunci când organizațiile pun în aplicare tehnologia digitală avansată este mult mai nuanțată și dificilă decât o simplă alegere între menținerea sau eliminarea locurilor de muncă.”,

a precizat Gannon, vicepreședinte analist în practica financiară Gartner.

Totuși, cea mai mare piedică în calea unei bune funcționări este faptul că angajații se simt copleșiți de schimbările constante și au temeri că vor fi înlocuiți de tehnologie, ceea ce generează o lipsă generalizată de încredere în leadership. În plus, liderii au un rol important în determinarea angajaților de a rămâne la actualul angajator, depășind media liderilor cu 12 puncte procentuale și conducând la îmbunătățiri semnificative ale bunăstării și angajamentului angajaților cu 30 și, respectiv, 37 de puncte procentuale.

Cei trei piloni cheie ai leadership-ului uman pe care directorii financiari și liderii din domeniul financiar ar trebui să-i dezvolte includ adaptabilitatea, empatia și autenticitatea.

„Tehnologia oferă avertizări timpurii și recomandări simple, rafinând datele, în timp ce oamenii interpretează datele, identifică problemele și obiectivele și iau decizii mai complexe. Atunci când funcționează bine, omul și mașina se completează reciproc și contribuie în a fi mai buni unii și ceilalți. Extinderea domeniului în care tehnologia poate face acum lucruri pentru noi a schimbat fundamental ceea ce au nevoie angajații de la liderii lor. Liderii din domeniul financiar trebuie să-și dezvolte abilitățile de leadership uman pentru a ghida nu doar propriile echipe, ci întreaga organizație în acest mediu.”,

a completat Dennis Gannon.