Potrivit unui raport local bazat pe studiul PwC Central and Eastern Europe (CEE) Cloud Business Survey, 71,4% dintre companiile românești chestionate au început să implementeze cloudul fie pentru mai multe departamente, fie pentru procese specifice și își propun o adoptare mai largă în următorii doi ani. Procentul fiind similar cu media CEE.
Doar 12% dintre companiile românești intervievate au mărturisit că sunt complet angajate în utilizarea cloudului, adică au capacități avansate de proiectare a serviciilor, expertiză profundă a produselor, diferențiere optimizată a volumului de lucru și caracterizează maturitatea lor în ceea ce privește cloudul ca fiind ridicată, peste media CEE de 8%. În același timp, peste 38% dintre companiile românești declară că toate operațiunile lor vor fi pe cloud în următorii doi ani, iar 43% dintre companiile românești își propun să ajungă acolo sau să mute 50% sau mai mult din operațiunile lor.
“Cloudul a devenit o componentă esențială într-un mediu operațional digital și adoptarea sa face parte din procesul de transformare a afacerii. Principalul avantaj în urma implementării cloud-ului constă în generarea de noi modele de afaceri și, implicit, de venituri. Așa cum arată studiul nostru, atât companiile românești, cât și cele din Europa Centrală și de Est se află la începutul călătoriei lor în domeniul cloudului și ar trebui să se concentreze mai mult pe inovație și crearea de noi fluxuri de venit, și nu numai pe atingerea obiectivelor de reducere a costurilor”, a declarat Gabriel Voicilă, Partener în domeniul Tehnologiei la PwC România.
Întrucât companiile se află încă la începutul procesului de transformare a cloudului, modernizarea este principalul motiv pentru utilizarea tehnologiei cloud în cazul a 42,9% dintre companiile românești și aproape jumătate (49%) dintre companiile CEE.
Analiza datelor (66,7%), securitatea cibernetică (64,3%), stocarea și inteligența artificială (57%) și învățarea automată (47,6%) sunt capabilități de cloud care vor fi prioritare pentru peste jumătate dintre companiile românești în următoarele 12 luni.
Prin adoptarea tehnologiei cloud, companiile caută să obțină o valoare semnificativă din investițiile lor. Cu toate acestea, luând în considerare nivelurile mai reduse de maturitate în transformarea cloudului, majoritatea directorilor din România și CEE chestionați nu își realizează încă întregul potențial al beneficiilor aduse de investițiile lor în cloud, dar se așteaptă să le obțină în următoarele 12 luni.
Dintre companiile românești care au obținut deja valoare măsurabilă, 40,5% au menționat o reducere a timpului de lansare pe piață, 35,7% economii de costuri, 35,7% o poziție îmbunătățită în privința securității cibernetice și 33,3% profitabilitate, îmbunătățirea experienței clienților și creșterea agilității.
Dintre cei care se așteaptă să obțină valoare măsurabilă în următoarele 12 luni, principalele beneficii așteptate sunt creșterea productivității (64,3%), îmbunătățirea rezilienței (61,9%), creșterea agilității (60%) și noi fluxuri de venituri (57%).
În companiile românești, principalele obstacole în atingerea valorii măsurabile sunt deficitul de talente (42,9%), incapacitatea de a evalua eficient rentabilitatea investiției (35,7%), constrângerile bugetare sau de investiții și limitările capacităților tehnologice (ambele cu 33,3%).
Rezultatele studiului comandat de Sameday dezvăluie o schimbare importantă în preferințele consumatorilor în ceea ce privește metodele de livrare. Potrivit analizei, 84% dintre consumatorii online din mediul urban fac cumpărături online cel puțin o dată pe lună, iar 20% dintre aceștia preferă opțiunile de comerț electronic o dată pe săptămână sau chiar mai des. În același timp, retailul tradițional este vizualizat de 88% dintre respondenți cel puțin o dată pe săptămână.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 800 de consumatori online din mediul urban în aprilie 2023. De asemenea, cercetarea demonstrează oportunitatea de dezvoltare a comerțului electronic și nevoia unei atenții sporite acordate de magazinele online tacticilor de retenție a clienților.
În prezent, clienții magazinelor online au așteptări ridicate de la companiile care le livrează coletele, peste 80% dintre consumatorii din mediul urban își doresc respectarea promisiunii de livrare de către compania de curierat și oferirea de informații privind ziua și ora livrării. Mai mult, curierii trebuie să acorde atenție manipulării coletelor. De asemenea, integritatea coletului este importantă pentru 84% dintre cumpărătorii online, iar în cazul unor probleme doresc soluționarea rapidă a sesizărilor.
Soluția de livrare out-of-home, easybox, a crescut constant în preferințele consumatorilor de e-commerce. Principalele trei motive pentru care cumpărătorii online aleg easybox pentru livrarea și returul comenzilor fiind controlul asupra timpului propriu, ușurința de folosire și rapiditatea procesului. Totodată, opțiunea easybox a ajuns la 48%, față de 28% pentru livrarea la ușă comparativ cu anul trecut, acesta depășind pentru prima dată în mediul urban varianta pentru livrarea la adresă.
Din punct de vedere al livrării, 61% dintre utilizatori sunt mulțumiți că își pot urma rutina zilnică fără întreruperi, ceea ce a rezultat o tendință crescută de apreciere a flexibilității și controlului dat de easybox. În termeni de retur, easybox este apreciat în special pentru modul facil de utilizare.
Raportat la alte metode de livrare out-of-home, 85% dintre respondenți au mărturisit că preferă lockerele automate vs. 15% în locul soluțiilor de tip pick-up & drop off.
„Diversitatea opțiunilor de livrare oferite de partenerul de curierat, calitatea livrării și experiența pe care acesta o creează clientului final sunt criterii avute în vedere de magazinele online partenere Sameday, care înțeleg dinamica pieței si adoptă soluții care cresc frecvența de cumpărare. Cercetarea derulată vine să reconfirme importanța deschiderii comercianților online, de a răspunde așteptărilor în continuă dezvoltare ale clienților, împreună cu partenerul de last mile. Cu ajutorul serviciului easybox, dezvoltat pentru consumator împreună cu consumatorul, Sameday a ascultat, a înțeles și a îmbunătățit continuu experiența de livrare a cumpărătorilor online din România. easybox devine metoda preferată de livrare a românilor din mediul urban, și aduce mai multă conveniență, flexibilitate și predictibilitate: livrare fără griji marca Sameday.”,
a precizat Elena Stoica, Chief Marketing and Customer Experience Officer.
86% dintre consumatori utilizează regulat serviciul easybox pentru livrarea și returul produselor comandate online, iar câteva dintre motivele aprecierii acestuia sunt confortul și autonomia, prin care se creează o experiență fără cusur.
Pentru magazinele online care dispun de livrarea în easybox, evoluția pozitivă a serviciului se traduce în promisiune de valoare pentru cumpărătorii online. 68% dintre respondenții cercetării afirmă că opțiunea de livrare în easybox le influențează decizia de cumpărare, mai exact 68% aleg cu prioritate magazinele online care oferă livrare în easybox.
De asemenea, studiul a evidențiat retururile și preferințele legate de easybox care au crescut semnificativ în comparație cu anul anterior, în timp ce returnările la adresa fixă au scăzut considerabil. Cumpărătorii preferă comoditatea de a-și putea preda retururile într-o locație sigură și accesibilă, în loc să aștepte un curier la domiciliu. Metoda preferată de retur la easybox este printre soluția a 42% dintre respondenți, în creștere față de 25% înregistrat în 2022.
În România, există un easybox la 5.000 de persoane, cu o medie în orașe de 3 minute de mers pe jos între două lockere. Respondenții studiului au precizat că proximitatea este definitorie în decizia de folosire a unui locker. În plus, consumatorii care nu sunt utilizatori de easybox spun că motivul principal pentru care nu folosesc easybox este legat de lipsa proximității. Rețeaua easybox numără în prezent 3.800 de unități în România, iar Sameday are în plan continuarea expansiunii acesteia.
„La Sameday, suntem dedicați să oferim clienților noștri cele mai bune servicii de curierat, adaptate nevoilor lor în permanență. Adopția în continuă creștere a easybox ca metodă preferată de livrare și returnare subliniază importanța comodității și accesibilității în fiecare punct de interacțiune cu clientul. În ultimele luni observăm o schimbare semnificativă în preferințele clienților și ne bucurăm să acoperim o parte dintre ele cu lansarea serviciului de retur la easybox. Ne angajăm să dezvoltăm și să îmbunătățim această soluție care a devenit un element esențial în a oferi o experiență completă, care consolidează încrederea și crește nivelul de loializare în rândul consumatorilor online. Sute de comercianți au activat beneficiul pentru clienții lor, de aceea datorită succesului înregistrat, am decis să prelungim campania de gratuitate a serviciului. Odată implementat, returul în easybox aduce beneficii aproape imediate care au impact în satisfacția clienților. Așa că, ne dorim să-l oferim gratuit cât mai multor business-uri online.”,
a declarat Lucian Baltaru, CEO, Sameday Group.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit