Creșterea procentuală a vânzărilor de retail din SUA
Transport Intelligence (Ti) a realizat de curând un studiu privind perspectivele de redresare în industria logistică, pe termen scurt, mediu și lung, în care se arată că este dificil de prevăzut ce se va întâmpla în acele părți ale economiei globale care influențează cererea de logistică și că nivelurile de incertitudine din prezent sunt mari. Deci perspectivele economiei SUA, Europei și Chinei sunt dificil de evaluat.
Pe termen scurt există probleme legate de politica monetară, politica fiscală și diverse forme de instabilitate a prețurilor, dar și schimbări structurale majore și violente în aproape toate economiile mari. Iar analiștii Ti sunt de părere că unele dintre modificările aduse sistemului comercial global sunt structurale.
China, Germania, Coreea de Sud și multe alte economii au o cerere internă insuficientă pentru a-și susține sectoarele productive și, prin urmare, se bazează pe excedentele comerciale pentru a susține activitatea economică, ceea ce acum devine nesustenabil și poate fi unul dintre motivele pentru care creșterea comerțului mondial încetinește.
Economii precum cea a Statelor Unite au fost considerate vulnerabile la recesiune, însă acest lucru nu s-a întâmplat încă, deoarece cererea consumatorilor rămâne robustă, ceea ce constituie un factor major al creșterii cererii pe piețele logistice din întreaga lume.
Economia SUA rămâne, de departe, cea mai importantă pentru stimularea creșterii economice mondiale. Comportamentul consumatorului american este cel mai important factor în determinarea dinamicii piețelor logistice internaționale și este influent pe piețele de transport aerian și maritim, precum și pentru resursele logistice interne – transportul rutier și depozitarea.
Traiectoria clară a economiei de consum din sectorul privat din SUA a fost una de creștere. Cifrele din Recensământul SUA și de la Federația Națională de Retail arată că creșterea retailului a încetinit din 2021, dar nivelul de creștere în perioada 2020-2022 a fost excepțional și a avut loc în contextul unor condiții neobișnuite.
Procentul de creștere de 3,8% ar trebui văzut ca o performanță economică respectabilă. Consumatorul american a putut să susțină cheltuieli mai mari, activele gospodăriilor crescând de la 162,526 de miliarde de dolari în al doilea trimestru din 2022 la 172,427 de miliarde de dolari în perioada similară din 2023.
Cu toate acestea, este demn de remarcat că activele au scăzut în valoare în al treilea trimestru din 2023, sugerând o deteriorare a finanțelor gospodăriilor, aspect susținut de variabilitatea creșterii cheltuielilor de la o lună la alta până în 2023.
Producția industrială însă este diferită. De exemplu, cea de mașini a crescut cu două cifre până în 2023, însă volumele rămân departe de maximele anterioare. Deși importurile sunt semnificative, vânzările de autovehicule din SUA sunt și ele mai mici decât înainte de 2020, iar stocurile rămân scăzute. O redresare a vânzărilor este posibilă, ceea ce, analizând dinamica stocurilor, ar sugera un impact imediat asupra producției și logisticii. Dar acest lucru nu s-a întâmplat încă.
În alte sectoare de producție, nivelurile stocurilor sunt ridicate, dar nu anormale. Această valoare ridicată, dar stabilă a stocurilor a determinat o cerere redusă de logistică, ceva mai acut pe piețele de transport aerian, ceea ce sugerează că, deși există constrângeri de capacitate în anumite părți ale economiei, altele au capacitate neutilizată, ceea ce ar putea avea implicații semnificative pentru inflație.
Există semnale că creșterea cererii încetinește. De exemplu, piața de depozitare din SUA se confruntă cu o creșteri moderate ale cererii, după creșterile mari din ultimii ani. Cushman & Wakefield, de exemplu, a comentat că nivelul mediu al locurilor de muncă vacante din depozite pe diferitele piețe regionale din SUA a crescut brusc cu 5,2% în al patrulea trimestru din 2023, față de o creștere de 4,6% în trimestrul precedent.
Rata de neocupare a fost de 3,1% în ultimul trimestru din 2022. Nivelurile de neocupare sunt încă scăzute, însă pot exista motive structurale pentru acest lucru, în special cererea crescută de proprietăți logistice din operațiunile de comerț electronic cu amănuntul. Per ansamblu însă, aceste cifre indică o ușoară recesiune.
Sectorul transportului rutier de mărfuri nu a experimentat niciodată situația atât de bună din imobiliare, iar acum dă semne de slăbire a creșterii. Cass Freight Index, indexul activității de transport din sectorul privat, a înregistrat o încetinire vizibilă în ultimele două trimestre din 2023, de la un vârf de 1,278 în august la 1,077 în decembrie, aspect susținut de cifre precum tonajul camioanelor, care a scăzut ușor, deși numărul trenurilor intermodale a crescut în ultimul trimestru.
Un alt set de indicatori este reprezentat de volumele gestionate de FedEx și UPS, care se concentrează asupra circulației interne a coletelor în SUA, mai ales pentru comerțul electronic cu amănuntul. Ambele companii au înregistrat volume constante de ambalaje sau în scădere în a doua jumătate a lui 2023, caracterizate de scăderi susținute ale activității B2C, dar au sprijinit segmentul B2B. În analiza acestor date este însă nevoie de prudență, arată Ti, deoarece ambele firme au fost afectate de scăderea proporției activității de vânzare cu amănuntul prin intermediul comerțului electronic. Deoarece comerțul electronic și-a redus ponderea în totalul comerțului cu amănuntul. Pe de altă parte, Amazon a înregistrat constant volume mai mari expediate în aceeași perioadă.
Toate aceste date au dus la ideea că în SUA creșterea economică a devenit moderată, dar și economia în general și cererea consumatorilor sunt încă în creștere. Nu există semne ale unei recesiuni. Iar costurile logistice încep să scadă ușor. O schimbare a acestei traiectorii probabil ar veni din partea problemelor monetare mai largi – impactul scăderii ofertei de bani sau al ratelor mai mari ale dobânzilor – sau din probleme externe, cum ar fi perturbările politice.
În trimestrul al treilea, manipularea containerelor în Portul Hamburg a înregistrat o creștere semnificativă de 2,4%, atingând un total de două milioane de TEU în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent.
Manipularea containerelor în portul universal Hamburg continuă să fie influențat de condițiile de operare naționale și globale. În ciuda acestor circumstanțe, producția de containere în port a reușit să se redreseze în al treilea trimestru. În plus, numărul de escale ale navelor a crescut, în special, comerțul cu containere între Hamburg și SUA. Mai mult, comerțul cu Asia a crescut din nou în al treilea trimestru. În conformitate cu evoluțiile pozitive din acest trimestru, transportul interior a înregistrat o ușoară redresare, în timp ce serviciile de transbordare continuă să fie influențate de condițiile de operare internaționale. Cu toate acestea, nu se poate cuantifica încă ce influență vor avea rezultatele pe întregul parcurs al anului.
„Acest rezultat, deși reprezintă doar o parte din imaginea de ansamblu, arată că traficul de containere în Portul Hamburg trece printr-o perioadă de redresare. Având în vedere porturile din North Range, vom fi singurii care vor prezenta un rezultat pozitiv pentru manipularea containerelor în al treilea trimestru. Acest lucru arată că suntem capabili să ne creștem cota de piață.”,
a declarat Axel Mattern, directorul general al Port of Hamburg Marketing – HHM.
Cu toate acestea, pe parcursul primelor nouă luni, în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent, Portul Hamburg a înregistrat 5,84 milioane de TEU, reprezentând o scădere de 7,4%. Reamintim că, în prima jumătate a anului, scăderea volumului de containere a fost de 11,7%. Per total, în perioada ianuarie-septembrie 2023, companiile portuare din Hamburg au manipulat 86,6 milioane de tone de mărfuri maritime, ceea ce rezultă o reducere de 5,6% față de aceeași perioadă a anului precedent. În aceeași perioadă, traficul de mărfuri în vrac, de 27,4 milioane de tone și cu reducerea minimă de – 0,3%, a rămas practic la același nivel.
În privința comerțului din SUA, manipularea containerelor de 171.000 TEU, nu numai că a atins un nou volum record trimestrial, dar și o creștere din nou accelerată. În timp ce primul semestru se situa la 7,4%, în primele trei trimestre a ajuns deja la 9,4%, respectiv 483.000 TEU.
Comerțul din Asia, care este atât de important pentru Hamburg, și-a revenit în al treilea trimestru al anului 2023 cu 7,8% față de același trimestru al anului precedent. Manipularea containerelor cu China a crescut cu 8,8% în al treilea trimestru. Însă, dacă luăm în considerare primele nouă luni ale acestui an, traficul de containere cu Asia, de 3 milioane de TEU, este cu 6,7% mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Tot mai multe nave fac escală în portul Hamburg. Astfel, în primele nouă luni, au fost primite peste 3.500 de nave cu capacitate de transport de containere, reprezentând o creștere de 1,8% față de aceeași perioadă a anului trecut. Atunci când sunt defalcate pe categorii cu dimensiuni individuale, reiese că, în primele nouă luni, numărul de nave pentru containere foarte mari și de nave Panamax clasice care fac escală în portul Hamburg a crescut cu aproximativ o treime. În plus, numărul de escale ale portcontainerelor Megamax cu peste 24.000 TEU s-a majorat și mai mult. În total, 204 de nave din această categorie au făcut escală în Portul Hamburg, însemnând o creștere de 17,9% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent.
În primele trei trimestre, Căile Ferate Portuare au transportat circa 1,9 milioane de TEU, o scăderea parțial recuperată din prima jumătate a anului, care se situează cu -4,7% în intervalul așteptat. În toate situațiile de transport, în primele trei trimestre au fost transportate 3,9 milioane de TEU, marcând o ușoară reducere de 3,4%. În privința serviciilor de transbordare, acestea au scăzut cu 14,5%, ajungând la un debit de 1,9 milioane de TEU, în timp ce în primele nouă luni ale anului se arată a fi volatile.
Rezultatul pentru debitul de containere din al treilea trimestru indică un semnal pozitiv.
„Cu toate acestea, nu se poate preciza încă în ce măsură acest lucru poate influența pozitiv rezultatul anual, deoarece condițiile de operare geopolitice dificile în curs de desfășurare și așteptările reduse încă o dată, privind creșterea economică în Germania pentru acest an, împiedică orice declarație concretă.”,
a completat Axel Mattern în mod analitic.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit