Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În cadrul discursului său de inaugurare de ieri, 20 ianuarie, Donald Trump a confirmat intenția de a impune taxe vamale asupra importurilor din țările străine, prioritizând astfel creșterea veniturilor pentru cetățenii americani. Trump a anunțat și înființarea unei Agenții de Venituri Externe pentru a gestiona colectarea acestor taxe. Deși nu a specificat încă lista țărilor vizate, Italia ar putea fi printre acestea, având în vedere rolul său semnificativ în exporturile către Statele Unite.

Impactul economic pentru Italia

În 2024, exporturile italiene către SUA au totalizat 66,4 miliarde de euro, reprezentând 10,7% din exporturile naționale. Lombardia, Emilia-Romagna, Toscana, Veneto și Piemont au fost cele mai expuse regiuni, contribuind semnificativ la aceste exporturi. Toscana și Emilia-Romagna, de exemplu, și-au orientat 9,6%, respectiv 7,1% din valoarea adăugată către piața americană.

În timp ce exporturile manufacturiere italiene au scăzut cu 1,5% în primele nouă luni ale anului 2024, unele regiuni au înregistrat creșteri semnificative, precum Lazio (+40,5%) și Toscana (+18,5%).

Un studiu al National Board of Trade din Suedia estimează că o creștere a taxelor vamale americane cuprinsă între 10% și 20% ar putea reduce exporturile italiene către SUA cu 4,3% până la 16,8%. Această situație ar putea afecta sectoare esențiale, cum ar fi cel manufacturier, de lux și al bunurilor de larg consum.

Consecințe asupra logisticii și transportului

O scădere a exporturilor către SUA ar avea repercusiuni asupra transportului maritim și aerian de mărfuri. Porturile tireniene, în special Genova, La Spezia, Livorno, Napoli, Salerno și Gioia Tauro, sunt direct conectate la piețele americane. Rutele către New York, Norfolk, Savannah, Boston și Miami sunt esențiale pentru comerțul maritim italian.

De asemenea, transportul aerian ar putea suferi o reducere a volumelor, ceea ce ar afecta întregul lanț logistic și companiile implicate în exporturi rapide de bunuri de lux sau produse perisabile.

Președintele Confartigianato, Marco Granelli, a subliniat că taxele vamale pot aduce beneficii pe termen scurt, dar succesul pe termen lung depinde de menținerea unei piețe globale deschise și competitive. Italia, ca a doua cea mai mare economie exportatoare din Europa, se confruntă cu necesitatea de a-și diversifica piețele și de a consolida relațiile comerciale din afara SUA pentru a minimiza impactul acestor măsuri.

Cu toate acestea, implementarea taxelor vamale rămâne incertă, iar reacția instituțiilor europene ar putea fi crucială în negocierea unor acorduri comerciale mai favorabile, menite să protejeze interesele economice ale Uniunii Europene.

Conform principalelor concluzii ale raportului „Marile Puteri, Geopolitica și Viitorul Comerțului”, publicat recent de Centrul pentru Geopolitică al Boston Consulting Group, rivalitățile geopolitice remodelează economia globală și va continua să facă acest lucru și în anii următori, influențate de tarifele de import ale SUA. Fără o creștere generală a tarifelor, comerțul mondial cu bunuri va continua să crească în următorii opt ani la o rată medie anuală de 2,9%. Cu toate acestea, rutele comerciale vor suferi modificări majore, America de Nord va deveni mai puțin dependentă de China, în timp ce China își va consolida relațiile cu Sudul Global, care devine din ce în ce mai influent în comerțul internațional.

„Comerțul global va depăși 29 de trilioane de dolari până în 2033, dar rutele pe care vor circula aceste bunuri se schimbă într-un ritm remarcabil”, a precizat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG. „Rutele comerciale se schimbau deja față de modelele istorice, iar noile tarife impuse de SUA vor accelera acest proces. Navigarea în aceste noi dinamici va fi esențială pentru orice afacere globală.”

Tarifele ar putea crește costul importurilor de bunuri pentru cele mai mari 10 țări exportatoare către SUA cu 640 de miliarde de dolari, presupunând nivelurile din 2023, în lipsa unor surse sau furnizori alternativi, potrivit modelului BCG. Principalul impact va fi asupra importurilor de piese auto și vehicule, în special în relațiile comerciale cu Mexic, Uniunea Europeană și Japonia. Electronicele de consum, vehiculele electrice și produsele de modă vor deveni, de asemenea, mai scumpe în cazul unor tarife mai ridicate pentru bunurile provenite din China.

Ideile principale din raport:

America de Nord se consolidează ca un bloc comercial rezilient

China își îndreaptă atenția către Sudul Global

Uniunea Europeană se va focusa pe creșterea competitivității

Sudul Global câștigă în influență

India avansează

„Pentru liderii de afaceri, a fi înaintea curbei nu a fost niciodată mai important” a completat Laszlo Juhasz. „Dezvoltarea continuă a unor lanțuri de aprovizionare agile și, cel mai important, asigurarea capacității de a percepe și de a reacționa la schimbările geopolitice vor fi abilități necesare pentru a opera în această nouă realitate dinamică și plină de provocări.”