Îngrijorare reală sau un nou episod în paranoia (sau propaganda) anti-chineză în creștere în SUA? Această întrebare apare în urma unei anchete publicate pe 5 martie de Wall Street Journal, care dezvăluie îngrijorarea oficialilor Pentagonului american cu privire la macaralele portuare ship-to-shore construite în China de Zpmc și instalate în zeci de porturi de escală (care transportă, de asemenea, echipamente militare) pentru a încărca și descărca nave container.
Ziarul scrie că aceste macarale „deși sunt bine făcute și ieftine, conțin senzori sofisticați care pot înregistra și urmări originea și destinația containerelor, ceea ce trezește temeri că China ar putea dobândi informații despre materialele care sunt transportate în interiorul sau în afara țării pentru a sprijini operațiunile militare americane din întreaga lume”.
Potrivit unui fost înalt oficial de contrainformații, Bill Evanina, macaralele ar putea, de asemenea, să ofere acces de la distanță celor care doresc să perturbe fluxul de mărfuri. Pe scurt, după telecomunicații (cu cazul Huawei), acum sunt echipamentele portuare chinezești care îngrijorează administrația americană, ca un caz de activitate comercială legitimă care ar putea ascunde colectarea de informații.
În timp ce Zpmc nu a comentat articolul, Wall Street Journal relatează că un oficial al ambasadei chineze la Washington a calificat preocupările SUA cu privire la macaralele de la navă la țărm drept o încercare paranoică de a împiedica comerțul și cooperarea economică cu China. Dar acesta ar putea fi doar începutul, deoarece China este, de asemenea, cel mai mare producător mondial de containere și poate că și acestea ar putea ajunge în obiectivul Pentagonului.
Problema este că, pe de o parte, Zpmc este unul dintre cei mai importanți producători mondiali de macarale „ship-to-shore” (care nu mai sunt construite în SUA) și le instalează în porturile americane, precum și în porturile europene (inclusiv în Italia), de aproximativ 20 de ani. Se estimează că această companie deține 70% din piața mondială a macaralelor portuare și că le-a instalat în aproximativ 100 de țări. Surse americane au declarat pentru Wall Street Journal că macaralele de tip „ship-to-shore” ale Zpmc echipează 80% din porturile țării. Cu toate acestea, până în prezent, nicio sursă nu a raportat găsirea vreunui sistem de spionaj în aceste macarale.
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) prezintă cifrele privind înmatriculările de vehicule utilitare grele pentru anul 2022. Unde și-au revenit piețele, unde au luat-o la vale – și care sunt perspectivele viitoare pentru 2023.
Principalele piețe internaționale pentru vehiculele utilitare grele (peste 6 tone) au evoluat în mod inegal în 2022. Aceasta este concluzia Asociației germane a industriei auto (VDA). De la o redresare la o prăbușire a unei piețe, totul este prezent la nivel mondial.
În timp ce Europa (UE, AELS și Marea Britanie), SUA și India au reușit să își continue redresarea, China și Brazilia au înregistrat scăderi în ultimul an, unele dintre ele considerabile, potrivit VDA. Având în vedere cererea puternică și continuă, precum și cererea reținută, o creștere mai puternică ar fi putut fi așteptată și pe unele piețe de vehicule comerciale grele în 2022. Dar perturbările continue din lanțurile de aprovizionare și evoluțiile macroeconomice diferite ar fi împiedicat acest lucru.
În Europa, vânzările de vehicule utilitare grele au crescut anul trecut cu 5% față de anul precedent, ajungând la aproximativ 335.800 de unități. Dintre cele mai mari 5 piețe europene individuale, Marea Britanie (+8% – 40.200 de unități), Polonia (+6% – 33.200 de unități) și Italia (+1% – 24.700 de unități) au înregistrat rate de creștere pozitive. Piața franceză a stagnat (0% – 43.600 de unități). Piața germană, pe de altă parte, a suferit un recul (-2% – 71.300 de unități), dar rămâne totuși cea mai mare piață unică din Europa.
Piața americană și-a revenit într-o formă slăbită. Pe ansamblul anului 2022, piața vehiculelor comerciale de acolo a obținut un plus de 3% față de 2021, ceea ce corespunde unui volum de vânzări de 476.000 de unități. Creșterea pozitivă a fost determinată de segmentul vehiculelor grele (clasa 8 / mai mare de 15 tone), care a înregistrat o creștere semnificativă în comparație cu anul precedent (+15%). Segmentul vehiculelor utilitare grele a reprezentat 53% din noile înmatriculări pe piața vehiculelor utilitare grele din SUA.
Vânzările în China au scăzut din nou semnificativ în 2022. În 2021 a avut loc deja o mișcare contrară, după ce un program guvernamental de reînnoire a parcului auto și noul standard de emisii China 6 introdus la nivel național au contribuit la o creștere pozitivă puternică în 2020. Cu scăderi de două cifre de la an la an în toate domeniile, piața chineză a vehiculelor comerciale s-a redus cu 51% de la an la an, ajungând la 767.600 de unități în 2022. Aceasta reprezintă o scădere de 806.400 de unități, un volum aproape la fel de mare ca volumele de vânzări ale piețelor americane și europene de vehicule comerciale grele combinate. Ultima dată când în China au fost înmatriculate mai puțin de 1 milion de vehicule comerciale grele noi a fost în 2016. În ciuda înjumătățirii pieței, China rămâne de departe cea mai mare piață de camioane din lume.
După o corecție semnificativă în cei doi ani anteriori, ne așteptăm ca China să crească din nou în 2023 (+10%). Pentru Europa (+4%), India (+15%) și SUA (+5%) ne așteptăm la încă un an de creștere pozitivă. Pe piața germană a vehiculelor comerciale grele ne așteptăm la o creștere de +4%, în linie cu media europeană. Cu toate acestea, pentru piața braziliană, prognozăm o nouă scădere pentru anul în curs (-4%).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit