Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Începând cu 17 ianuarie, DB InfraGO, administratorul infrastructurii feroviare germane, a demarat prima fază a unui amplu proiect de întreținere pe linia Rheintalbahn, una dintre principalele rute care leagă Italia de porturile din nordul Europei. Lucrările vizează tronsonul dintre Schliengen și Heitersheim, iar până pe 7 februarie linia va fi complet închisă în timpul nopții, între orele 00:45 și 4:45. În ciuda eforturilor operatorilor feroviari de a devia traficul pe rute alternative, multe trenuri de marfă au fost anulate, iar întârzierile semnificative au dus la blocaje în terminalele din nordul Italiei.

Devierea traficului s-a realizat prin Gäubahn-Singen, care însă nu permite transportul semiremorcilor P400, sau prin pasul Brenner, ceea ce a necesitat mai multe resurse pentru locomotive și personal. Cu toate acestea, anulările de trenuri au fost numeroase, în special pe timpul nopții, deoarece trenurile de călători au avut prioritate față de cele de marfă. Această situație a provocat o reducere drastică a capacității feroviare și a dus la congestionarea terminalelor intermodale italiene, unde sute de containere au rămas blocate, în așteptarea transportului către Europa de Nord.

Terminalitalia Segrate și terminalul intermodal din Brescia au anunțat suspendarea acceptării de noi containere din cauza lipsei de spațiu, în timp ce blocajele au afectat și terminalele din Melzo, Novara și Busto. Transportatorii feroviari raportează întârzieri între trei și șapte zile pentru trenurile programate, iar pe rutele cele mai afectate – cum ar fi Novara-Ludwigshafen – întârzierile depășesc șapte zile.

În încercarea de a reduce efectele blocajului, operatorii au solicitat trasee suplimentare către DB InfraGO, dar în majoritatea cazurilor nu au primit răspuns. Singura excepție notabilă a fost ruta Melzo-Rotterdam, operată de Hupac, care a primit o trasă suplimentară la începutul lunii februarie.

Criza a generat și un dezechilibru între importuri și exporturi. Numărul mare de containere blocate a dus la o penurie de unități goale, afectând încărcările și provocând întârzieri suplimentare. Importurile, deși istoric mai reduse decât exporturile în Italia, sunt și ele afectate de anulările frecvente ale trenurilor. Pe fondul acestor probleme, transportatorii din nordul Italiei și-au văzut activitatea diminuată considerabil.

Situația a fost agravată și de greva sindicatelor Cub și SGB, declanșată pe 25 ianuarie, care, deși se preconiza că va avea un impact redus, a dus la anularea unor trenuri suplimentare, complicând și mai mult traficul feroviar. În plus, la 1 februarie, lucrările de modernizare din portul Rotterdam au dus la anularea tuturor trenurilor în tranzit, contribuind la blocajul general.

Revenirea la un trafic feroviar normal este estimată să dureze câteva săptămâni, dar perspectivele rămân incerte, având în vedere că din 14 februarie va începe a doua fază a lucrărilor la Rheintalbahn. Această etapă va aduce noi restricții, prelungind probabil întârzierile până în prima săptămână din martie.

sursa foto: DB Cargo

Vânturile puternice sezoniere din Kazahstan au forțat terminalele de transbordare feroviară de la granița dintre Kazahstan și China să se oprească. Acestea îngreunează transbordarea containerelor la granița dintre țara menționată și China, ceea ce prelungește timpul de tranzit cu 3-4 zile. Acest fenomen are loc în mod regulat în fiecare an și nu este surprinzător. 

Timpul mediu de tranzit din China către Europa a scăzut la șase zile în ianuarie 2024. Nevoia de transbordare se datorează diferenței de ecartament feroviar între China (unde este prezent standardul european) și Kazahstan. În plus, prețurile actuale ale transportului de marfă rămân stabile, astfel încât întrebarea despre cum vor evolua în viitor rămâne deocamdată deschisă. 

În ultima săptămână și în ultimele trei luni, prețurile transportului feroviar de marfă pe Noul Drum al Mătăsii au scăzut cu 0,03% în direcția vestică și au rămas stabile în direcția estică. 

Prețurile la transportul maritim de marfă au scăzut în ultimele două săptămâni, pentru a noua săptămână a anului, prețurile instantanee conform indicelui general Drewery au scăzut cu 2% față de săptămâna precedentă, ajungând la 3.659 de dolari pe container de 40 de picioare. Același declin a fost înregistrat și pe ruta Shanghai – Rotterdam, la 4.426 de dolari americani, reprezentând însă o creștere de 158% față de anul trecut. 

Huthii bombardează continuu navele din Marea Roșie, astfel încât navele de containere continuă să navigheze din China spre Europa în jurul Africii. Întârzierile variază acum de la 10 până la 20 de zile. Am înregistrat o întârziere record pe ruta din India – în loc de 40 de zile standard, containerul a avut nevoie de 73 de zile pentru a ajunge în Polonia, deoarece s-au dovedit necesare transbordări suplimentare, neplanificate anterior, în porturile intermediare. 

Unii expeditori au optat pentru transportul feroviar în locul celui maritim. În ianuarie, traficul feroviar între China și Europa a crescut cu peste 47%, potrivit datelor Eurasian Rail Alliance Index (ERAI, creat de căile ferate din Kazahstan, Rusia și Belarus). În ultimele trei luni, creșterea a ajuns la 37%,  dar aceasta este în scădere cu aproape 57% față de traficul de acum trei ani.

sursa foto: hafen-hamburg.de