CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a realizat și pentru octombrie o anchetă referitoare la situația operatorilor de transport din această țară și din aceasta a rezultat că soldul din contabilitate în ultima zi din octombrie era cu 5,5% mai mic decât în septembrie (cu valori cuprinse, de la o firmă la alta, între -12,4% și +1,5%), dar cu 34,7% mai mare decât în februarie 2020 (a doua valoare după cea de 42,6% din septembrie și înainte de cea de 32,6% din august) și cu 35,1% mai mare decât în octombrie 2019. Dar trebuie subliniat faptul că disponibilitatea în cont este un indicator destul de volatil.
Costurile cu salariile șoferilor au scăzut cu 3,8% față de octombrie 2019, iar cele cu flota cu 3,5%. Salariile, cu excepția taxelor, inclusiv șomajul parțial, au fost cu 1,2% mai mici decât în septembrie 2020 (cu valori cuprinse între -5,3% și +2,9%), iar față de octombrie 2019 au fost cu 1,9% mai mici (cu valori cuprinse între -6,3% și +2,5%). Față de februarie 2020 masa salarială a fost cu 12,7% mai mare, a doua valoare după cea din septembrie, de 14,1%, și înaintea celui din iunie, de 11,3%.
Pentru 94% dintre respondenți, în medie, tariful de bază pentru principalul client nu s-a modificat în octombrie 2020, ceea ce arată că prețul de transport, exceptând variațiile din cauza modificării prețului motorinei, nu s-a ajustat automat de la începutul crizei din cauza creșterii costului/km. În octombrie 7% dintre respondenți au declarat că au modificat termenii mecanismului de indexare a prețului de transport în funcție de variația prețului motorinei. Tariful pentru principalul client a fost cu 0,7% mai mare decât în septembrie 2020 (cu valori minime de -2,2% și maxime de 3,5%), dar cu 6,5% mai mic decât în februarie 2020 (al doilea cel mai bun nivel după cel din martie, când scăderea a fost de 0,6%). Cu alte cuvinte, dacă tarifele s-au modificat, în plus sau în minus, asta s-a realizat în proporții extrem de limitate.
În ceea ce privește costurile de producție pentru principalul client, ele au fost cu 0,01% mai mici decât în septembrie (cu valori minime de -0,2% și maxime +0,2%), dar cu 0,2% mai mari decât în februarie 2020. La această întrebare însă numărul de răspunsuri a fost mai mic, deoarece multe firme nu au posibilitatea de a calcula în timp real costurile.
Raportul dintre cifra de afaceri din transport, cu excepția celei realizate cu subcontractorii, și masa salarială a șoferilor a scăzut cu 0,9% față de septembrie (cu o minimă de -4,6% și o maximă de +2,8%) și cu 0,3% față de octombrie 2019 (între -5,3% și +4,7%), iar față de februarie 2020 a fost cu 0,8% mai mic, a treia valoare după cea din iunie (+3,1%) și cea din septembrie (de +0,1%).
Conform barometrului FNTR (Federația Națională a Transportatorilor Rutieri din Franța), care sintetizează situația firmelor de transport rutier de mărfuri din această țară, în trimestrul al treilea din 2020 a avut loc o scădere a volumelor de activitate comparativ cu trimestrul anterior, înregistrându-se și un nivel net sub cel mediu pe termen lung – ceea ce deja se întâmplă de un an. De fapt, este un nivel mai scăzut chiar și decât cel din timpul crizei financiare din 2008.
Aproape jumătate dintre managerii chestionați sunt nemulțumiți de situația actuală a firmei lor, iar 24% nu au o opinie, fapt ce arată că și incertitudinea ce domnește în domeniu este foarte mare, din cauza crizei sanitare și a noilor restricții adoptate în Franța.
Managerii de transport chestionați se arată, în mare parte, îngrijorați în legătură cu perioada imediat următoare, sau măcar declară că vor fi luni marcate de incertitudine, iar pesimismul crește pe măsură ce crește și numărul persoanelor infectate cu noul coronavirus, în cadrul celui de-al doilea val Covid-19.
Și indicatorul care măsoară numărul de șoferi comparativ cu cel din perioada similară a anului trecut este sub media pe termen lung, 67% dintre respondenți declarând că numărul salariaților lor va rămâne la același nivel de acum, iar 18%, că vor proceda la scăderi. Și nici viitorul pe termen mediu nu pare a aduce mai multe angajări.
Toate aceste date despre transportatori vin în contextul în care, conform managerilor de firme de comerț en detail și de firme de producție, chestionați de Institutul Național de Statistică din Franța, activitatea lor s-a îmbunătățit clar față de aprilie și mai, dar încă este sub mediile normale pe termen lung. Iar pentru comerțul en gros, după o ușoară revenire în vară, volumele au scăzut din nou foarte mult în toamnă.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit