Conform unui sondaj realizat de Comitetul National Rutier din Franta, soldul in contabilitate al firmelor de transport chestionate a fost in medie cu 13,9% mai mare in martie 2020 decat in februarie (cele mai mici valori fiind de 1,6% si cele mai mari, de 26,2%) si cu 39,4% mai mare decat in martie 2019 (intre 10,4% si 68,4%), deoarece acest indicator nu a fost imediat afectat de criza Covid-19 din cauza decalajului dintre momentul facturarii si momentul platii.
Soldul in aprilie era in medie cu 12,5% mai mic decat in martie (cu valori cuprinse intre -46,1% si +21,1% de la o firma la alta), cu 31,6% mai mare decat in aprilie 2019 (intre 23,1% si 86,2%) si cu 0,3% mai mic decat in februarie, deoarece consecintele crizei asupra lichiditatilor firmelor au aparut abia in aprilie si exista riscul sa se amplifice in lunile urmatoare.
Dar in mai soldul transportatorilor chestionati era cu 16,8% mai mare decat in aprilie (cu valori cuprinse intre -7,7% si 41,4%), cu 56,3% mai mare decat in mai 2019 (de la +5,1% la 107,6%) si cu 16,4% mai mare decat in februarie 2020, deci rezultatele bune arata ca firmele chestionate au rezistat relativ bine la primul soc al crizei si si-au pastrat lichiditatile.
Dupa 10 zile de la iesirea Frantei din carantina, FNTR (Federatia Nationala a Transportatorilor Rutieri) a publicat a treia sa ancheta referitoare la consecintele crizei asupra transportului rutier de marfuri. Ceea ce reiese din raspunsurile celor mai multi participanti este ca reluarea activitatii este foarte lenta si ca aceasta industrie inca este foarte slabita, aproape 60% dintre firme fiind inca oprite partial si 21% dintre camioane fiind trase pe dreapta.
Principalele probleme identificate de transportatori sunt piata dezorganizata, presiunea asupra preturilor, (capacitatea prea mare de transport face ca 30% dintre respondenti sa aiba tarife mai mici, la solicitarea clientilor), cresterea numarului de kilometri pe hol (in medie cu 21% fata de o luna normala, ceea ce duce la un cost suplimentar de 15,3%/km comparativ cu perioada de dinaintea crizei), costurile suplimentare pentru masti si dezinfectant (care reprezinta 7,2% din cheltuielile totale ale operatorilor) si productivitatea mai mica pentru 40% dintre firme, din cauza timpilor mari la incarcare/descarcare.
Iar solicitarile adresate de asociatiile profesionale au ramas fara raspuns din partea guvernului.
Scaderea medie a cifrei de afaceri a firmelor care au participat la aceasta ancheta a fost de 48% in martie si 44% in aprilie. Iar 54% dintre operatori nu privesc viitorul cu incredere, mai ales din cauza lipsei de sprijin din partea guvernului, care arata ca mult trambitata recunostinta fata de firmele din domeniu, care au permis continuarea aprovizionarii in timpul carantinei, este undeva in urma.