Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) a realizat un nou barometru din care reiese că volumul de activitate a scăzut semnificativ în primul trimestru din 2023, până la nivelul din trimestrul al doilea al lui 2019, și că managerii se așteaptă la un nivel similar în al doilea trimestru. Deci tendința descendentă care a început acum un an continuă, în paralel cu creșterea semnificativă a costurilor, care afectează marjele de profit.

De aceea 51% dintre manageri se declară nemulțumiți de situația actuală, față de 42% în ultimul trimestru din 2022.

În aceste condiții, investițiile au stagnat la nivelul din trimestrul anterior și se află cu mult sub nivelul mediu consemnat în transporturile din Franța.

Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă în ultimele trei luni continuă și el să se deterioreze, tendință care se estimează că va continua în trimestrul al doilea, iar el se situează, de asemenea, sub media pe termen lung, problemele de recrutare fiind în continuare mari, dar la nivel stabil din ianuarie 2022 încoace. Potrivit celui mai recent sondaj realizat de INSEE, institutul de statistică din Franța, în aprilie 2023 65% dintre transportatori au avut dificultăți de recrutare, nivel similar cu cel înregistrat înainte de criza sanitară. Dacă această situație va continua, activitatea ar putea fi avea de suferit mult pe termen lung.

Climatul de afaceri din aprilie s-a deteriorat pentru a doua lună consecutiv în industria prelucrătoare din Franța, dar cu diferențe între sectoare. Sectorul agroalimentar este deja sub media anterioară și a atins cel mai scăzut nivel din ianuarie 2021 încoace, la fel și sectorul cauciucului și materialelor plastice, unde a atins cel mai scăzut nivel din iunie 2020 și, într-o măsură mai mică, metalurgia și substanțele chimice.

În 2021, INSEE a adăugat la chestionarul său tradițional o întrebare referitoare la incertitudinea economică resimțită de firmele de transport, indicator care în aprilie 2023 se stabilizează la un nivel ridicat după o scădere în februarie, dar rămâne sub media sa din aprilie 2021. Per ansamblu, barometrul FNTR privind situația companiilor de transport din Franța rămâne la același nivel cu trimestrul precedent, dar sub media sa pe termen lung, după ce anterior, când a avut loc revenirea de după criza sanitară, depășise media pe termen lung pentru trei trimestre consecutive.

Ancheta anuală publicată de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) privind transportul pe distanțe lungi din 2021, citată de Upply, arată că distanța medie anuală în kilometri/vehicul a operatorilor francezi a scăzut ușor între 2019 și 2021 (în 2020 nu s-a făcut acest studiu din cauza crizei Covid-19), în timp ce încărcarea a crescut cu 0,4%, astfel că indicatorul productivitate/vehicul a scăzut în medie cu 0,7%, cel mai mult pentru firmele mici, cu 0-19 angajați, cu 0,4%. Pe termen lung activitatea medie a flotei de ansambluri articulate pe distanțe lungi, calculată în 2009-2021, a fost în scădere cu 7,4% față de media din perioada 2000-2008.

De mulți ani, se mai arată în raport, transportatorii francezi încearcă să-și reorienteze afacerile către regional și intern, pentru fi mai profitabili, astfel că din 2007 distanțele medii parcurse s-au diminuat constant, cu un total de 28,6%.

O altă evoluție majoră pe termen lung este reducerea consumului de combustibil, chiar dacă sondajul din 2021 arată o ușoară creștere față de 2019, de la 30,3 la 30,6 l/100 km, ca urmare a creșterii proporției vehiculelor Euro 6, care au reprezentat 91,5% din parcul de camioane pe distanțe lungi din Franța în 2021.

Rezultatele sondajului realizat de CNR în 2021 în rândul transportatorilor francezi mai arată că inflația în 2021 a fost fără precedent în ceea ce privește amploarea și raza sa de acțiune și că toate costurile au crescut. Cea mai spectaculoasă scumpire, de 61%, a avut-o AdBlue, dar el reprezintă doar 0,4% din costurile medii totale de funcționare a vehiculului, adică 0,0055 de euro/km.

Redresarea bruscă a economiei după prima fază a Covid-19 a dus la o creștere semnificativă a costului materiilor prime, la criză de componente și la dezorganizarea lanțurilor de aprovizionare, cu impact asupra costului anvelopelor, care au crescut cu 7,4%, până la 0,0285 de euro/km, dar și asupra prețului și disponibilității vehiculelor. Prețul mediu de achiziție a unui autotractor a fost de 92.656 de euro, cu 5,7% mai mare decât în 2019, iar cel al unei semiremorci, de 29.167 de euro, cu 4,6% mai mult decât în 2019.  Pe parcursul a 10 ani, costul achiziționării unui tractor nou a crescut cu 22,2%.

Salariile șoferilor au crescut cu 2,7% în doi ani, iar cheltuielile de deplasare, cu 4,4%. Salariul mediu lunar a fost de 2.659 de euro pentru un șofer cu normă întreagă, pe distanțe lungi, în 2021, cu 11,3% mai mare decât în urmă cu 10 ani, adică o creștere medie anuală de 1,1%.

Tendința de scumpire a continuat în 2022, în special în ceea ce privește combustibilul, care în 2021 reprezenta 0,339 de euro/km, dar a existat și o presiune puternică pentru creșterea salariilor, în timp ce deficitul de șoferi s-a înrăutățit.