Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat zilele acestea ancheta sa tradițională despre transportul rutier de mărfuri, acum pentru trimestrul al treilea din 2022, care evidențiază o deteriorare a situației economice a firmelor din domeniu și o creștere a numărului de manageri care nu sunt mulțumiți de modul în care merg afacerile lor și care se așteaptă ca în trimestrul al patrulea să aibă loc o nouă scădere. Tendința descendentă se observă oricum încă de la începutul lui 2022.
Același lucru este valabil și pentru intențiile de investiții în vehicule noi, indicator aflat din nou în scădere față de trimestrul anterior.
Barometrul FNTR este pentru a treia oară consecutiv sub media pe termen lung a acestui indicator din Franța, scădere cauzată în special de erodarea marjelor de profit ale firmelor, pe fondul creșterii accentuate a costurilor, în special a combustibililor.
Situația din transport este pe măsura celei din sectoarele în care activează clienții și furnizorii cărăușilor, și care, potrivit celor mai recente sondaje ale institutului francez de statistică INSEE, se deteriorează mai ales în industria prelucrătoare și comerțul engros.
În ceea ce privește ocuparea forței de muncă, indicatorii din trimestrele al treilea și al patrulea confirmă tendința descendentă a trimestrului anterior și scad ușor sub mediile pe termen lung. Ba chiar sunt la un nivel mai scăzut decât în perioada de dinaintea crizei sanitare. Cu toate acestea, problemele legate de recrutare rămân foarte mari, 67% dintre transportatorii chestionați având dificultăți în an găsi forță de muncă.
Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat și pentru aprilie un barometru al activității de transport rutier, domeniu care continuă să fie afectat de criza Covid-19. De data aceasta însă, pentru a compara situația din prezent cu cea de dinainte de pandemie, analiza are în vedere 24 de luni (aprilie 2019-aprilie 2021).
În aprilie 2021, cifra de afaceri a firmelor franceze de transport pe distanțe lungi și regional, de marfă generală, cu ansambluri articulate, a crescut cu 1,4% față de acum doi ani (respondenții cu cele mai slabe rezultate indică o scădere de 2,9%, iar cei cu cele mai bune rezultate, o creștere de 5,7%) și numărul de șoferi angajați este la fel de mare ca atunci.
În același timp, prin comparație cu martie 2021, cifra de afaceri din aprilie 2021 a fost cu 3,3% mai mică (cele mai slabe valori fiind de -6,6%, iar cele mai bune indicând egalitate).
Dacă însă comparăm aprilie 2021 cu aprilie 2020, diferența este uriașă, de +89,1%, câtă vreme aprilie 2020 a fost prima lună completă de criză și luna în care a avut loc prima carantinare. Deci punând alături cele două valori putem înțelege mai bine ce impact a avut criza sanitară la începutul ei asupra activității de transport.
Numărul șoferilor de camion angajați în aprilie 2021 în Franța a fost cu 0,4% mai mare decât în martie (de la -1,1% la +1,9%, în funcție de firmă), cu 0,04% mai mare decât în aprilie 2019 (de la -3,2% la +3,2%) și cu 39,7% mai mare decât în aprilie 2020, când scăzuse cu 30,5% față de aprilie 2019.
Diferențele dintre firme sunt puse de CNR pe seama tipului diferit de transport (regional sau pe distanțe lungi), dar și a dimensiunii lor (de la 0 la 19 angajați, de la 20 la 49 sau 50 ori mai mulți angajați).
Conform Institutului de Statistică din Franța, la 11 aprilie 2021 traficul rutier din această țară era cu 6% mai mic pentru camioane grele și cu 25% mai mic pentru toate vehiculele comparativ cu o zi similară de dinainte de criză.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit