Federatia Nationala din Transporturile Rutiere din Franta (FNTR) a realizat, intre 1 si 15 iulie, un sondaj la care au raspuns 615 operatori si care vizeaza rezultatele lor financiare din al doilea trimestru al anului si problemele principale cu care se confrunta in aceasta perioada.
De aici a rezultat ca procentul managerilor care sunt pe deplin multumiti sau mai degraba multumiti decat nemultumiti de activitatea firmei lor a crescut usor, pana la 20%, fata de 12% in primul trimestru din 2020, dar 56% dintre ei sunt in continuare mai degraba nemultumiti sau deloc multumiti de situatia actuala.
Inca exista probleme externe legate de criza sanitara, desi ele s-au mai rezolvat fata de luna precedenta: 22% dintre firme au inca dificultati legate de incarcare sau livrare, fata de 31% in iunie, 12% dintre manageri cred ca si acum conditiile in care lucreaza soferii sunt proaste, fata de 20% in iunie, iar anularea sau amanarea contractelor constituie o problema pentru 15% dintre manageri in iunie si pentru 11% in iulie.
Transportatorii continua sa faca, in medie, cu 6% mai multi kilometri pe gol fata de media normala, in timp ce in iunie procentul era de 10% si in mai de 21%.
In schimb procentul de manageri care constata o scadere a tarifelor de transport rutier de marfa ramane foarte ridicat sau stabil comparativ cu iunie, ceea ce se explica in parte prin numarul mai mare de camioane disponibile decat numarul de marfuri. Cererile de reducere a tarifelor se situeaza in general in jurul valorii de 5%, dar unii clienti cer si scaderi cu 15% sau 20%.
Conform Institutului Francez de Statistica, cifra de afaceri din transporturi a scazut cu 66% in aprilie, cu 43% in mai si cu 28% in iunie, fata de lunile similare din 2019, adica transporturile au contribuit cu 1,3% la scaderea PIB in iunie. Iar scaderea medie din al doilea trimestru al anului a fost de 46% comparativ cu perioada similara din 2020.
In acelasi timp, Comitetul National Rutier din Franta (CNR) a publicat la final de iulie rezultatele unei noi anchetei realizate in randul transportatorilor francezi, de data aceasta referitoare la activitatea lor din iunie, si ele confirma repornirea motoarelor care a inceput in mai.
Rezultatele sunt comparabile cu cele din iunie 2019, deci se poate vorbi de o revenire la normal a economiei, dar transporturile raman un sector fragil din cauza crizei Covid-19, sunt de parere reprezentantii CNR, in special din cauza costurilor suplimentare pe care firmele au trebuit sa le acopere din resurse proprii.
Cresterea medie a cifrei de afaceri din transport a respondentilor, in iunie fata de mai, a fost de 31,4% (cresterea cea mai mica a fost de 26,2%, iar cea mai mare, de 36,6%), iar fata de iunie 2019, de 3,7% (de la o scadere de 0,8% fata de iunie 2019 la o crestere de 8,3%), dupa ce in martie scazuse cu 24,1% fata de aceeasi luna din 2019, in aprilie cu 40,3% fata de aprilie 2019, iar in mai cu 23,5% fata de mai 2019. Iar comparativ cu februarie 2020 cifra de afaceri a fost mai mare, in medie, cu 13,6%.
Cifra de afaceri obtinuta din activitatea cu subcontractorii a fost in medie cu 34% mai mare decat in mai 2020 (cu valori cuprinse intre 27,6% si 40,4%), cu 4,3% mai mare decat in iunie 2019 (de la -2,9% pentru unele firme la +11,4% pentru altele), dupa -21,8% in martie, -39,6% in aprilie si -21,6% in mai, si cu 18,3% mai mare decat in februarie 2020. Cresterea mai mica fata de iunie 2019 indica, deci, faptul ca multe dintre firme au inca un nivel sub cel de anul trecut.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit