Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În Germania există aproximativ 35.000 de companii de transport rutier de mărfuri, așa cum reiese din analiza publicată recent de Upply (Overview of freight transport in Germany (upply.com)), iar această cifră a fost destul de constantă în ultimii cinci ani. Potrivit datelor Eurostat, cifra de afaceri anuală a industriei germane de transport a ajuns la 46 de miliarde de euro în 2020, anul începutului pandemiei de Covid-19, dar înainte de acesta activitatea cunoscuse o creștere continuă, atingând un maxim istoric de 46,3 miliarde de euro în 2019 (cu 7,7% mai mult decât în 2018 și cu 14,9% mai mult decât în urmă cu cinci ani).

În transportul rutier de mărfuri din Germania lucrează aproximativ 430.000 de angajați, adică o medie de 11,6 persoane/companie, de aproape două ori mai mult decât media europeană. Deci piața este mult mai puțin fragmentată decât în Spania, țara europeană care deține recordul în această privință.

Cel mai recent raport al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) privind vehiculele aflate în circulație în Europa, publicat în ianuarie 2023, arată că flota germană de utilitare de peste 3,5 t număra în 2021 964.696 de unități, în creștere cu 1,3% față de anul precedent și cu 3,4% pe parcursul a cinci ani. La nivel european, flota germană se situează în urma celei din Polonia, care totalizează 1,2 milioane de vehicule și care a crescut cu 4,2% față de 2020 și cu 15% în cinci ani. Asta în condițiile în care pe drumurile din UE circulă în total peste 6,2 milioane de vehicule comerciale medii și grele.

Flota germană se remarcă prin vârsta ei medie mică, de 9,7 ani, față de 14,2 ani la scară europeană. Dintre piețele principale, doar Franța stă mai bine la acest capitol, cu 9,2 ani.

Dar înmatriculările de camioane în Germania au scăzut cu 19,3% din 2018 până în 2022.

Upply a publicat recent o analiză a pieței de transport din Germania (Overview of freight transport in Germany (upply.com)), din care reiese că transportul rutier de mărfuri reprezintă aproape trei sferturi (73,6%) din totalul mărfurilor transportate terestru în această țară, pondere constantă în ultimii ani, care este cu aproximativ 4% mai mică decât media din UE și care se așteaptă să crească în următorii ani. Ceea ce, desigur, atrage operatori din alte state comunitare.

Fiind cea mai mare putere economică a Europei și a patra din lume, Germania generează fluxuri semnificative de mărfuri, volumul total transportat în 2021 fiind de 3.108 milioane de tone, în scădere cu 0,4% față de 2020, înaintea Franței (1.649 Mt), Spaniei (1.626 Mt), Poloniei (1.581 Mt) și Italiei (987 Mt).

Transportul rutier de mărfuri a totalizat în 2021 în Germania 307,3 miliarde de tone-kilometri, adică 16% din totalul din UE 27, în creștere față de 2020 cu 0,9% – mai mică decât creșterea medie din UE27, care a fost de 6,5%.

Dintre primele 10 flote europene de transport, Germania este singura care a înregistrat o scădere a traficului, de 1,9%, în perioada 2017-2021, dar ocupă în continuare locul al doilea în Europa, doar că de data aceasta cu mult în urma flotei poloneze.

Pe de altă parte, datorită importanței pieței sale interne, Germania păstrează detașat locul întâi în UE în ceea ce privește transportul intern, cu 23% din volumele interne din toate țările europene în tone-kilometri, în ciuda stagnării din ultimii cinci ani.

În ceea ce privește traficul rutier internațional, Polonia este cu mult în fața Spaniei, cu un total de 245 de miliarde de tone-kilometri în 2021, iar alte două state central- și est-europene sunt înaintea Germaniei: Lituania, cu 54 de miliarde de tone-kilometri, și România, cu 41. Germania are 35 de miliarde de tone-kilometri, cu 14,6% mai puțin decât în 2017, interval în care Polonia a crescut cu 14%, iar Lituania cu 50%.

Germania este, alături de Franța, țara cea mai cabotată de transportatorii străin, volumele crescând cu 33,5% în cinci ani (față de o creștere de numai 13,8% în Franța). Iar fenomenul este în creștere. Cu alte cuvinte, deși extinderea UE i-a adus Germaniei beneficii, deoarece i-a consolidat rolul central în fluxurile comerciale intracomunitare – în 2021, în Top 10 al fluxurilor rutiere principale bilaterale, șapte au legătură cu această țară – transportatorii rutieri germani nu au profitat în aceeași măsură, ponderea lor fiind mai mică de 50% pe toate aceste relații, așa cum se vede din statisticile Eurostat. Transportatorii germani sunt mai activi pe relațiile Austria-Germania (31,6% din volumele totale de aici), Germania-Franța (29,3%) și Belgia-Germania (28,3%), în timp ce pe relația Germania-Polonia dețin doar 3,7% din fluxurile de mărfuri, iar pe Cehia-Germania, 15,1%.