Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O analiză Upply despre transportul de marfă din Germania indică faptul că, la fel ca majoritatea țărilor europene, și această țară are ambiții legate de schimbarea modurilor de transport. Totuși, cele mai recente previziuni ale Ministerului german al Transporturilor, publicate la începutul lui martie 2023, nu sunt în favoarea unei astfel de tendințe.

Per ansamblu, transportul de marfă va crește ca volum cu 30% între 2019 și 2051, deci cu o medie anuală de 0,8%, față de 1,8% în perioada 2010-2019. Creșterea în tone-kilometru va fi mai mare, ajungând la 46%. În total, 5,7 miliarde de tone și 990 de miliarde de tone-kilometru vor fi transportate folosind rețeaua germană de infrastructură în 2051, față de 4,4 miliarde de tone și 679 de miliarde de tone-kilometru în 2019.

Potrivit prognozelor ministerului, cea mai mare parte a creșterii a volumelor, de 34% va fi pe șosea, în timp ce pe calea ferată aceasta va fi de 14%, iar pe căile navigabile se va înregistra o scădere de 10%. Astfel, ponderea șoselelor va crește de la 86% din volumul de trafic în 2019 la 89% în 2051. În ceea ce privește tona-km, ponderea transportului rutier va crește de la 73% în 2019 la aproape 78% în 2051, iar transportul rutier va crește cu 54%, cel feroviar cu 33%, iar cel de pe căile navigabile va stagna. În timp ce distanța medie de transport va crește de la 156 km în 2019 la 174 km în 2051.

Creșterea ponderii transportului rutier se explică în mare parte prin modificarea structurală a naturii mărfurilor transportate. Din cauza tranziției energetice din Germania, Ministerul Transporturilor anticipează o scădere accentuată a mărfurilor în vrac și a produselor energetice (cărbune, cocs, produse petroliere, minereuri etc.), mărfuri care au fost transportate în principal pe calea ferată și pe căile navigabile.

În schimb, se anticipează o creștere puternică a fluxurilor pentru mărfurile transportate tradițional rutier, cum ar fi coletele (+200%), grupajele (+91%), bunurile din retail, în special produsele alimentare și de lux (+29%) sau vehiculele (+47%).

Transportul rutier de mărfuri reprezintă aproape trei sferturi din totalul mărfurilor transportate pe uscat în Germania, iar această pondere este de așteptat să crească în următorii ani, așa cum reiese dintr-o analiză realizată de Upply. De aceea companiile din alte state UE sunt atrase în continuare de această țară.

În 2021, transportul rutier a reprezentat 73,6% din fluxurile terestre din Germania, o proporție stabilă timp de mai mulți ani și cu aproximativ 4% mai mică decât în cazul Uniunii Europene în ansamblu (77,3%). Iar traficul feroviar și pe căile navigabile interioare din Germania se situează cu 2% peste media europeană.

Fiind cea mai mare putere economică a Europei și a patra din lume, Germania generează fluxuri semnificative de bunuri. Volumul total de mărfuri transportate în 2021 s-a ridicat la 3.108 milioane de tone, ceea ce o face cea mai importantă piață europeană, în ciuda unei ușoare scăderi de 0,4% față de 2020, înaintea Franței (1.649 de milioane de tone), Spaniei (1.626), Poloniei (1.581) și Italiei (987).

Activitatea de transport rutier de mărfuri a fost de 307,3 miliarde de tone-kilometri, adică 16% din totalul din UE 27, în creștere cu 0,9% față de anul precedent, marcat de pandemia Covid-19. Dar redresarea este mult mai mică decât cea a UE27 (+6,5%). Iar dintre primele flote naționale din Europa, cea a Germaniei este singura care a înregistrat o scădere a traficului în perioada 2017-2021 (-1,9%). Companiile germane ocupă în continuare o poziție puternică, clasându-se pe locul al doilea în Europa, dar de data aceasta cu mult în urma vecinilor polonezi.

Datorită importanței pieței sale interne, Germania păstrează foarte clar locul întâi în Europa în ceea ce privește traficul național, în ciuda unei stagnări timp de cinci ani, cu 23% din traficul intern european în tone-kilometri.

În schimb, la fel ca multe flote vest-europene, și cea a Germaniei este concurată puternic de țările est-europene începând cu 2004, iar în prezent în Top 5 european în ceea ce privește traficul rutier internațional există trei state din această zonă: Polonia, lider foarte clar în fața Spaniei, cu un total de 245 de miliarde de tone-kilometri în 2021, Lituania pe poziția a treia (54 de miliarde de tone-kilometri) și România (41) pe locul al patrulea. Germania se află pe locul al cincilea, cu 35 de miliarde de tone-kilometri, în scădere cu 14,6% față de 2017 – timp în care Polonia a crescut cu 14%, iar Lituania cu 50%.

Piața internă germană este extrem de populară pentru transportatorii din țările vecine, fiind, alături de Franța, țara cea mai afectată de cabotaj. Iar acest fenomen continuă să crească. Aici s-a înregistrat o creștere de 33,5% în cinci ani, față de o creștere de 13,8% în Franța. Din punct de vedere economic, extinderea UE a fost benefică pentru Germania, deoarece și-a consolidat rolul central în fluxurile comerciale din interiorul UE. Dar transportatorii rutieri germani nu au profitat de acest lucru: în 2021, în Top 10 al fluxurilor rutiere principale dintr-o țară în alta, șapte provin din sau sunt destinate Germaniei, însă ponderea transportatorilor germani în volumele transportate a fost mai mică de 50% în toate fluxurile de la o țară la alta, așa cum subliniază Eurostat. În unele cazuri, procentul fluxurilor transportatorilor germani se ridică la cifre destul de modeste: 3,7% în Polonia sau 2,9% în Spania. În afara UE, principalele fluxuri rutiere ale Germaniei sunt în relație cu Elveția (17,2 milioane de tone) și Regatul Unit (3,5).