Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După ce Curtea Constituțională a declarat, săptămâna trecută, că proiectul anterior de modificare a OG 27/2011 este neconstituțional și întrucât programul de transport interjudețean existent expiră la sfârșitul acestui an, Ministerul Transporturilor a reacționat rapid, publicând pe site-ul său, la rubrica Transparență decizională, un nou proiect de act normativ, care vizează liberalizarea totală a pieței de la 1 ianuarie 2025.

Practic, de la începutul anului viitor, orice operator de transport rutier de persoane va putea obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus și dacă vor exista suprapuneri cu alte curse. „Spre deosebire de piața reglementată, în care concurența se manifesta doar la momentul atribuirii curselor pe baza unor criterii discriminatorii, faptul că orice transportator solicită și obține licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene duce la manifestarea concurenței începând chiar de la solicitarea și eliberarea unor licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene și până la efectuarea curselor interjudețene pentru care au fost eliberate respectivele licențe de traseu.
Astfel, existența mai multor operatori care deservesc o anumită relație nu poate decât să fie benefică pentru călători, având în vedere faptul că aceștia pot alege cu cine efectuează deplasarea pe baza criteriilor proprii de apreciere a modului de efectuare a transportului de fiecare dintre operatorii deținători de licențe de traseu, fapt ce declanșează concurența între aceștia“, se arată în motivația proiectului.
Prin faptul că se trece la eliberarea licențelor de traseu fără așa zise criterii de atribuire se deblochează accesul pe piață al potențialilor operatori pe cursele regulate interjudețene și se asigură dispozițiile constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale, respectiv protecția finală a consumatorilor. De asemenea, se asigură principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale, libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.

Noul proiect introduce conceptul de „platformă informatică“, denumită „rețea de mobilitate rutieră națională“, prin care se vor digitaliza solicitările depuse de operatorii de transport și graficele de circulație, în funcție de orele de plecare și stațiile introduse în aplicație de către operatorii de transport.
În ceea ce privește condițiile care trebuie îndeplinite de către autovehiculele nominalizate pe curse, această aplicație va fi conectată la sistemul informatic care gestionează copiile conforme și datele despre autovehicule, astfel încât să fie simplificat procesul de verificare, astfel încât transportatorii să nu mai fie nevoiți să depună documente justificative.
De asemenea, va fi reglementată situația în care nu există autogară într-o localitate sau se desființează singura autogară dintr-o localitate, în sensul că autoritățile administrației publice locale vor trebui să avizeze pentru operatorul deținător de licență de traseu o stație publică agreată, astfel încât transportul interjudețean de persoane să se desfășoare în condiții optime. Acest lucru este necesar având în vedere faptul că nu în toate cazurile autoritățile administrației publice locale își exprimă disponibilitatea în acest sens.

Propuneri sau sugestii pe marginea proiectului de act normativ pot fi trimise către MT până pe 25 noiembrie a.c.

Cititi si:

Curtea Constituțională a amânat succesiv pronunțarea în cazul obiecției de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, obiecție formulată de 43 deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și de 13 deputați neafiliați. Astfel, dosarul 1259a/2023 privind liberalizarea transportului interjudețean rămâne în continuare în „stand-by“, așa cum tot este de un an și jumătate.

Cel mai probabil, o decizie în acest sens va fi luată anul viitor, după instalarea noului Guvern, a apreciat și deputatul Vasile Toma, prezent la Gala Tranzit de transport persoane de la Cluj, din 17 octombrie.

Cert este că dacă proiectul de act normativ va fi declarat neconstituțional, atunci va fi ca și cum nu ar fi existat și va rămâne în vigoare legislația actuală, care prevede un transport interjudețean reglementat, cu atribuirea electronică a curselor. În aceste condiții, ar putea fi dat un ordin de ministru care să stabilească atribuirea după anumite criterii sau, cel mai probabil, să se elaboreze un nou proiect, care să fie prezentat din nou Parlamentului. Oricum, chiar și dacă se va decide asupra constituționalității proiectului actualmente contestat, acesta tot va trebui modificat, întrucât termenele prevăzute inițial sunt de mult depășite. Dacă Curtea nu se va pronunța cu privire la perioada de tranziție de 18 luni până la liberalizarea completă a pieței – care oricum ar fi expirat la finele acestui an – atunci legiuitorul o poate elimina complet, o poate micșora sau o poate menține la fel – aceasta urmând să se calculeze din momentul intrării în vigoare a noii legi.

„Este clar că va trebui prelungit actualul program de transport până în momentul în care Curtea se va pronunța – cel mai probabil până la 30 iunie 2025. Ne îndreptăm spre liberalizare – acest lucru este cert – depinde când se va produce acest lucru. Cert este că modalitatea actuală de operare a traseelor interjudețene – bună sau rea – va mai dura cel puțin câteva luni“, a concluzionat deputatul Vasile Toma.

Ultima oră: