Liberalizarea pieței de transport interjudețean se pregătește să intre într-o nouă etapă, în fix peste două luni. Astfel, de la 1 decembrie a.c., nerespectarea obligației de a monitoriza parcursul vehiculelor licențiate pe cursele interjudețene în platforma informatică care gestionează rețeaua națională de mobilitate va fi sancționată cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei, aplicată conducătorului auto.
Este vorba despre articolul 5 pct.67 din HG 642/2025, care stipulează faptul că reprezintă o încălcare gravă a legislației „nerespectarea de către conducătorul auto a obligației ca, în cazul efectuării transportului rutier interjudețean de persoane prin curse regulate, înainte de plecarea în cursă, să realizeze conexiunea cu platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională în vederea monitorizării efectuării acesteia potrivit prevederilor art. 55^1 alin. (8) din Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările și completările ulterioare.“
Pentru a realiza monitorizarea vehiculelor, șoferul trebuie să conecteze telefonul mobil din vehicul la platforma de mobilitate, prin scanarea unui cod QR personalizat pentru fiecare cursă în parte. Se va putea verifica astfel în timp real efectuarea curselor interjudețene, obligativitatea fiind ca, în fiecare lună, procentul de efectuare a curselor să nu scadă sub 90%. Se va elimina astfel obligativitatea controlului de către administratorii autogărilor și, implicit, influența umană asupra evidenței graficului de circulație.
ISCTR are deja acces la platforma de mobilitate, astfel că se va putea autosesiza în cazul în care vor fi vehicule al căror parcurs nu va fi monitorizat.
Mai multe informații despre cum funcționează platforma informatică, dar și despre cum arată piața de transport interjudețean la patru luni de la liberalizare, puteți afla în cadrul Galei Tranzit de transport persoane, eveniment ce va avea loc pe 23 octombrie 2025, la Cluj. Participarea este gratuită pentru transportatorii cu abonament valabil la revista Tranzit. Este nevoie însă de înregistrare prealabilă. Vă așteptăm!
FlixBus a lansat primele rute interne în România după liberalizarea pieței de transport interjudețean. Noua rețea conectează 50 de orașe din toate regiunile țării. Prețurile biletelor încep de la 9,99 lei per sens și sunt valabile pentru toate rutele interne din rețea, în funcție de momentul rezervării și disponibilitate.
„Deschiderea rețelei interne FlixBus vine într-un moment-cheie pentru mobilitatea din România. Ne propunem să oferim o alternativă reală la transportul interurban tradițional, printr-o rețea sigură, digitalizată și bine conectată, construită împreună cu parteneri locali. Ne dorim să contribuim și la dezvoltarea turismului local, oferind acces facil către destinații din întreaga țară, inclusiv zone mai puțin conectate până acum”, a declarat Adrian Rășoiu, Director Business Development, FlixBus România.
Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul FlixBus sau aplicație, din cele peste 1.000 de agenții de turism partenere, precum și din punctele de vânzare Selfpay.
Noile rute interurbane lansate de FlixBus conectează – din 10 iulie – orașe precum București, Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Craiova, Arad, Botoșani și Satu Mare, asigurând legături directe între estul, vestul, nordul și sudul țării. Noua rețea internă este interconectată cu rețeaua internațională FlixBus, permițând pasagerilor din orașe precum Iași sau Oradea să ajungă cu ușurință în destinații populare din regiune, precum Sofia, Salonic sau Balcic.
Rutele vor fi operate în parteneriat cu transportatori locali și vor conecta treptat toate marile orașe și principalele destinații turistice din țară.
Transportul cu autocarul joacă un rol esențial în dezvoltarea turismului local, conectând orașe mari cu regiuni mai puțin accesibile prin rețeaua feroviară sau aeriană. Potrivit datelor oficiale publicate de Institutul Național de Statistică (INS), aproximativ 37.000 de turiști străini care au vizitat România în 2024 au ales autocarul ca mijloc de transport. Acesta se menține în top 3 opțiuni preferate pentru deplasările în scop turistic, alături de tren și avion. Anul trecut, cheltuielile cu transportul turiștilor străini au crescut cu 15,3%, reflectând o cerere în creștere pentru servicii de mobilitate și o nevoie constantă de conectivitate către diverse regiuni turistice din România.
FlixBus activează în România din 2017, dar până în prezent a operat exclusiv rute internaționale spre peste 15 țări din Europa. În ultimii ani, FlixBus a creat cea mai mare rețea de autocare interurbane din Europa și s-a extins la nivel global în 43 de țări.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit