Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costurile aduse de transportul rutier reprezintă, în medie, 40% din totalul costurilor în transportul intermodal, potrivit studiului de impact realizat de firma de consultanță Ricardo la solicitarea Comisei Europene în contextul adoptării Pachetului Mobilitate 1.

De asemenea, studiul face referire la faptul că aceste costuri, care, spre exemplu în transportul fluvial-rutier reprezintă circa 60% din costurile total al transportului combinat, sunt în directă legătură cu șoferii. În opinia a 52% dintre respondenți, cheltuielile cu șoferii non-rezidenți (angajați la firme de transport care nu sunt stabilite în țara unde se află terminalul) sunt, în medie, cu 16% (minim 5% și maxim 20%) mai mici față de cele cu șoferii rezidenți, ceea ce determină alegerea acestor transportatori în detrimentul firmelor locale. Nu în ultimul rând, 26% dintre expeditorii consideră că transportatorii străini oferă un grad mai ridicat de flexibilitate în privința serviciilor oferite la același tarif cu rezidenți.

Citește și: Cifra de afaceri a expeditorilor din intermodal se va reduce cu 8,5% în urma implementării restricțiilor de cabotaj. O parte dintre ei ar urma să intre în faliment

Rezultatele studiului arată că aplicarea cotelor de cabotaj în transportul intermodal va afecta circa 32% din volume, ceea ce înseamnă că circa o treime din expeditorii și operatorii de terminale intermodale vor trebui să își regândească activitățile de transport. Totodată, așa cum au dorit statele vestice și promotorii noilor reguli încă de la început, jumătate din operațiunile de transport rutier în totalul transportului intermodal vor trece de la transportatorii non-rezidenți la cei locali, care fie vor angaja șoferi pe firma din țara respectivă, fie vor subcontracta serviciile.

Transportul intermodal se va scumpi atunci când Pachetul Mobilitate 1 va intra pe deplin în vigoare în 2022. Este rezultatul studiului comandat de Uniunea Internațională pentru Transport Combinat (UIRR), care mai spune că noile reglementări ar putea să determine mutarea a 15 miliarde de tone-kilometri de pe calea ferată pe șosea, adică un procent de 8% din volumul total transportat pe tren în transportul combinat în 2019.

Pentru studiu UIRR a apelat la compania de consultanță Oliver Wyman cărea i-a cerut să investigheze care vor fi efectele intrării în vigoare a normelor revizuite pentru accesul la piața transportului rutier și noile reguli reguli privind detașarea și profesia de șofer. Una dintre concluziile studiului a fost aceea că transportatorii vor avea costuri crescute și tarifele pe km în transportul pe distanțe lungi ar trebui crescute cu 5%, în timp ce creșterea totală a costurilor pentru transportul combinat pe distanțe mai mici de 1.000 de kilometri ar putea atinge o nouă procent. Având în vedere creșterea aproape dublă pe transportul intermodal, UIRR se teme că ar putea avea loc o relocare și că volumele vor înregistra scăderi semnificative.

Distribuția primară și cea finală, cele mai afectate

Studiul mai arată că responsabile pentru această creștere vor fi transporturile cu rutiere, ca parte a transportului combinat, pe distanțele scurte ale distribuției din prima și ultima parte. Dacă aici sunt folosiți expeditori multinaționali de mărfuri, se preconizează o creștere a costurile cu 16%. Totodată, dacă un stat membru suspendă și articolul 4 din Directiva privind transportul combinat, se așteaptă ca capacitatea oferită să scadă 5% până la 10%, ceea ce ar duce la o creștere a costurilor pentru transportul rutier de marfă pe distanțe scurte de până la 22%.