Transportul intermodal de mărfuri permite valorificarea avantajelor fiecărui mod de transport în parte – rutier, feroviar, pe căi navigabile sau aerian – cu focus pe flexibilitate, viteză de deplasare, costuri și performanțe de mediu. Finanțarea totală a UE aferentă perioadei
2014-2020 pentru proiecte care sprijină intermodalitatea, angajate prin Fondul european de dezvoltare regională (FEDR), Fondul de coeziune (FC) și Facilitatea pentru conectarea Europei (CEF) a fost de aproximativ 1,1 miliarde de euro. Cu toate acestea, rutierul rămâne modul preferat de transport, în ciuda impactului negativ asupra poluării. Aceasta este concluzia celui mai recent studiu elaborat de Curtea Europeană a Auditorilor pentru Comisia Europeană (CE).
Sprijinul financiar acordat de Uniunea Europeană pentru proiectele de transport intermodal de marfă și reglementarea aferentă nu au fost suficient de eficiente, se arată în studiu, deoarece nu există încă condiții echitabile pentru transportul intermodal de marfă la nivelul UE, astfel că acesta din urmă nu poate concura de la egal la egal cu transportul rutier, din cauza barierelor de reglementare și de infrastructură. Deși intermodalitatea face parte din strategiile mai ample privind ecologizarea transportului de marfă, CE nu are o strategie dedicată în acest sens.
În primul rând, Comisia nu a stabilit obiective cantitative pentru ponderea transportului intermodal de marfă din volumele totale, însă a trasat ținte nerealiste pentru 2030 și 2050 în ceea ce privește utilizarea sporită a căilor ferate și a căilor navigabile interioare pentru transportul cargo. De asemenea, statele membre și-au propus creșterea transportului feroviar de marfă individual, fără a-l alinia la nivelul UE, se mai arată în raport.
Referindu-se la ceea ce ar trebui făcut, raportul arată că CE ar trebui să specifice – în strânsă cooperare cu statele membre în cauză – ținte pe coridorul rețelei centrale în ceea ce privește ponderea fluxurilor de trafic de marfă pe fiecare mod de transport în parte, inclusiv fluxurile intermodale, și să solicite coordonatorilor europeni să raporteze cu privire la atingerea acestor obiective, coroborat cu identificarea investițiilor necesare pentru a le respecta. De asemenea, trebuie îmbunătățită colectarea de date privind transportul intermodal de mărfuri la nivel național, în colaborare cu Eurostat și cu oficiile naționale de statistică, în special prin evaluarea necesității ca cerințele de furnizare a datelor să fie incluse într-un act legislativ.
O a treia recomandare a fost ca CE să ofere statelor membre orientări clare cu privire la standardele de performanță, împreună cu elaborarea unui plan de dezvoltare a terminalelor, în special în ceea ce privește tranzitul transfrontalier și de-a lungul coridoarelor rețelei centrale. În cele din urmă, raportul propune luarea de măsuri pentru a stimula în continuare transferul către multimodal prin proiecte cu finanțare europeană.
Pentru a transfera mai multe mărfuri pe calea ferată, TX Logistik AG a lansat cu succes, la jumătatea lunii martie, un serviciu triunghiular internațional pentru transporturi intermodale. Oferta companiei de logistică feroviară, care face parte din Mercitalia Logistics (Gruppo FS Italiane), leagă România, Austria, Italia și Germania cu un tren pe săptămână. Ea a fost concepută pentru două mari companii de expediție din România și un transportator italian.
În comparație cu călătoriile normale dus-întors cu legături dus-întors între două destinații, conceptul triunghiular creat de TX Logistik leagă terminalele din Curtici (România), Hall in Tirol (Austria), Verona (Italia) și Duisburg (Germania) cu relații de dus-întors. Astfel, utilizatorii pot fi în măsură să ocolească dezechilibrele din fluxul de mărfuri. Deși toate regiunile au volume mari de marfă, nu întotdeauna există neapărat volume suficiente pentru a încărca trenurile pentru o călătorie dus-întors cu încărcături din spate corespunzătoare.
Punctul de început și de sfârșit al conexiunii triunghiulare este Railport Arad din Curtici. De acolo, trenul, care este, de asemenea, prima conexiune intermodală între România și Italia, merge mai întâi la terminalul Quadrante Europa din Verona – cu o escală la terminalul TSSU din Hall/Tyrol, unde sunt transferate vagoanele cu remorci pentru Austria. De la Verona, călătoria continuă – din nou cu o escală în Hall – până la Duisburg. Acolo, TX Logistik, în calitate de unul dintre cei trei proprietari, operează terminalul de destinație din zona logistică Logport III. Ruta de la Duisburg la Curtici marchează apoi sfârșitul traficului triunghiular.
Tracțiunea pe această legătură feroviară triunghiulară de aproape 4.000 km este asigurată de TX Logistik, iar în Ungaria și pe tronsonul din România de compania feroviară maghiară Gysev, un partener de tracțiune de lungă durată. După startul reușit, se planifică creșterea capacității cu un al doilea tren pe 18 aprilie. Se analizează, de asemenea, posibilitatea de a transfera conceptul triunghiular pe alte rute adecvate din Europa.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit