La începutul lui septembrie, un grup format din companii germane și spaniole și condus de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a lansat un proiect pilot de un an ce presupune folosirea combinației de vehicule EcoDuo pentru a optimiza componenta rutieră din transportul intermodal. Astfel, după o experiență pozitivă în Spania și Scandinavia, conceptul de camion lung urmează să fie testat și în Germania, pentru a atinge mai multe obiective, inclusiv reducerea amprentei de carbon în lanțul logistic.
EcoDuo va face transport pe o rută fixă, între fabrica Volkswagen din Wolfsburg și MegaHub, situat la 70 km, în Lehrte, lângă Hanovra, rută care până acum era deservită exclusiv de camioane ce transportau containere între Wolfsburg și Spania. Acum, furnizorul global de logistică Sesé va apela la EcoDuo din fabrica VW până la terminalul din Lehrte, operat de două companii germane, Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße și Kombiverkehr, și de acolo semiremorcile vor fi transportate feroviar 1.700 km până în Spania, folosind rețeaua Kombiverkehr KG, pentru transport ecologic. Iar la stația din Barcelona semiremorcile vor fi conectate din nou la o combinație EcoDuo și transportate pe șosea de compania de logistică Sesé până la destinație. TÜV-Rheinland supraveghează proiectul pilot astfel încât să se garanteze respectarea reglementărilor privind circulația rutieră și aspectele academice.
Proiectul pilot desfășurat în condiții reale își propune să evalueze oportunitățile și riscurile combinației de vehicule EcoDuo și să calculeze economiile potențiale pe șosea și la terminale, iar rezultatele vor fi prezentate într-un raport.
Reamintim că EcoDuo este o combinație de vehicule de 31,70 m lungime totală, în care două semiremorci standard sunt tractate de un singur camion și conectate printr-un dolly și pot fi încărcate ușor în trenuri. Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull, explică faptul că, spre deosebire de conceptele anterioare de camioane lungi, semiremorcile existente pot fi utilizate în continuare fără investiții costisitoare și că, atunci când sunt folosite semiremorci moderne echipate cu cea mai recentă tehnologie de axe și frâne, EcoDuo respectă toate standardele de siguranță.
Față de o combinație tradițională de camion+semiremorcă având o greutate totală de 40 t, EcoDuo are ca avantaje consumul redus de combustibil, deci emisiile mai mici de carbon pe tona transportată, greutățile mai mici pe o singură axă, deci reducerea presiunii asupra drumurilor și podurilor, creșterea capacității de transport rutier și reducerea aglomerației în trafic datorită utilizării unui număr mai mic de vehicule cu o capacitate mai mare și reducerea numărului de șoferi de care este nevoie.
Vehiculul EcoDuo din proiectul pilot va fi expus la IAA Transportation la standul T81, în aer liber.
Routier European Transport crește capacitatea de transport intermodal din noul terminal de la Oradea la cinci roundtrip-uri pe săptămână, pentru a optimiza timpii de tranzit și fiabilitatea livrărilor, și anunță că de acum trenul nu mai este închis, ci public. Deci compania este deschisă spre noi colaboratori și parteneri, inclusiv companii de transport care vor să beneficieze de avantajele intermodalului, să-și optimizeze lanțul de aprovizionare în relație cu Europa de Vest și să scadă costurile operaționale.
Reamintim că primele operațiuni Routier din noul terminal intermodal din zona gării CFR Episcopia Bihor au avut loc în mai 2024, cu șapte luni mai devreme decât fusese programat inițial, și la acel moment era vorba de patru plecări săptămânale, pe relația Venlo (Olanda), unde firma clujeană operează, de asemenea, un terminal intermodal.
Terminalul din Oradea este localizat strategic, în apropiere de Autostrada Transilvania și de drumul expres Oradea-Arad, are o suprafață de 14,5 ha și două linii de 700 și 715 m lungime, și va fi conectat printr-un drum de legătură la E60/DN1. Iar electrificarea căii ferate Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor va spori și mai mult eficiența acestui centru logistic. Terminalul dispune de pasaje la nivel care vor permite semnalizarea traversării autovehiculelor peste căile de rulare din incintă, de punct de control cu acces pe patru benzi de circulație (două pe sensul de intrare și două pe sensul de ieșire), de două parcări auto pentru camioane (una exterioară de 36 de locuri și una interioară de 30 de locuri) și două pentru autoturisme (32+20 de locuri), de platformă betonată care poate găzdui un grup social de 10×10 m destinat conducătorilor auto, de platformă betonată pentru birourile administrației terminalului și pentru un grup social de 18x11m și de drumuri interioare și trotuare pietonale pentru circulație.
Liniile terminalului au, așa cum esplică Rareș Retegan, managing partner Routier, lungimea optimă pentru a manipula un tren fără a-l împărți, iar parcările de camioane au fost dimensionate ținând cont de mai mulți factori, inclusiv durata medie de staționare a vehiculelor, frecvența sosirilor și plecărilor, precum și eficiența proceselor de încărcare și descărcare, „deci actuala capacitate este suficientă pentru a susține operațiunile planificate fără a compromite eficiența sau timpul de răspuns“.
Pentru a-și atinge obiectivele legate de flexibilitate și eficiență și a răspunde nevoilor diverse ale clienților, compania are în vedere o abordare mixtă, care să includă folosirea atât de semiremorci, cât și de containere.
Terminalul aparține Primăriei Oradea, care a delegat gestiunea serviciului de administrare către Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), care la rândul său a organizat o licitație câștigată de asocierea dintre Routier European Transport (lider) și Cabooter Intermodal BV (Asociat 1). Contractul a fost semnat pe 10 ani cu posibilitate de prelungire, valoarea chiriei este de 301.000 de euro/an (fără TVA) și valoarea investițiilor asumate de Routier de 2.484.850 de euro, pentru modernizarea infrastructurii, achiziționarea echipamentelor specializate (două reach-stacker-e), sistemelor de securitate și de acces și stației de încărcare pentru camioanele electrice.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit