Terminalul intermodal Episcopia Bihorului (EBIT) operează din aprilie 2023, primul client și cel mai important și în acest moment fiind LKW Walter, care operează două trenuri pe zi în terminalul de lângă Oradea.
Cu două linii de tren de 750 m și una de 850 m, EBIT ar reuși să opereze însă 6-8 trenuri pe zi fără prea mari probleme, dacă ar fi organizatori de tren interesați. Până la atragerea altor operatori de tren, proprietarul terminalului intenționează să devină el însuși organizator de tren, pentru a răspunde cererilor multiple venite de la clienți finali. Planurile includ extinderea terminalului cu încă o linie de cale ferată de 850 m și o parcare suplimentară pentru containere, momentan terminalul operând doar semiremorci pregătite pentru intermodal.
Terminalul intermodal Episcopia Bihorului (EBIT) a fost construit de la zero de catre societatea listata la BVB, Confectii Vaslui SA al carei actionar majoritar este omul de afaceri Valentin Micoriciu, acesta detinand si afaceri in turism in zona Baile 1 Mai – şi este un terminal care poate opera concomitent trei linii de tren fără să fie nevoie de ruperea garniturilor de tren, datorită lungimii de 750, respectiv 850 m a liniilor operate. Terminalul intermodal este conectat in statia feroviara de granita Episcopia Bihor.
“Avem în plan să construim curând și o a patra linie, de 850 m. Totul este pregătit, inclusiv joncțiunea. Suplimentar intenționăm extinderea parcării de la jumătatea anului 2024, dorind astfel suplimentarea suprafețelor de la cele 200 locuri de parcare existente la ca. 350 de locuri de parcare pentru semiremorci”, afirmă Adrian Almășan, administratorul terminalului.
Suprafața totală deținută de EBIT este de aproximativ 31 ha, iar primul tren a fost operat aici pe 11 aprilie anul trecut, avand ca destinatii finale Herne şi Rostok.
„În momentul de față suntem undeva la 15-20% din capacitatea terminalului, având o potentiala capacitate de a opera cel puţin 6-8 trenuri pe zi. Pentru a creşte fluxul de lucru până la capacitate trebuie să iniţiem noi trenuri, deoarece avem o cerere ridicata de la clienţi finali sau de la operatori. Initial ne-am propus să fim doar operatori de terminal, nu şi organizatori de trenuri deschise , insa solicitariile numeroase de la clientii finale ne-au facut sa ne orientam si spre acest segment de piata”, a spus Adrian Almăşan.
Acesta a adăugat că ar putea organiza împreună cu un operator feroviar un prim tren chiar anul acesta sau cel târziu la începutul anului viitor, destinaţiile analizate fiind Köln si Genk, care sunt cele mai cautate de către jucatorii actuali de transport intermodal.
Un alt proiect îl reprezintă conectarea Bucureştiului de Ardeal pe cale feroviara, acest aspect fiind inca analizat de catre EBIT. Cererea este mare si pentru acest tip de transport, dar este dedicata in mod special transportului de containere, care ar reprezenta o noua ramura de business pentru EBIT , astăzi operându-se aici doar trenuri cu semiremorci cu prelată.
Extinderile planificate necesita o investie serioasa insa cei de la EBIT sunt convinsi ca aceasta investitie se va amortiza foarte repede , in vederea cerintei din ce in ce mai ridicate pentru transportul intermodal.
Asocierea dintre Routier European Transport și Cabooter Intermodal BV a câștigat licitația pentru operarea noului centru intermodal din Oradea, administrat de Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), cu o valoare a chiriei de 301.000 de euro/an (fără TVA) și o valoare a investițiilor asumate de 2.484.850 de euro. Contractul a fost semnat în februarie, pentru 10 ani cu posibilitate de prelungire.
Sumă de 2,5 milioane de euro la care s-a angajat Routier va fi alocată pentru modernizarea infrastructurii din terminal, pentru achiziționarea echipamentelor specializate (două reach-stacker-e), sistemelor de securitate și de acces și stației de încărcare pentru camioanele electrice și pentru implementarea de soluții care să asigure o operare eficientă și ecologică. Toate investițiile vor fi implementate – și vor fi parcurse și procedurile necesare pentru obținerea avizelor și autorizațiilor – până la 1 ianuarie 2025, când deja compania va opera primele transporturi din acest terminal, așa cum și-a asumat prin contactul cu ADLO.
Primele curse vor fi operate pe relația Venlo (Olanda), iar pe parcurs vor fi dezvoltate și alte rute, dacă vor apărea oportunități. Asta deoarece în decembrie 2024 Routier a început să opereze un nou terminal intermodal la Venlo, ceva mai mic decât altele, însă în care firma clujeană este client exclusiv și beneficiază de o flexibilitate foarte mare, motiv pentru care, la rândul său, oferă servicii flexibile și predictibile și mai ales costuri cât mai bune.
Rareș Retegan, managing partner Routier, declară că investiția în stația de încărcare a camioanelor cu energie electrică va fi realizată ca parte a strategiei mai ample a companiei de a promova sustenabilitatea și inovația în operațiunile sale, având ca obiectiv final conectarea vestului Europei cu estul prin soluții de transport 100% electrice. De altfel, filiala din Olanda a companiei a beneficiat deja de facilități dedicate pentru încărcarea camioanelor electrice, „experiența pozitivă de acolo fiind un factor motivant în decizia de a implementa soluții similare și în noul nostru terminal din Oradea. Suntem convinși că tranziția către electric nu doar că este benefică pentru mediu, ci reprezintă și viitorul transportului și logisticii, oferind eficiență îmbunătățită și costuri de operare și emisii de carbon reduse.“
Liniile terminalului de la Oradea au 700 și 715 m, „o lungime optimă pentru a manipula un tren fără a-l împărți. Am evaluat atent capacitățile noastre operaționale și ne-am asigurat că putem lucra eficient și eficace în acest cadru, deci suntem încrezători că această infrastructură ne va permite să oferim servicii de transport feroviar competitive.“
Iar cele două parcări de camioane de 30 și 36 de locuri au fost dimensionate astfel ținând contde mai mulți factori, inclusiv durata medie de staționare a vehiculelor, frecvența sosirilor și plecărilor, precum și eficiența proceselor de încărcare și descărcare. Pentru a-și atinge obiectivele legate de flexibilitate și eficiență și a răspunde nevoilor diverse ale clienților, Routier are în vedere o abordare mixtă, care să includă folosirea atât de semiremorci, cât și de containere, deci echipamentele sunt adaptate și ele atât pentru semiremorci, cât și pentru containere.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit