Gala Tranzit dedicată transportului de pasageri va avea loc pe 9 noiembrie, la Grand Hotel Italia din Cluj-Napoca (la o săptămână după Gala de transport marfă). Chiar dacă cele două evenimente sunt apropiate ca date, să nu le încurcați. Transportul de persoane se reunește joi, pe 9 noiembrie.
Vă așteptăm cu subiecte interesante, iar în parcarea hotelului veți putea vedea cele mai noi modele de autobuze și autocare, unele venite direct după expunerea la Busworld, cel mai mare târg de profil din Europa. La fel ca și anul trecut, vom concentra toate discuţiile în cursul zilei de joi, iar seara vom încheia cu ceremonia de premiere a celor mai eficienţi operatori de transport în 2022 – finaliştii vor fi, ca de obicei, 10 firme de transport privat şi 5 operatori urbani.
Printre cele mai importante subiecte pe care le vom aborda la această ediție a Galei se numără noutăți privind Codul Fiscal și noile condiții de raportare fiscală pentru agenții economici. Împreună cu reprezentanți ai Inspecției Muncii și cu consultanți fiscali vom discuta despre modul în care se tratează fiscal detașarea transnațională la transportul de pasageri și care sunt condiții de acordare ale diurnelor pentru șoferi.
Atribuirea programului de transport judeţean rămâne în continuare de actualitate, întrucât situația în țară nu s-a clarificat nici până acum. Vom discuta despre probleme punctuale legate de atribuire în diferite judeţe, vom culege opinii ale operatorilor şi ale reprezentanţilor consiliilor judeţene și vom aborda problema impactului includerii celor mai profitabile trasee în zonele metropolitane asupra transportului județean. Pentru că acolo unde liniile suburbane au fost sau sunt în curs de a fi preluate de către operatorii urbani din marile orașe, interesul pentru restul traseelor județene, cu puțini pasageri și infrastructură deficitară, nu mai atrag pe nimeni.
Liberalizarea transportului interjudeţean este discutată de mai bine de un an, s-a convenit deja un „plan de bătaie“ între operatori și ministerul de resort, însă nici așa lucrurile nu se mișcă mai repede, din motive… obiective. Încercăm să aducem clarificări pe acest subiect în cadrul Galei Tranzit.
Și pentru că incertitudinea legislativă nu le permite operatorilor să își facă un business plan pe termen lung, coroborat și cu puterea scăzută de cumpărare a publicului călător, investițiile se fac cumpătat. Vehicule noi sau second-hand? Vom discuta despre cele mai potrivite canale de achiziție pentru vehiculele uzate, precum și despre avantajele achiziției de autobuze și autocare cu garanție.
Nu în ultimul rând, vom aborda beneficiile economice și de siguranță rutieră ale utilizării sistemelor de camere video instalate la bordul vehiculelor, ilustrate foarte bine printr-un studiu de caz prezentat chiar de unul dintre beneficiarii acestora.
Aveți, așadar, numeroase motive pentru a vă rezerva data de 9 noiembrie să veniți la Gala Tranzit. Ne vedem la Cluj!
Transportul județean merge în derivă, după ce Ministerul Dezvoltării s-a încăpățânat să nu mai intervină, lăsând consiliile județene să se descurce cu atribuirea programelor în baza legii 99/2016 a achizițiilor sectoriale și să semneze contracte de prestări servicii pe 6 ani cu operatorii privați, când, în fapt, obligațile ce le revin acestora din urmă sunt mai degrabă specifice contractelor de concesiune. Concluzia acestui haos descentralizat la nivel județean este clară: prea puține județe au reușit să se achite de responsabilități până la 31 decembrie 2022, iar acolo unde s-au făcut totuși atribuiri, aproape jumătate din trasee au rămas descoperite, din lipsă de ofertanți.
Într-un nou efort de a sensibiliza decidenții politici, Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a trimis o scrisoare deschisă către Parlament, Guvernul României și Autoritatea Națională pentru Monitorizarea Achizițiilor Publice, prin care expune pe larg situația gravă în care se găsește transportul județean, care, în lipsa unor măsuri urgente, riscă să se întoarcă în urmă cu 30 de ani.
Transportatorii membri FORT sunt de părere că s-a ajuns aici din cauza neînțelegerii corecte a prevederilor regulamentului 1370, a lipsei studiilor de trafic și de oportunitate din teritoriu și, cel mai grav, din cauza lipsei personalului de specialitate ori a pregătirii deficitare.
Evitarea acordării de compensații și/sau drepturi exclusive, întocmirea caietelor de sarcini cu erori grave, dar și multitudinea de obligații puse în cârca operatorilor privați fără niciun angajament contractual serios din partea autorităților locale, i-a determinat pe mulți transportatori să renunțe. Iar multe dintre traseele sau grupele oferite spre atribuire până acum (aproape jumătate) au rămas nelicitate.
Având în vedere eșuarea implementării legii 99/2016 a achizițiilor publice la transportul județean și încercarea de a semna contracte de prestare de servicii cu clauze specifice contractelor de concesiune, soluțiile pe termen scurt identificate de cărăuși sunt următoarele:
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit