În urma unor discuții cu Maersk, Autoritatea Canalului Suez a emis pe 25 noiembrie o declarație conform căreia navele afiliate Grupului A.P. Moller-Maersk se întorc la ruta prin Canalul Suez la începutul lui decembrie, ca prim pas spre revenirea la capacitate completă.
A doua zi însă Maersk a comentat, așa cum citează Ti Insight, că, deoarece siguranța echipajelor, navelor și mărfurilor rămâne prioritatea sa principală, nu poate indica un moment când va începe să navigheze prin Marea Roșie.
În aceeași declarație, Autoritatea Canalului Suez afirmase că și CMA CGM plănuiește revenirea la capacitate completă pe ruta prin Canalul Suez, comentând că discuțiile avansate purtate cu acest grup au condus la o rezoluție privind reluarea completă a tranzitului prin Canalul Suez și Strâmtoarea Bab el-Mandab în decembrie. Dar CMA CGM nu a comentat până acum declarația.
Analiștii Ti subliniază, în aceste condiții, că situația din Marea Roșie rămâne imprevizibilă. Pare sigur că rebelii Houthi nu mai trag asupra navelor comerciale care trec prin zonă, dar ei nu au făcut nicio declarație fermă că au încetat să atace. Situația din Yemen devine din ce în ce mai volatilă, rebelii Houthi amenințând cu atacuri reînnoite asupra Arabiei Saudite, și există chiar rapoarte conform cărora aceștia încearcă să intre în Siria pentru a ataca Israelul. Relația lor cu Iranul pare să se fi deteriorat, ceea ce ar putea însemna că nu mai au acces la armamente precum rachete și drone, folosite anterior pentru a ataca navele, și totuși ei par că rămân agresivi.
În aceste condiții, primele de asigurare pentru transportul prin Marea Roșie rămân mari, aspect deosebit de important în calculul marilor linii navale cu privire la viabilitatea revenirii pe ruta prin Marea Roșie. În ceea ce privește Autoritatea Canalului Suez, este normal ca ea să fie dornică să se reia folosirea canalului, explică analiștii Ti, și acesta este probabil motivul declarațiilor făcute la final de noiembrie. Dar liniile navale probabil vor rămâne prudente câtă vreme piața le-o permite.
**Sursă foto: Maersk
Toate diviziile DSV au înregistrat în ultimul timp creșteri semnificative ale principalilor indicatori financiari, dar această performanță este umbrită de vâlva care încă se face în jurul achiziției și absorbției Schenker, și la fel trec uneori neobservate, este de părere Ti Insigh, și dificultățile companiei daneze în ceea ce privește profitabilitatea pe piețe dificile și volatile pe parcursul celui de-al treilea trimestru din 2025. Veniturile DSV, care în primele nouă luni din 2024 au fost de 6.881 de milioane de dolari, au ajuns în perioada similară din 2025 la 12.450 de milioane de dolari, deși EBIT a scăzut cu 7,3% față de primele trei trimestre din 2024 și cu 6,3% pentru divizia de expediții.
Divizia de transport aerian de marfă a înregistrat o creștere de 64% a tonajului manipulat, dar asta datorită achiziției Schenker, deoarece compania de origine germană a avut o creștere de 38% a acestui indicator, în timp ce DSV, o creștere de numai 2%. Iar analiștii Ti Insight cred că rezultatul nu poate fi pus numai pe seama problemelor DSV din expedițiile auto, pentru că atunci ar fi la fel de afectată și Schenker. Totuși, DSV a înregistrat o creștere a randamentului profitului, ceea ce sugerează că cele două companii au avut o abordare diferită.
Expedițiile maritime au înregistrat o creștere de 52% a volumelor gestionate comparativ cu anul precedent, dar creșterea organică de bază a fost negativă cu 5%. Și aici a existat o diferență în ceea ce privește creșterea volumelor între Schenker și DSV, însă expedițiile maritime ale DSV au înregistrat ceea ce a fost descris drept „un randament stabil în monede constante”, cu un randament anual în scădere de 1%.
În ceea ce privește transportul rutier de marfă, profiturile au scăzut cu 15,6% față de aceeași perioadă a anului precedent, în ciuda unei creșteri a veniturilor de 1,9%. Achiziția Schenker i-a adus DSV rezultate mai mult decât duble față de 2024 pe acest segment, dar compania întâmpină încă dificultăți și conducerea sa comentează că, în ciuda estimărilor din ultimele luni potrivit cărora piața europeană se stabilizează, ea rămâne slabă, în special când vine vorba de grupaje interne și de sectorul auto.
Divizia de Contract Logistics a DSV a înregistrat o creștere puternică: veniturile au fost cu 20,7% mai mari decât în aceeași perioadă a anului precedent, însă EBIT a fost doar cu 10,4% mai mare. Marjele de profit revin treptat, dar conducerea companiei recunoaște că trebuie să se concentreze asupra îmbunătățirii randamentelor de la nivelul actual de 7%. DSV a mai declarat că valorile mai bune sunt determinate de creșterea rapidă din sectorul tehnologic, în special în America de Nord, și de creșterea veniturilor de la cei mai mari clienți.
Concluzia analiștilor Ti Insight este că e încă prea devreme pentru a judeca efectele achiziției Schenker de către DSV. Este foarte posibil să crească profitabilitatea structurală a companiei daneze, dar pe termen scurt expedițiile și transportul rutier se confruntă cu dificultăți pe o piață care le pune probleme chiar și celor mai puternici furnizori de servicii logistice.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit