Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ținerea inflației sub control nu a fost suficientă în 2024 pentru a restabili pe deplin încrederea consumatorilor și a mediului de afaceri, în special în Europa, unde cererea slabă de marfă a afectat tarifele de transport rutier, așa cum reiese dintr-o retrospectivă Upply a principalelor elemente ce au caracterizat economia anul trecut (Economy: key developments to remember in 2024). Tarifele de transport maritim și aerian au rezistat mai bine, sub influența factorilor geopolitici care au impact tot mai mare asupra cererii și ofertei de servicii logistice.

Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport maritim containerizat (baza 100: ianuarie 2017)

În transportul maritim 2024 a fost caracterizat, ca și alți ani din ultimul timp, de o volatilitate mare a tarifelor care au crescut timp de 18 luni, apoi s-au stabilizat până în jurul valorilor de dinainte de pandemia de Covid-19, după care, când să se revină la un echilibru între cerere și ofertă, atacurile rebelilor Houthi din Yemen au dus la deviere navelor prin Capul Bunei Speranțe, adică la costuri suplimentare, dezorganizare a lanțurilor de aprovizionare și creșteri de tarife, în ciuda cererii relativ modeste de marfă din Europa și a creșterii capacității de transport prin livrarea de noi nave.

Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport aerian de marfă (baza 100: ianuarie 2017)

Tarifele de transport aerian au scăzut în general în 2024, dar treptat, și acum sunt la niveluri semnificativ mai mari decât înainte de pandemie. Pe coridorul Asia-Europa în special, perturbările din sectorul maritim din Marea Roșie au redirecționat, cel puțin temporar, unele fluxuri către transportul aerian, iar dezvoltarea comerțului electronic transfrontalier, alimentată în special de strategia platformelor chineze Shein și Temu de a-și crește cota de piață, a creat o cerere puternică de servicii de transport aerian de marfă. Perioada de vârf a surprins prin volumele mari generate, într-un context economic lent, ceea ce a avantajat companiile de transport aerian, care au reușit să-și majoreze tarifele la acel moment.

Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport rutier de marfă (baza 100: ianuarie 2017)

În ceea ce privește transportul rutier – unde tarifele depind mult de prețul combustibilului, care în 2024 a fost în mare parte în scădere – atât tarifele spot, cât și cele din contacte au fost relativ stabile, ceea ce reflectă dificultatea de a transfera alte creșteri de costuri de exploatare în tarife. Și astfel, așa cum arată mai multe analize din diverse țări europene, a crescut brusc numărul de insolvențe și falimente printre firmele de transport.

Industria transportului aerian de marfă a intrat în 2025 cu semnale pozitive, marcate de o creștere globală a volumului de 11% în decembrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. În plus, tarifele medii au înregistrat un avans de 15%, indicând o cerere solidă pentru acest tip de transport. Potrivit datelor Xeneta, aceasta reprezintă a paisprezecea lună consecutivă de expansiune, consolidând optimismul pentru anul în curs. Cu toate acestea, analiștii avertizează că tensiunile geopolitice, stagnarea producției industriale și intervențiile politice globale ar putea afecta perspectivele pe termen lung.

În decembrie 2024, capacitatea globală de transport aerian a crescut modest, cu doar 2%, insuficient pentru a ține pasul cu cererea robustă. Factorul de încărcare dinamic al Xeneta, care măsoară utilizarea capacității, a urcat la 62%, cu trei puncte procentuale mai mult decât în 2023. Tarifele spot globale au atins 2,99 USD pe kilogram, marcând o creștere anuală de 15%. Cu toate acestea, ritmul de creștere al tarifelor a fost cel mai lent din ultimele șapte luni, reflectând o stabilizare a pieței.

Un element esențial pentru industrie rămâne dependența tot mai mare de comerțul electronic, care a înregistrat o creștere anuală de 14% și se așteaptă să continue să joace un rol semnificativ până în 2026. Totuși, intervențiile politice, cum ar fi restricțiile asupra platformelor chineze de comerț electronic, ar putea genera efecte negative semnificative asupra pieței.

Tendințele regionale din decembrie au arătat o dinamică variată. Ruta Europa – America de Nord a înregistrat o creștere puternică a tarifelor spot, cu 21%, atingând 3,27 USD pe kilogram, în timp ce ruta Asia de Nord-Est – America de Nord a crescut mai modest, cu 5%, ajungând la 5,57 USD pe kilogram. În schimb, ruta China – SUA a înregistrat o scădere de 9% față de nivelurile maxime din 2023, indicând o reechilibrare strategică și un control mai strict al comerțului electronic.

Contractele pe termen lung au devenit tot mai populare, reprezentând 63% din tranzacțiile de transport aerian în ultimul trimestru din 2024, o creștere de 16 puncte procentuale față de anul precedent. Totuși, contractele spot rămân o componentă semnificativă, ceea ce le-a permis transportatorilor să beneficieze de creșterea tarifelor, dar și să fie expuși la volatilitatea pieței.

Pentru 2025, Xeneta prognozează o creștere a cererii globale de transport aerian de marfă între 4% și 6%, comparativ cu o creștere a ofertei estimate la 3-4%. Cu toate acestea, riscurile externe, inclusiv noi taxe vamale impuse de SUA sau fenomene meteorologice extreme, ar putea influența semnificativ echilibrul pieței. În plus, eventualele perturbări ale transportului maritim ar putea determina un transfer suplimentar al cererii către transportul aerian, ceea ce ar putea duce la creșteri ale tarifelor.

Pentru a face față acestor incertitudini, industria trebuie să adopte soluții mai flexibile, cum ar fi indexarea tarifelor sau transparența prețurilor, care să încurajeze colaborarea eficientă între operatori. În absența unor astfel de măsuri, viitorul transportului aerian de marfă rămâne incert, fiind influențat de factori globali dificil de anticipat.

sursa foto: Maersk