În condițiile în care rebelii Houthi din Yemen au promis că încetează atacurile asupra navelor comerciale, companiile de transport maritim încep să ia în considerare revenirea la traseul prin Marea Roșie și Canalul Suez. Analiștii Upply (Return of shipping via Suez: the surprising silence of shippers) s-ar fi așteptat ca expeditorii să exercite presiune în această direcție și ca transportatorii să fie precauți și să își propună o revenire treptată la traseul tradițional, dar surpriza este că la final de an, din diverse motive, toate companiile implicate în transportul maritim între Asia și Europa tac. Iar expeditorii par cei mai tăcuți, fragmentați și – se arată în analiza Upply – chiar dezorientați.
Unul dintre motivele pentru care se întâmplă asta este că marile lanțuri de retail din Europa abia reușiseră să-și realinieze aprovizionarea în mod corespunzător, după doi ani de modificare a rutei și trecere prin Capul Bunei Speranțe, deci nu sunt deloc grăbiți să-și refacă încă o dată modelele logistice, mai ales că ruta mai lungă nu a fost, până la urmă, chiar un lucru rău, în special din perspectiva tarifelor. De aceea o altă schimbare în oferta de servicii nu este o veste bună pentru ei.
Pentru exportatorii europeni, deja dezavantajați de un euro prea puternic și de numeroase restricții la accesul pe piețele externe, situația este diferită. O revenire prin Suez ar putea aduce speranțe de reluare a activității pe piețele pierdute sau aflate în declin în ultimii ani, grație timpilor de tranzit îmbunătățiți. Dar, pe de altă parte, expeditorii se află într-o poziție destul de slabă pentru a pune presiune pe transportatori, deoarece tarifele pe piața de export pe uscat către China sunt în prezent extrem de mici.
În aceste condiții, analiștii Upply sunt de părere că poate doar presiunea pentru reducerea emisiilor să-i determine pe expeditori să revină la ruta cea mai scurtă.
**Sursă foto: Upply
În urma unor discuții cu Maersk, Autoritatea Canalului Suez a emis pe 25 noiembrie o declarație conform căreia navele afiliate Grupului A.P. Moller-Maersk se întorc la ruta prin Canalul Suez la începutul lui decembrie, ca prim pas spre revenirea la capacitate completă.
A doua zi însă Maersk a comentat, așa cum citează Ti Insight, că, deoarece siguranța echipajelor, navelor și mărfurilor rămâne prioritatea sa principală, nu poate indica un moment când va începe să navigheze prin Marea Roșie.
În aceeași declarație, Autoritatea Canalului Suez afirmase că și CMA CGM plănuiește revenirea la capacitate completă pe ruta prin Canalul Suez, comentând că discuțiile avansate purtate cu acest grup au condus la o rezoluție privind reluarea completă a tranzitului prin Canalul Suez și Strâmtoarea Bab el-Mandab în decembrie. Dar CMA CGM nu a comentat până acum declarația.
Analiștii Ti subliniază, în aceste condiții, că situația din Marea Roșie rămâne imprevizibilă. Pare sigur că rebelii Houthi nu mai trag asupra navelor comerciale care trec prin zonă, dar ei nu au făcut nicio declarație fermă că au încetat să atace. Situația din Yemen devine din ce în ce mai volatilă, rebelii Houthi amenințând cu atacuri reînnoite asupra Arabiei Saudite, și există chiar rapoarte conform cărora aceștia încearcă să intre în Siria pentru a ataca Israelul. Relația lor cu Iranul pare să se fi deteriorat, ceea ce ar putea însemna că nu mai au acces la armamente precum rachete și drone, folosite anterior pentru a ataca navele, și totuși ei par că rămân agresivi.
În aceste condiții, primele de asigurare pentru transportul prin Marea Roșie rămân mari, aspect deosebit de important în calculul marilor linii navale cu privire la viabilitatea revenirii pe ruta prin Marea Roșie. În ceea ce privește Autoritatea Canalului Suez, este normal ca ea să fie dornică să se reia folosirea canalului, explică analiștii Ti, și acesta este probabil motivul declarațiilor făcute la final de noiembrie. Dar liniile navale probabil vor rămâne prudente câtă vreme piața le-o permite.
**Sursă foto: Maersk
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit