Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

… dovada unei economii încă lente, așa cum reiese din analiza Upply (Containers: the world’s main ports in the first half of 2025). Rotterdam și Anvers fac mici progrese, de 2,7%, respectiv 3,7% față de perioada similară din 2024, iar Hamburg a crescut mai mult, cu 9,3%, deoarece a beneficiat de restructurarea alianțelor maritime. Și la fel Bremen/Bremerhaven, situat pe locul al cincilea ca volume exprimate în TEU. În ceea ce privește porturile de la Marea Nordului, se remarcă mai ales Haropa, aflat pe locul al 10-lea, cu o creștere de 4,1% față de 2024.
Pe de altă parte, pe coasta mediteraneeană, porturile spaniole au suferit consecințele normalizării traseului prin Capul Bunei Speranțe, după ce în 2024 devierea navelor de transport de containere le-a adus beneficii prin stimularea activității de transbordare. Între timp însă lanțurile de aprovizionare s-au adaptat, iar în prima jumătate a lui 2025 activitatea de transbordare a scăzut cu 3,6% în Algeciras, cu 5% în Valencia și cu 21,3% în Barcelona, conform datelor de la Puertos del Estado. Valencia reușește totuși să mențină creșterea traficului total datorită creșterii volumului de containere pline pentru import (+15,2%) și export (+4,8%), iar prin Barcelona are loc un trafic sănătos de containere pline pentru export (+8%) și import (+12%), însă nu suficient pentru o creștere a traficului total.
Portul italian Gioia Tauro are cea mai mare creștere din Top 10 porturi din UE, iar ecosistemul Genova+Savona a înregistrat și el o performanță bună, în creștere cu 7,9% față de 2024, ceea ce îl situează imediat după Top 10.
Pireu revine pe creștere după ce a suferit în mod special din cauza paraliziei aproape totale a Canalului Suez în 2024 și a avut o creștere a traficului de containere de 4,9%, după ce în primul semestru din 2024 acesta scăzuse cu 12,9%.
Marseille-Fos, cu o creștere de 1% față de 2024, este departe de Top 10, cu un total de 729.000 TEU, datorat comerțului cu Asia, în special cu China și India – pentru că fluxurile cu Statele Unite sunt în scădere din cauza suspendării unei linii USEC (Coasta de Est a SUA).

Aproape toate porturile importante din lume (excluzând Tanger Med, care nu a publicat datele) au înregistrat creșteri ale traficului de containere în prima jumătate a lui 2025, deoarece taxele vamale anunțate de SUA au permis compensarea cererii scăzute din comerțul global, așa cum reiese din analiza Upply (Containers: the world’s main ports in the first half of 2025).

Singurele porturi care au suferit o scădere față de prima jumătate a lui 2024 au fost Hong Kong și Kaoshiung. Porturile chineze păstrează șase din primele 10 poziții în clasamentul global, iar Shenzhen are cea mai mare rată de creștere dintre cele nouă porturi chineze din Top 20. În partea de jos a clasamentului, Golful Beibu continuă să câștige teren, trecând de pe locul al 20-lea în prima jumătate a lui 2024 pe al 18-lea. Iar portul malaiezian Tanjung Pelepas are cea mai mare creștere din Top 20, ca urmare a reorganizării alianțelor maritime, Gemini făcându-l unul dintre principalele sale hub-uri.

Cei doi reprezentanți europeni din Top 20, Rotterdam și Anvers-Bruges, sunt unul lângă altul pe locurile al 11-lea și al 12-lea, Anvers câștigând un loc datorită scăderii Hong Kong-ului.

Iar porturile americane Los Angeles și Long Beach au înregistrat o creștere semnificativă, beneficiind clar de o revenire a traficului în așteptarea taxelor vamale mai mari anunțate de președintele Trump. Traficul lor combinat ajunge la 9,7 milioane TEU, ceea ce le plasează ca cel mai important port din Statele Unite și al 9-lea din lume. Aproape toate porturile din SUA au experimentat o creștere în prima jumătate a lui 2025, chiar dacă perioada de referință, cea din prima jumătate a lui 2024, înregistra deja și ea o creștere puternică față de 2023.

Porturile chineze au beneficiat de cererea pentru preluarea anticipată a comenzilor pentru Statele Unite și au înregistrat, cele mai multe, o creștere destul de dinamică, alimentată și de dezvoltarea fluxurilor cu alte părți ale lumii. Golful Beibu, care include trei porturi situate în orașe de coastă din regiunea Guangxi Zhuang, continuă ascensiunea, deoarece este singurul, alături de Shenzhen, cu o creștere de peste 10%, alimentată de creșterea cu 13,5% ca valoare a comerțului între China și Asia de Sud-Est între ianuarie și iulie 2025.