Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 28 august 2025, la Cancelaria Președintelui Republicii Polonia a avut loc o întâlnire dedicată problemelor și provocărilor din industria de transport rutier, în cadrul căreia unul dintre consilierii lui Karol Nawrocki a declarat că acesta este deschis să susțină inițiativele firmelor din domeniu. De altfel, el a făcut deja vizite la companii de transport în timpul campaniei electorale și le cunoaște situația, prolemele și propunerile.

La întâlnire au participat și reprezentanți ai asociației poloneze de transport și logistică TLP, care au amintit că, în ciuda condițiilor dificile, firmele de profit din această țară sunt în continuare lideri pe piața europeană. Dar poziția lor este sub o amenințare reală, deoarece creșterea costurilor de operare, lipsa șoferilor, presiunea salarială sau concurența neloială fac din ce în ce mai dificilă menținerea profitabilității.

Unul dintre subiectele despre care s-a discutat cel mai mult a fost situația șoferilor din afara Uniunii Europene angajați de transportatori polonezi, unde s-a amintit mai ales că procesul de obținere a unei vize este prea lung. De aceea este nevoie să se schimbe abordarea și politica de migrație în sens larg în Polonia. Mai ales că antreprenorii din transport nu numai că nu pot angaja eficient șoferi noi din afara UE, dar, ceea ce TLP consideră că este și mai grav și de neînțeles, au probleme enorme cu prelungirea documentelor necesare pentru șoferii care lucrează pentru ei de mulți ani, deoarece procedurile durează luni sau chiar un an.  

O altă problemă majoră este Pactul Verde și politica UE privind decarbonizarea transportului rutier, câtă vreme TLP crede că obiectivele și metodele stabilite de Bruxelles pentru reducerea emisiilor sunt nerealiste, iar costurile totale nu au fost făcute publice de către Comisia Europeană. De aceea asociația crede că este necesar să se verifice și să se schimbe abordarea cât mai curând posibil și că, pentru a reduce emisiile, transportatorii ar trebui să poată folosi și combustibili neutri din punct de vedere climatic, cum ar fi biodieselul, bioLNG sau HVO100, nu doar vehicule electrice. 

În urma acestei întâlniri, reprezentanții TLP au concluzionat că transportul rutier polonez devine unul dintre subiectele economice esențiale și speră că se va ajunge și la acțiuni concrete și rapide din partea președintelui.

Aproximativ 43% dintre companiile poloneze de transport și logistică au măcar un nivel de bază de digitalizare, ceea ce face ca această industrie să fie mai avansată decât cea a construcțiilor. Un aspect mai îmbucurător însă este acela că în ultimii ani creșterea nivelului de digitalizare în rândul companiilor de transport poloneze a fost una dintre cele mai mari din Europa, ajungând la aproximativ 9%.

Acestea au fost câteva dintre concluziile conferinței Transport 4.0 Summit organizate de Transport Manager, în cadrul căreia reprezentanți ai asociației poloneze de transport și logistică TLP și ai Centrului de analiză SpotData au prezentat datele din raportul despre Transportul rutier în Polonia 2024/2025.

Sursă foto: TLP