Raportul realizat de Spotdata la cererea asociației poloneze de transport și logistică TLP, despre piața de transport din Polonia din 2022, arată, printre altele, că investițiile în capitalul uman sunt în creștere în rândul firmelor de profil. 52% dintre companiile chestionate declară că includ creșterea competențelor în cheltuielile de dezvoltare, față de 41% la sondajul anterior. Asta deoarece ele doresc din ce în ce mai mult să răspundă deficitului de forță de muncă de pe piață prin îmbunătățirea competențelor și productivității angajaților existenți.
45% dintre ele cred că una dintre modalitățile de a răspunde la deficitul de angajați este organizarea de cursuri interne, 38% numesc aici schimbările în organizarea activității șoferilor, 28% sunt interesate de angajarea de personal din alte țări și 27% fac creșteri salariale semnificative.
TLP consideră că aceste rezultate sunt bune, deoarece arată că firmele caută soluții în interiorul lor, nu în exterior, deci se concentrează asupra creșterii eficienței, în condițiile în care perfecționarea și schimbările organizaționale sunt, în general, mai dificil de implementat decât recrutarea de lucrători mai ieftini de pe piețe noi. Iar procentul relativ scăzut al planurilor de creștere salarială poate fi un simptom al încetinirii economice viitoare. Piața educației se adaptează și ea la nevoile companiilor, deși un pic prea lent în raport cu așteptările, în opinia TLP. În 2023 au fost instruiți mult mai mulți studenți decât în urmă cu trei ani pentru profesia de tehnician logistic. Pe de altă parte, există mult mai puține programe de formare specializate pentru șoferi și foarte puțini oameni care studiază profesia de tehnician de transport rutier, ce include competențe în domeniul conducerii, dar și planificarea transportului, păstrarea documentelor, organizarea transbordărilor etc.
Într-un raport al Asociației poloneze de transport și logistică (TLP) se arată că, deși companiile poloneze realizează cele mai mari volume de transport pe piața internă, creșterea industriei se datorează în principal serviciilor cross trade și cabotajului, care din 2010 încoace au înregistrat un progres mediu anual al performanței transporturilor de 8,9%.
Această situație a dus la o cerere mare de echipamente moderne de transport, iar sondajul cantitativ realizat de TLP și Spotdata arată că 72% dintre companii intenționează să achiziționeze vehicule noi în următorii cinci ani – rezultat similar celui de la sondajul corespunzător din 2021, în ciuda faptului că în ultimul an cererea de servicii de transport a încetinit. Iar un procent atât de mare de firme care au intenția de a investi arată că transportatorii polonezi își evaluează favorabil perspectivele pe termen lung.
Pe de altă parte, procentul companiilor care planifică investiții mari în vehicule alternative este încă relativ limitat: cel mult 33% sunt interesate de vehicule cu biodiesel, 18% de vehicule electrice, 15% de vehicule pe hidrogen și 11% de vehicule cu gaz (GNL, BioLNG și CNG). Trebuie să ținem cont totuși de faptul că studiul a fost realizat într-un moment în care prețurile gazelor erau de două ori mai mari decât la jumătatea lui 2023, deci aceste preferințe pot fi acum diferite.
Oricum, entuziasmul pentru tranziția energetică în transporturi nu este ridicat, iar motivele sunt, în ordine, deficiențele din infrastructura poloneză și europeană (scor de 8,4 pe o scară de la 0 la 10), reticența clienților de a suporta costurile (8,2 puncte), fluctuațiile mari ale prețurilor la energie (8,1 puncte) și dobânzile bancare mari (7,9 puncte).
Cu toate acestea, arată TLP, transformarea va fi inevitabilă din cauza reglementărilor noi din UE și a schimbărilor treptate ale preferințelor clienților, care fac ca în cadrul licitațiilor pentru servicii de transport reducerea emisiilor de CO2 să apară ca una dintre cerințe. De aceea tot mai mulți transportatori decid să cumpere camioane pe combustibili alternativi, mai ales LNG.
Flota de vehicule cu propulsie alternativă crește deja în Polonia, chiar dacă de la niveluri scăzute. Numărul înmatriculărilor de camioane cu o greutate totală admisă de peste 3,5 t cu propulsii alternative a fost în 2021 de 3.168 (5,5% din toate înmatriculările de camioane, o performanță mai bună decât a multor altor țări europene), cu 12% mai mare decât în 2019 și cu până la 1.500% mai mare decât în 2018.
În 2019 au fost înmatriculate în Polonia 100 de vehicule cu LNG, în 2021 1.400, iar în 2022 2.700, în condițiile în care războiul din Ucraina a dus la creșterea în foarte mare măsură a prețului gazelor și la încetinirea aprovizionării cu gaz a Europei de către Rusia. Pe de altă parte, în 2023 prețurile acestui combustibil au scăzut semnificativ. Reprezentanții TLP sunt de părere că, în condițiile în care nu au fost încă definite exact modalitățile de reducere a emisiilor, bioLNG va fi necesar, și de aceea în Polonia se lucrează la extinderea rețelei de alimentare. În plus, Shell are acces la o rețea de încărcare a mașinilor electrice, iar următorul pas va fi dezvoltarea unei rețele pentru camioane.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit