Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP subliniază că principalele caracteristici ale acestei industrii în 2023 au fost creșterea bruscă a costurilor operaționale și scăderea cererii de servicii. 2024 se arată și el un an dificil, în special pentru operatorii mai mici, a căror situație financiară poate afecta însă și companiile mari, pentru care sunt adesea subcontractori. Prin urmare, 2024 nu le va permite firmelor din domeniu să răsufle mai liniștite. Mai ales că salariul mediu a crescut la început de an, ceea ce a dus și la creșterea cu 12% a contribuțiilor sociale, taxele de drum din Polonia și din alte țări sunt și ele mai mari, iar situația internațională provoacă incertitudine pe piața combustibililor. În plus, până la sfârșitul anului tahografele analogice și digitale trebuie înlocuite cu tahografe inteligente de a doua generație (G2V2) pentru vehiculele care fac transport internațional, ceea ce presupune noi cheltuieli.

Dar aceste provocări noi nu înseamnă că cele vechi au dispărut, așa cum a atras atenția, în cadrul unei întâlniri organizate de TLP, reprezentantul unui fintech specializat în furnizarea de lichidități financiare către companiile de transport și logistică. Una dintre cele mai mari probleme vechi este instabilitatea financiară cauzată de termenele lungi de plată a facturilor și de întârzierile de plată. Informațiile oficiale arată că peste 29.000 de firme de transport și logistică din Polonia au datorii, iar acestea au crescut anul trecut cu peste 10%, până la 1,3 miliarde de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,1594 de lei)

Înghețarea capitalului sub formă de facturi cu termene lungi de plată este întotdeauna o situație dezavantajoasă pentru o companie, dar pentru cele mari, datorită amplorii operațiunilor și rezervelor mai mari, este mai ușor să facă față acestei situații, în timp ce transportatorii mici, care sunt adesea subcontractori pentru întreprinderile mari, sunt deosebit de vulnerabili la pierderea lichidităților, mai ales dacă apar costuri neprevăzute sau dacă unul dintre contractori întârzie plățile mai mult decât de obicei. Deci pentru imaginea operatorilor mari, care au nevoie să se prezinte în fața clienților cu subcontractori de încredere, ar fi important să aibă grijă de situația financiară a acestora. O modalitate prin care pot face asta este factoringul, care permite plata rapidă (imediată), dar vine cu o reducere a tarifului. Dezavantajul unei astfel de soluții este că și companiile mari așteaptă plăți de la clienții lor, astfel încât, pentru a beneficia de această reducere de tarif, își finanțează subcontractorii din propriile rezerve. O alternativă care nu le împovărează bugetul este factoringul oferit de un partener, de o companie financiară și tehnologice modernă, care își pate adapta ușor oferta la nevoile clienților, în special din sectorul IMM, a fost una dintre concluziile întâlnirii organizate de TLP.

Raportul realizat de Spotdata la cererea asociației poloneze de transport și logistică TLP, despre piața de transport din Polonia din 2022, arată, printre altele, că investițiile în capitalul uman sunt în creștere în rândul firmelor de profil. 52% dintre companiile chestionate declară că includ creșterea competențelor în cheltuielile de dezvoltare, față de 41% la sondajul anterior. Asta deoarece ele doresc din ce în ce mai mult să răspundă deficitului de forță de muncă de pe piață prin îmbunătățirea competențelor și productivității angajaților existenți.

45% dintre ele cred că una dintre modalitățile de a răspunde la deficitul de angajați este organizarea de cursuri interne, 38% numesc aici schimbările în organizarea activității șoferilor, 28% sunt interesate de angajarea de personal din alte țări și 27% fac creșteri salariale semnificative.

TLP consideră că aceste rezultate sunt bune, deoarece arată că firmele caută soluții în interiorul lor, nu în exterior, deci se concentrează asupra creșterii eficienței, în condițiile în care perfecționarea și schimbările organizaționale sunt, în general, mai dificil de implementat decât recrutarea de lucrători mai ieftini de pe piețe noi. Iar procentul relativ scăzut al planurilor de creștere salarială poate fi un simptom al încetinirii economice viitoare. Piața educației se adaptează și ea la nevoile companiilor, deși un pic prea lent în raport cu așteptările, în opinia TLP. În 2023 au fost instruiți mult mai mulți studenți decât în urmă cu trei ani pentru profesia de tehnician logistic. Pe de altă parte, există mult mai puține programe de formare specializate pentru șoferi și foarte puțini oameni care studiază profesia de tehnician de transport rutier, ce include competențe în domeniul conducerii, dar și planificarea transportului, păstrarea documentelor, organizarea transbordărilor etc.