Într-un raport al Asociației poloneze de transport și logistică TLP se arată că în 2022 piața din această țară s-a consolidat, existând 127.102 companii implicate în transportul rutier de mărfuri și servicii conexe transportului, dintre care 44,5% se ocupă doar de transport. Cele mai multe sunt microîntreprinderi. Peste 40.000 de firme poloneze de transport au licență comunitară.
O tendință importantă pe piață este consolidarea, creșterea importanței companiilor medii și mari în detrimentul microîntreprinderilor care în trecut reprezentau mai mult de jumătate din veniturile totale din transport și două treimi din locurile de muncă, iar acum au ajuns la o treime în ceea ce privește veniturile.
Pentru prima dată în Polonia, în 2022 există peste 100 de companii de transport rutier care pot fi clasificate ca întreprinderi mari, cu cel puțin 250 de angajați, după ce în cei cinci ani de dinainte de 2021 numărul acestora a crescut de la 70 la 115. Astfel, Polonia a ajuns din urmă Germania, unde în 2022 existau 116 întreprinderi mari, față de circa 150 în Franța, puțin peste 60 în Italia și circa 50 în Olanda.
Mai există o singură altă industrie în Polonia în care companiile mari sunt atât de numeroase – cea a procesării de produse din plastic, cu 151 de companii mari – și doar alte două industrii în care numărul companiilor mari depășește 100 – producția de piese auto și producția de mobilier. Astfel, transportul este una dintre puținele industrii în care organizațiile mari se dezvoltă pe scară largă, ceea ce poate fi un pilon important al economiei poloneze în ceea ce privește construirea competențelor de management.
În plus, așa cum remarcă directorul Spotdata, care a realizat acest studiu la cererea TLP, performanța ridicată le permite companiilor mari să fie mai bine echipate pentru a face față provocărilor tehnologice, de reglementare și celor legate de volatilitatea macroeconomică mare. Ca să nu mai vorbim de faptul că productivitatea muncii, măsurată prin valoarea adăugată per angajat, este cu 200% mai mare în întreprinderile mari decât în cele mici.
Raportul „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, numește printre principalele provocări ale firmelor de profil din această țară criza de șoferi, Pachetul Mobilitate și schimbările tehnologice, mai ales posibilitatea de a introduce vehicule autonome.
Companiile intervievate au notat cu o medie de 8,21 de puncte, pe o scară de la 1 la 10, gravitatea crizei de șoferi, și la fel provocările aduse de Pachetul Mobilitate.
Transportatorii vor face față acestor situații în primul rând prin fragmentarea supply chain-urilor, adică prin creșterea importanței hub-urilor domestice, și în al doilea rând prin dezvoltarea intermodalului, care trebuie să devină tot mai important în Europa câtă vreme forța de muncă este tot mai puțin numeroasă și cerințele referitoare la protecția mediului sunt tot mai stricte. Pe viitor bunurile vor fi transportate tot mai mult pe calea ferată, iar în interiorul fiecărei țări prin vehicule grele care vor merge pe rute mai scurte decât în prezent.
În ceea ce privește grija pentru mediu, aceasta trebuie să fie tot mai mare atât ca urmare a noilor reglementări, cât și la presiunea clienților. Studiul arată că pentru două treimi dintre transportatori beneficiarii introduc cerințe referitoare la protecția mediului și la licitații, și oricum și UE a lansat programul Fit For 55, care va include transportul rutier în ETS, ceea ce va însemna că piața va trebui să se adapteze rapid în ceea ce privește tehnologia și trecerea la noi tipuri de propulsie fără să fie clar deocamdată dacă va fi vorba despre vehicule pe hidrogen sau electrice. Studiul arată că părerile transportatorilor polonezi sunt împărăție în mod egal între cele două tipuri.
În ciuda acestor provocări, companiile plănuiesc investiții masive. 72% dintre ele vor să cumpere vehicule noi în viitorul apropiat, 42% vor să investească în digitalizare și 16% în construcția de depozite.
Rolul important al companiilor poloneze pe piața europeană face foarte puțin probabil ca ele să se mute din țările occidentale, în ciuda reglementărilor neprietenoase, cum ar fi Pachetul Mobilitate, deoarece aceste firme au câștigat o poziție puternică pe multe rute cheie, au experiență, resurse și sunt competitive. Deci rolul transportului în economia poloneză și europeană va crește.
Totuși, președintele TLP este de părere că viitorul transportului polonez depinde de politica statului, sprijinul guvernamental fiind necesar în contextul crizei Covid-19 și războiului din Ucraina, măcar sub forma eliminării barierelor administrative, mecanismelor care să prevină creșterea în mare măsură a costurilor cu forța de muncă și motorina, simplificării regulilor referitoare la plata șoferilor din transportul internațional și sub forma oferirii de resurse financiare pentru transformările climatice din transportul rutier.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit