Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Oferirea unui transport public gratuit reprezinta un pas inainte pentru un aer mai curat, mai putin trafic ti reducerea dependentei de vehiculele persoanale.
Incepand cu 1 iulie 2018, intreaga retea de transport public din Estonia va fi gratuita, ceea ce insemna ca cetatenii pot calatori de la un capat al tarii la celalalt, fara nicio taxa. Acest lucru va fi pus in aplicare in intreaga tara, cu execeptia capitalei, Tallinn, unde calatoria cu autobuzul, tramvaiul, troleibuzul si trenul in oras este gratuita doar pentru rezidenti, inca din 2013.
 

Autoritatile estoniene considera ca reducerea traficului, a emisiilor de CO2, a consumului de carburant vor contracara reducerea veniturilor din vanzarea biletelor. Calatoria cu autobuzul va fi mult mai eficienta pentru ca nu va mai fi nevoie de timp mort pentru achizitia biletului.
Acest plan demonstreaza angajamentul Estoniei de a incuraja transportul public si de a asigura mobilitatea durabila. Initial, calatoriile gratuite vor fi disponibile doar pe autobuze, nu pe trenuri. In ciuda acestui fapt, initiativa ramane cea mai mare schema nationala de transport public gratuita din lume. Cel mai probabil in curand transportul public din capitala va deveni gratuit pentru toti cetatenii Estoniei, cat si pentru turisti. Acest lucru ar putea avea un efect bun si asupra turismului in oras.
Transportul public din Estonia primeste in prezent subventii generoase. Operatorul feroviar de stat Elron va primi 31 de milioane de euro din partea contribuabililor in 2019.

Nu mai este niciun dubiu: transportul de calatori intre Capitala si judetul Ilfov va fi organizat si administrat de catre asociatia de transport public ADTPBI, din care fac parte Bucurestiul si alte 42 de localitati din apropiere. Noul program de transport pentru zona metropolitana va fi publicat in martie, tot atunci urmand sa se stabileasca si alocarile de trasee pentru operatorii publici sau privati, in functie de capacitatea si calitatea transportului. Desi au asteptari mari, transportatorii privati s-ar putea sa fie nevoiti sa se multumeasca cu ce ramane, prioritate urmand sa aiba operatorii interni.
 

Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov (ADTPBI) s-a constituit sub forma unei structuri de cooperare a autoritatilor publice locale din regiunea Bucuresti-Ilfov, are personalitate juridica de drept privat si statut de utilitate publica si este functionala. Scopul principal al Asociatiei este de a asigura implementarea masurilor si proiectelor prevazute in Planul de Mobilitate Urbana Durabila al regiunii Bucuresti-Ilfov 2016-2030, document strategic aprobat de toate cele 42 de autoritati locale din cadrul regiunii.
In plus, ADTPBI va garanta prestarea de servicii de transport calatori de interes general care sunt, printre altele, mai numeroase, mai sigure, de calitate mai buna sau au costuri mai scazute decat cele pe care le-ar fi permis numai actiunea fortelor pietei. In acest sens, va contracta obligatii de serviciu public, va compensa operatorii pentru costurile suportate si/sau va acorda drepturi exclusive in schimbul indeplinirii obligatiilor de serviciu public.
Asociatia, cu responsabilitate de autoritate de transport, are in pregatire un nou program de transport pentru intreaga regiune, precum si contractele de servicii publice ce urmeaza a se incheia cu operatorii de transport. Investitiile ce vor fi facute in anii urmatori pentru imbunatatirea flotei vor duce cu siguranta la cresterea calitatii transportului public de calatori, sunt de parere reprezentantii ADTPBI. Foarte important, rutele prevazute in noul program de transport vor fi alocate in primul rand operatorilor interni din Bucuresti si regiunea Ilfov, urmand ca rutele ramase neacoperite sa poata fi scoase la licitatie, conform legislatiei in vigoare.
Noul program de transport pentru zona metropolitana urmeaza sa fie publicat in martie pentru consultare publica, perioada in care se vor stabili si alocarile de trasee pentru operatorii publici sau privati, in functie de capacitatea si calitatea transportului.
Fiecare etapa se va desfasura cu respectarea legislatiei in vigoare, tinand cont in primul rand de regulamentul european 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori si legea 51/2006, reactualizata in 2017.
In ceea ce priveste proiectul de modificare a legii 92/2007 privind serviciile de transport public local, actualmente in dezbatere, se va tine cont de el in activitatea Asociatiei, avand in vedere faptul ca noua legislatie din domeniu trebuie sa fie armonizata cu cea europeana.