Grupul Renault adoptă o viziune pragmatică față de tehnologie, axată pe ideea că inovația trebuie să fie împărtășită, accesibilă din punct de vedere economic și cu adevărat utilă pentru cât mai mulți oameni.
Evoluțiile tehnologice actuale permit integrarea de funcții de asistență și delegare a conducerii din ce în ce mai eficiente, adaptate diverselor tipuri de vehicule și moduri de utilizare.
Grupul Renault își propune să devină un jucător important în domeniul mobilității durabile și autonome, în special în ceea ce privește transportul public. În acest sens, Grupul dezvoltă o platformă de microbuze electrice robotizate și pre-echipate, care va integra o serie de soluții de automatizare furnizate de parteneri specializați.
Testele pentru vehicule autonome sunt în desfășurare de mai mulți ani, iar altele urmează să fie anunțate. Colaborarea cu compania WeRide, lider mondial în vehicule autonome, va prezenta o demonstrație de transport public în condiții reale în timpul turneului de tenis Roland-Garros 2024.
Există un consens internațional cu privire la 6 niveluri de conducere automatizată și autonomă, începând de la nivelul L0 (L de la Level) fără nicio asistență la conducere, până la nivelul L5, unde vehiculul este complet autonom în orice situație, fără nevoie de un operator la bord.
În cazul vehiculelor individuale, Grupul Renault se concentrează pe nivelul L2 sau chiar L2+, oferind sisteme de asistență la conducere de vârf pe piață. Aceste sisteme, cum ar fi controlul contextual al vitezei, asistența la menținerea benzii de rulare și funcția de depășire automată (în curând), fac ca vehiculele Renault să fie sigure și plăcute de condus cu încredere. Totuși, este important de menționat că, în ciuda asistenței, șoferul rămâne responsabil pentru conducere.
Deși există posibilitatea tehnică de a avansa dincolo de asistența oferită la nivelul L2, Grupul Renault nu prioritizează atingerea nivelului L3 (“fără ochi”) în viitorul apropiat. Există o diferență semnificativă de complexitate tehnologică între nivelul L2 de automatizare și nivelul L3 de autonomie, deoarece vehiculul trebuie să funcționeze în mod sigur în medii complexe, cu o supraveghere limitată a conducătorului auto. În acest moment, costul suplimentar asociat și beneficiile limitate pentru conducere ar face cererea pentru nivelul L3 insuficientă sau chiar nesemnificativă pentru clienți.
Totodată, Grupul Renault se asigură că arhitectura vehiculelor sale poate fi adaptată pentru a evolua către vehiculul autonom, în cazul în care așteptările, reglementările sau costul tehnologiilor fac posibilă această tranziție. În ceea ce privește transportul public, Renault consideră că este relevant să ofere vehicule autonome, cu un necesar anual estimat la câteva mii de mini-autobuze în următorii ani.
În Europa, peste 400 de orașe mari se transformă treptat în zone cu emisii reduse, dar trebuie să asigure în continuare mobilitatea populației. Grupul Renault, conștient de avantajele transportului public autonom, a desfășurat experiențe de mai mulți ani pentru a oferi soluții optime autorităților locale. Un exemplu este proiectul Mach 2, anunțat în 2023, care va introduce o flotă de microbuze electrice automatizate în rețeaua de transport public din Châteauroux Métropole (Franța) începând cu 2026.
În cele din urmă, Grupul Renault va oferi o platformă robotizată de microbuze electrice bazată pe Noul Renault Master, capabilă să integreze soluții de automatizare de la parteneri specializați, precum EasyMile, Milla și WeRide. Aceste microbuze autonome vor fi mai flexibile, putând funcționa 24/7 în condiții de siguranță deplină, și oferă o alternativă cu emisii zero sau o completare eficientă la soluțiile existente transportului public. Costurile suplimentare asociate robotizării și automatizării ar putea fi compensate de absența operatorilor la bord, fiind necesară doar o supraveghere de la distanță pentru operarea flotei de vehicule.
Astăzi, Grupul Renault lansează o nouă colaborare cu WeRide, un specialist global în vehicule autonome, pentru a implementa vehicule cu un nivel de autonomie L4. Aceste vehicule sunt capabile să gestioneze singure situațiile de conducere într-un domeniu operațional definit, cu supraveghere de la distanță, dar fără operator la bord. Investiția inițială a Alliance Ventures în WeRide în 2018 a anticipat această nevoie de a dezvolta soluții pentru viitorul mobilității autonome.
WeRide a devenit un punct de referință global pentru vehiculele autonome. Cu peste 700 de vehicule autonome în serviciu, inclusiv 300 de microbuze, WeRide a parcurs peste 28 de milioane de kilometri în Asia, Orientul Mijlociu și America de Nord. În curând, aceste vehicule vor fi prezente și în Europa, prin colaborarea cu Grupul Renault.
„Grupul Renault avansează în implementarea strategiei sale pentru vehiculul autonom. Drept urmare, datorită experimentelor noastre și partenerilor noștri, vom fi în măsură, cu mult înainte de finalul acestui deceniu, să oferim o gamă de mini-autobuze autonome extrem de relevante și cu emisii reduse de dioxid de carbon pentru a răspunde nevoilor crescânde ale teritoriilor.”,
a declarat Gilles Le Borgne, director tehnic al Grupului Renault.
Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU) și partenerii săi solicită Uniunii Europene să sprijine transportul public de pasageri pentru a atinge obiectivele economice, sociale și de durabilitate.
Într-o scrisoare deschisă, IRU – împreună cu autorități europene de transport metropolitan, operatorii de transport, Eurocities, POLIS și Asociația Internațională a Transportului Public – solicită Comisiei Europene, Consiliului și Parlamentului European să ofere un plan politic și financiar puternic pentru a sprijini sectorul transportului public.
În ciuda provocărilor generate de pandemie, transportului public continuă să ofere servicii de calitate și sigure, cu progrese vădite către mobilitatea cu emisii zero și experiențe îmbunătățite pentru pasageri. Costurile de operare au crescut însă, la acestea adăugându-se lipsa forței de muncă.
Referitor la legislatura 2024-2029, cele șase organizații au subliniat necesitatea acordării unui sprijin mai susținut transportului public, propunând, în același timp, mai multe inițiative, inclusiv recunoașterea importanței strategice a sectorului, publicarea unei declarații UE privind transportul public, consolidarea coordonării între instituțiile UE și părțile interesate locale și furnizarea de finanțare adecvată pentru noile tehnologii și pentru infrastructură.
Cu peste 50 de miliarde de pasageri anual, transportul public este cea mai durabilă, eficientă și incluzivă opțiune de transport în comun, oferind cetățenilor acces la servicii vitale precum locuri de muncă, educație, sănătate și cultură.
Sursa foto: IRU
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit