Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Organizațiile și sindicatele globale rutiere, aeronautice și maritime au cerut liderilor mondiali să se întâlnească săptămâna aceasta la Adunarea Generală a ONU pentru a pune capăt unei “crize globale umanitare și a lanțului de aprovizionare”.

Într-o scrisoare deschisă, Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), Camera Internațională de Transporturi (ICS) și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF) fac apel la liderii mondiali pentru a restabili condițiile de muncă umane în industria transporturilor. Reclamanții au scris faptul că „muncitorii din transporturi au menținut comerțul mondial în timpul pandemiei, dar acest lucru a avut un efect uman ridicat: 400.000 de navigatori nu și-au putut părăsi navele, traficul aerian a fost restricționat și muncitorii s-au trezit cu reglementări de frontieră și de călătorie, restricții și s-au confruntat cu reglementările de vaccinare. “

Controalele de frontieră rutiere suplimentare i-ar fi obligat pe șoferii de camioane să aștepte în condiții nesanitare cu săptămânile fără instalații adecvate înainte de a-și putea termina călătoriile și de a se întoarce acasă.

Cererea tot mai mare de mărfuri continuă să pună presiune pe lanțurile de aprovizionare

Această povară continuă asupra lucrătorilor din transporturi duce acum la prăbușirea lanțurilor de aprovizionare. Organizațiile și sindicatele au avertizat că statele nu au întreprins acțiuni coordonate și au îndemnat liderii să pună capăt și să rezolve criza înainte ca cererea de transport de marfă să revină și să continue să exercite presiuni asupra lanțurilor de aprovizionare.

Asociațiile afirmă că 65 de milioane de angajați sunt afectați în sectorul global al transporturilor și mai mult de 3,5 milioane de companii de transport rutier de marfă și aviație, care generează o cifră de afaceri mondială de peste 20 de miliarde de dolari pe an. Potrivit scrisorii deschise, acest lucru ar afecta peste 80% din flota comercială mondială.

Din ce în ce mai mulți lucrători din sectorul transporturilor pleacă

Potrivit IUA, IATA, ICS și ITF, lipsa forței de muncă în toate sectoarele de transport se datorează și tratamentului slab al lucrătorilor în timpul pandemiei. Se așteaptă la mai multe renunțări, ceea ce ar pune în pericol și mai mult lanțul de aprovizionare. 

„Pe durata pandemiei, ministerele transporturilor nu au reușit să colaboreze cu ministerele sănătății pentru a îmbunătăți modul în care restricțiile de călătorie tratează lucrătorii din transporturi. Dacă șefii guvernelor nu fac schimbări, criza umanitară și criza din lanțul de aprovizionare vor continua la nesfârșit și vor cauza și mai multe dificultăți”, a conchis acesta.

Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat la final de 2020 cea mai recentă anchetă a sa referitoare la impactul crizei sanitare asupra firmelor de profil. Aceasta confirmă rezultatele slabe din luna anterioară: scăderea volumelor de activitate și a cifrei de afaceri, creșterea costurilor și dezechilibrele conjuncturale. Peste jumătate din managerii de transport chestionați nu manifestă încredere în viitor, stare de spirit care se traduce direct în mai puține planuri de investiții și angajare de personal în 2021. Jumătate dintre ei declară că nu au planuri de investiții în 2021, și numai 3% vor face recrutări.

2% dintre șoferii profesioniști francezi sunt încă în șomaj parțial, iar trei manageri din patru estimează că în următoarele trei luni numărul de angajați se va stabiliza. 23% anticipează o reducere și numai 3% o creștere a numărului de angajați, dar, chiar și din cei 3%, 86% vor face angajări pentru a suplini plecarea altor persoane și numai 14% pentru a crește numărul de angajați.

44% dintre respondenți au constatat încă o diminuare a volumelor lor de activitate, după cea din lunile anterioare – în octombrie procentul era de 39% – ceea ce înseamnă că pandemia are efecte semnificative asupra acestei industrii. 47% remarcă o stabilitate și numai 9% au volume mai mari, media acestei creșteri fiind de 4% față de octombrie.

În medie, firmele de transport declară că cifra de afaceri a fost cu 18% mai mică decât în noiembrie 2019, dar firmele mici, cu mai puțin de 10 angajați, sunt și mai afectate, scăderea lor medie fiind de 26%, deci cu 8% mai mult decât media pe țară și cu 2% mai mult decât scăderea din octombrie. Cel mai puțin afectate sunt firmele cu 100-249 de angajați, a căror cifră de afaceri a scăzut în octombrie cu 11% și în noiembrie cu 13%.

22% dintre operatori aveau încă, în noiembrie, camioane pe dreapta, în ușoară îmbunătățire față de octombrie, când 27% erau în această situație. Iar media camioanelor inactive este de 17% din totalul flotei firmelor chestionate.

38% dintre transportatori au înregistrat kilometri pe gol în plus în noiembrie, față de 36% în octombrie, iar 31% au plecări sau retururi pe gol.

Problemele exterioare cele mai mari cu care se confruntă firmele franceze de transport sunt, conform declarațiilor managerilor chestionați, șoferii (în 42% din cazuri, față de 40% în octombrie), oprirea activității clienților (30%/27%) și dificultățile la încărcare și la livrare (27%).

68% dintre manageri consideră că suma de bani din trezorerie este stabilă, 27% văd o scădere și 6% o creștere, valori apropiate de cele din octombrie.

Dar trebuie subliniat, ca și în cazul celorlalte anchete realizate de FNTR, că situația firmelor de transport depinde de domeniul de activitate al clienților sau de zona geografică unde se află. Sectoarele cele mai afectate în noiembrie au fost transportul de mărfuri periculoase, cel de autovehicule și cel de produse la temperatură controlată.