Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În ultimele trei luni ale anului 2022, sectorul european al transportului rutier de mărfuri a început să scaă tarifele, după doi ani de creștere constantă, determinată de consecințele pandemiei. Dar acum încep să predomine cele ale războiului din Ucraina. Acest lucru reiese din raportul trimestrial întocmit de IRU, TransportIntelligence și Upply, potrivit căruia, în al patrulea trimestru al anului, tarifele medii europene la vedere au scăzut în medie cu 2,4% față de trimestrul precedent, în timp ce tarifele contractuale s-au menținut în continuare (+0,4%).

Potrivit analiștilor, scăderea tarifelor spot europene este rezultatul unui vârf scăzut al cererii din cauza inflației, care a dus încrederea consumatorilor la niveluri record. Inflația din zona euro a atins un vârf de 10,6% în octombrie, iar încrederea consumatorilor din zona euro a atins un minim record de 95,1 puncte în septembrie, cu o îmbunătățire neglijabilă până în trimestrul IV 2022. Comportamentul consumatorilor a fost influențat în principal de creșterea prețurilor la energie și alimente, consumul scăzând în perioada Crăciunului. În plus, nivelul producției în Franța și Germania a rămas sub valorile anterioare pandemiei.

În același timp, transportul rutier se află sub presiune nu numai din cauza creșterii costurilor (în primul rând a costurilor cu combustibilul), ci și pentru că trebuie să îndeplinească noi standarde tehnologice, de mediu și de siguranță din partea consumatorilor și a guvernelor. În al patrulea trimestru al anului 2022, prețul mediu al motorinei a crescut cu 21,5% față de ianuarie 2022 și a cântărit serios în costurile transportatorilor, în ciuda măsurilor de sprijin luate de unele guverne europene (care, totuși, se vor încheia în 2023). Pentru 2023, analiștii se așteaptă la o încetinire a cererii de transport rutier de mărfuri, care ar trebui să rămână totuși pozitivă (+1,1%), deși cu o rată mai mică decât cea de 3,4% din 2022. Împotriva perspectivelor de încetinire se opun o inflație în scădere și lipsa unei „crize energetice extreme” până în prezent. Cu toate acestea, se preconizează că costurile vor rămâne ridicate, cel puțin în prima jumătate a anului, deși este dificil de prevăzut cele pentru combustibili. În ansamblu, pare probabilă o tendință de scădere în continuare a tarifelor, mai degrabă decât o creștere.

O analiză realizată de OVI privind piața transportului rutier de mărfuri din 2022 arată că acesta este puternic afectat de creșterea prețului energiei și al altor costuri (combustibil, piese, anvelope etc.) și de lipsa șoferilor, dar în același timp trebuie să realizeze și tranziția energetică și să aleagă soluția optimă pentru fiecare tip de utilizare. În plus, din analiză mai reiese că, după deteriorarea situației economice în a doua jumătate a anului trecut – în condițiile în care în trimestrul al doilea activitatea fusese la un nivel decent – în 2023 se așteaptă o scădere a pieței de transport rutier de mărfuri.

Creșterea costurilor camioanelor grele ale firmelor din Franța care fac transport rutier de mărfuri a fost, în medie, de 18% pentru cele diesel și de 43% pentru cele care rulează pe gaz natural.

În ceea ce privește piața de vehicule utilitare, atât autotractoarele, cât și autoșasiurile s-au scumpit în mod repetat în 2022 și au ajuns la termene de livrare foarte mari, care constituie, ambele, obstacole în calea înmatriculărilor din 2023.

Observatorul PNB Paribas indică faptul că scăderea cu 2,8% a comenzilor de autotractoare din prezent față de 2021 se explică printr-o dinamică fără precedent în 2022, când piața a crescut cu 12,2%, în timp ce pentru șasiuri, ale căror vânzări au scăzut brusc în 2022, din cauza duratei mai mari de carosare, comenzile sunt în prezent în creștere cu 16,5%.

Prețul autotractoarelor a crescut în Franța cu 14,4% în 2022, iar cel al șasiurilor cu 16,4%, valorile sunt greu de negociat de către transportatori din cauza lipsei de disponibilitate a mașinilor noi, iar stocurile de vehicule grele rulate s-au epuizat și ele.

Potrivit OVI BNP Paribas, în 2023 piața per ansamblu va scădea în Franța cu 7,5% la autotractoare noi și cu 6,8% pentru șasiurile noi, iar prețurile vor continua să crească, în special pentru vehiculele noi, cu 11,5% în cazul autotractoarelor și cu 12,1% în cazul autoșasiurilor.