FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța) și-a prezintat tradiționalul studiu economic pentru trimestrul al treilea al anului, realizat pe baza interviurilor cu manageri din domeniu, din care reiese că activitatea a stagnat, nu a avut nicio îmbunătățire față de trimestrul al doilea, și că nici în ultimul trimestru din 2024 nu sunt așteptate îmbunătățiri. Prin urmare, activitatea scade constant de la jumătatea lui 2022 încoace.
Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni a scăzut, ca și cel care măsoară prognozele pentru trimestrul al patrulea, ambele fiind sub mediile lor pe termen lung și cu mult sub nivelul atins în timpul crizei sanitare. Potrivit celui mai recent sondaj realizat de institutul francez de statistică INSEE, în iulie 2024 48,8% dintre transportatori se confruntau cu dificultăți de recrutare, comparativ cu aproape 60% cu un an mai devreme.
Și investițiile sunt în scădere față de trimestrul precedent și rămân cu mult sub nivelul mediu, ele vizând mai ales reînnoirea flotelor.
Gradul de nemulțumire al antreprenorilor privind situația companiilor lor crește, 60% dintre ei declarându-se nemulțumiți și 21% neștiind exact ce să răspundă. Indicatorul referitor la incertitudinea resimțită de antreprenori este în creștere după trei lui de stabilizare și după ce atinsese cel mai înalt nivel în aprilie 2024. Iar barometrul FNTR privind situația companiilor este la cel mai scăzut nivel de după scăderea lui istorică din perioada pandemiei de Covid-19, mai ales din cauza scăderii volumelor și marjelor de profit, pe fondul creșterii accentuate a costurilor și scăderii tarifelor de transport.
În ceea ce privește starea generală a economiei franceze, sondajul INSEE din septembrie arată un climat de afaceri stabil în producție, slab și departe de media pe termen lung în sectorul agroalimentar, stabil în fabricarea bunurilor de capital și în scădere, pentru a patra lună consecutivă, în producția de mașini și echipamente, unde a atins cel mai scăzut nivel din august 2020 încoace. În ceea ce privește fabricarea echipamentelor de transport, indicatorul climatului de afaceri este stabil, cu mult peste media pe termen lung, industria auto crescând din nou și apropiindu-se de medie. În fabricarea altor tipuri de echipamente de transport vedem o scădere ușoară, dar rezultatul este încă peste medie.
În septembrie 2024, climatul de afaceri din industria construcțiilor este din nou la un nivel jos și se estimează că la final de an se va apropia de cele mai scăzute valori din ultimii patru ani, atinse în iulie 2024.
Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat recent primul său sondaj pe 2023 privind transportul rutier de mărfuri, care pune în evidență, pentru ultimul trimestru din 2022, o ușoară redresare a activității economice a companiilor, dar și așteptarea unei deteriorări în primul trimestru din 2023.
67% dintre transportatorii francezi se confruntă în continuare cu dificultăți de recrutare, un nivel record, mai mare decât cel înregistrat înainte de criza sanitară. Iar dacă această situație continuă, arată FNTR, activitatea din domeniu ar putea fi suferi și mai mult. Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă în ultimele trei luni și cel care măsoară tendința pentru trimestrul întâi din 2023 continuă să se deterioreze.
Climatul de afaceri se stabilizează, în opinia managerilor intervievați, după o deteriorare în toate subsectoarele de producție. În domeniul producției de echipamente de transport climatul de afaceri se deteriorează, ca și în industria auto, unde comenzile noi au scăzut brusc. În transportul rutier de mărfuri și în activitățile imobiliare, indicatorul referitor la climatul de afaceri a scăzut ușor, dar a rămas peste medie.
Nivelul investițiilor se stabilizează la o valoare scăzută în transportul rutier de mărfuri, ceea ce reflectă starea de sănătate a firmelor și poate avea impact asupra tranziției energetice. În 2021, chestionarul tradițional al institutului francez de statistică INSEE a inclus pentru prima dată o întrebare privind incertitudinea economică resimțită de firmele de transport, iar în noiembrie 2022 acest indicator crește după o scădere bruscă al cărei vârf a fost în august, dar rămâne sub media sa din aprilie 2021.
Barometrul FNTR privind situația companiilor se redresează ușor, rămânând însă sub media pe termen lung, mai ales din cauza scăderii marjelor de profit pe fondul creșterii accentuate a costurilor, în special a combustibilului. 42% dintre manageri se declară nemulțumiți de situația de pe piață, față de 36% în trimestrul anterior, iar față de ultimul trimestru din 2021 numărul celor nemulțumiți a crescut cu 15%.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit