Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

… constată publicația Les Routiers, citând un studiu recent al Comitetului Național Rutier din Franța (CNR) despre transportul rutier de marfă cu flotă poloneză și costurile acestuia din 2022. Tot aici se vede că parcul auto național din Polonia, lider pe piața europeană, are în ultimul timp probleme structurale, începând cu faptul că războiul din Ucraina a înrăutățit deficitul de conducători auto care oricum era mare de câțiva ani. În plus, costul cu șoferii a crescut cu aproape 24% între 2019 și 2022, ceea ce pune sub semnul întrebării competitivitatea firmelor poloneze de transport, și încă sunt solicitări salariale, de revizuire a sistemului indemnizațiilor de călătorie sau legate de bonusuri și zile libere suplimentare plătite pentru a păstra șoferii.

Astfel, creșterile succesive ale salariului minim acordate în 2023 și 2024 și prevăzute pentru 2025 ar trebui să aducă nivelul salariilor poloneze aproape de standardele sud-europene.

Studiul CNR mai arată că în Polonia costul/km a crescut cu 29% în trei ani, depășind 1 euro/km, iar potrivit previziunilor federației poloneze ZMPD este de așteptat să ajungă la 1,20 de euro/km până la sfârșitul lui 2024.

Astfel că transportatorii polonezi, slăbiți din cauza acestor probleme, caută să economisească bani investind în echipamente second-hand și exploatând noi surse de forță de muncă din Asia, care sunt departe, dar mai numeroase.

Parlamentul European a împiedicat, pe 10 aprilie, introducerea de amendamente la raportul privind acordul politic preliminar încheiat la 18 ianuarie 2024 între negociatorii Parlamentului European și ai Consiliului UE privind noile obiective climatice consolidate pentru transportul rutier.

Amendamente importante

În discuție este sprijinul pentru un amendament al eurodeputatului german Andreas Glück, care propune introducerea unei definiții a combustibililor CO2-neutru și a unui factor de corecție a carbonului (CCF) pentru a lua în considerare utilizarea combustibililor regenerabili, cum ar fi bioLNG sau HVO, printre altele.

Legislația propusă se referă doar la emisiile de CO2 de pe evacuare și nu la întregul ciclu de viață. Acest lucru contravine principiului important al neutralității tehnologice și privează în mod inutil transportatorii de tehnologii alternative pentru decarbonizarea transportului rutier. Amendamentele lui Glück urmăresc să introducă o definiție a combustibililor neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 și un factor de corecție a emisiilor de carbon (CCF) pentru a lua în considerare utilizarea acestor combustibili regenerabili.

Deputații europeni au eliminat prevederile care permit utilizarea în transporturi a tehnologiilor alternative bazate pe combustibili nepoluanți. Posibilitatea de a depune amendamente a fost respinsă în plen cu 332 de voturi contra 279.

Președintele TLP admite că, în teorie, Consiliul UE (mai exact Comitetul de Miniștri relevant) poate modifica textul proiectului. Negociatorii nu operează în vid și, prin urmare, trebuie să înțeleagă echilibrul de putere și opiniile predominante în cadrul instituției pe care o reprezintă. Prin urmare, șansele de schimbare nu sunt foarte bune. Cu toate acestea, trebuie luat în considerare faptul că industria poloneză nici măcar nu știe ce poziție va adopta guvernul în această chestiune. Competențele se intersectează în Polonia.

Prevederile votate vor obliga companiile de transport rutier să cheltuiască 81 de miliarde de euro pentru noul material rulant între 2024 și 2030. Între 2030 și 2035, această sumă se va ridica la 36 de miliarde de euro, iar între 2035 și 2040, la alte 45 de miliarde de euro.

TLP afirmă că antreprenorii nu au capacitatea financiară de a investi în materialul rulant electric, fie prin cumpărare, fie prin utilizarea unor instrumente financiare adecvate (de exemplu, leasing sau credit). Electrificarea transporturilor, altele decât transportul local sau distribuția, din punct de vedere comercial, va genera în continuare costuri disproporționat de mari în raport cu veniturile potențiale pentru mulți ani de acum încolo. TLP subliniază că deputații europeni nu au indicat de unde pot obține antreprenorii fondurile necesare.