Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Observatorul permanent pentru digitalizarea transportului catalan, înființat în 2022 de către Asociació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya (cu scopul de a analiza și cuantifica progresele sectorului în domeniul digitalizării și care beneficiază de sprijinul Departamentului de Teritori de la Generalitat de Catalunya), a publicat datele actualizate ale sondajului său pentru prima jumătate a anului 2024. Acesta a fost realizat în luna martie pe un eșantion reprezentativ de peste 100 de întreprinderi de transport rutier de mărfuri din Catalonia, dintre care 85% erau întreprinderi independente și 80% erau întreprinderi fără angajați.

Rezultatele obținute, care au fost prelucrate cu sprijinul tehnic al Fundației Quijote pentru Transport, arată că procesul de digitalizare a IMM-urilor, micro-PM-urilor și a lucrătorilor independenți din sectorul catalan avansează foarte lent, în ciuda pachetului semnificativ de ajutoare publice care a fost alocat în acest sens de către administrațiile publice.

Este de remarcat în special faptul că gradul de utilizare a documentelor electronice de transport (scrisoarea de trăsură electronică, e-CMR etc.) este practic nul, doar 1% dintre cei intervievați declarând că le-au folosit. Acest lucru dovedește că, până în prezent, întreprinderile de încărcare, operatorii logistici și intermediarii nu s-au angajat decât foarte puțin să utilizeze documentația contractuală a serviciilor de transport pe care le contractează în format electronic, în ciuda avantajelor sale incontestabile din punct de vedere al securității și trasabilității și a faptului că utilizarea sa este reglementată legal de ceva timp, atât la nivel național, cât și internațional.

De asemenea, este demn de remarcat faptul că abia o zecime dintre microîntreprinderile și întreprinderile de transport independente catalane utilizează sisteme de gestionare a flotei (doar 12%), ceea ce arată că aceste soluții software s-au consolidat doar în cadrul întreprinderilor de flotă de dimensiuni medii și mari.

O altă concluzie relevantă a studiului este prezența limitată a IMM-urilor și a întreprinderilor de transport independente catalane pe internet, doar 16% dintre acestea declarând că au un site web. Chiar și mai puține dintre acestea utilizează orice fel de software pentru a calcula costurile, doar 6%. În cele din urmă, un aspect pozitiv care trebuie subliniat este nivelul ridicat de utilizare a programelor de gestionare legate de tahograful digital, 4 din 10 transportatori catalani declarând că utilizează un anumit tip de software pentru analiza și interpretarea fișierelor de tahograf digital.

sursa foto: FENADISMER

Coordinadora de Organizaciones de Transportistas de Cataluña, formată din asociațiile membre FENADISMER ASTAC Condal, AGTC și Gremi de Transportes, împreună cu CETCAT, au emis marți, 27 februarie, un comunicat de presă comun sub titlul “Transportatorii catalani spun „Gata”, în care își exprimă respingerea blocajelor permanente ale agricultorilor catalani pe rețeaua rutieră catalană, în următorii termeni:

De cinci săptămâni, transportatorii catalani suportă cu neputință absolută mobilizările fermierilor, cu numeroase blocaje neanunțate anterior pe principalele drumuri catalane, provocând prejudicii foarte grave activității de transport rutier și, prin urmare, activității economice a țării.

„În calitate de asociații reprezentative ale sectorului transporturilor rutiere, suntem pe deplin și radical angajați în favoarea dreptului fundamental de a manifesta, a dreptului la libertatea de exprimare și a revendicărilor legitime ale țărănimii catalane”. Dar exercitarea acestor drepturi trebuie să fie compatibilă cu un alt drept fundamental, cel al liberei circulații a persoanelor și a bunurilor pe teritoriul Cataloniei, care este protejat de Constituție, de tratatele Uniunii Europene și de Declarația Universală a Drepturilor Omului.

Blocajele sistematice și aleatorii ale drumurilor catalane din ultimele săptămâni, efectuate la întâmplare și fără alternativă, sunt foarte îngrijorătoare, afectând grav atât fluxurile locale și interregionale de mărfuri în transportul rutier între Catalonia și celelalte comunități autonome, cât și operațiunile de transport rutier cu restul Europei, din cauza blocajelor de pe AP-7, care este principala legătură cu restul Uniunii Europene. Numai pe acest drum, tăierile reprezintă pierderi pentru sectorul transportului rutier de marfă de până la zece milioane de euro pe zi, cu peste 11.000 de vehicule afectate.„Prin urmare, în calitate de asociații reprezentative ale transportului rutier din Catalonia, solicităm Guvernului Generalitat, în calitate de autoritate supremă responsabilă de ordinea publică și de buna funcționare a serviciilor publice din Catalonia, să ia măsurile adecvate pentru a asigura libera circulație a persoanelor și a mărfurilor, oferind măsuri de securitate suficiente pentru lucrătorii din sectorul transportului rutier de marfă și pentru vehiculele acestora.”

sursa: FENADISMER