Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru a vedea ce soluții de ieșire din criza actuală pregătesc firmele olandeze de transport și de ce au nevoie din partea guvernului, asociația de transport și logistică TLN organizează diverse întâlniri între antreprenori și autorități, una dintre ele având loc recent, cu participarea secretarului de stat pentru economie Mona Keijzer, a managerului unei firme de transport, Koopman Logistics, specializată în transport de mașini, și a unui consultant în ceea ce privește sustenabilitatea și digitalizarea în transporturi.

Pentru că la începutul primei carantine producătorii de mașini au înjumătățit capacitatea, iar dealerii și-au închis porțile, 80% din flota firmei de transport a fost trasă pe dreapta, iar activitatea a putut continua doar datorită coletăriei, care a înflorit în pandemie și a permis ca  șoferii și angajații din birouri să poată fi folosiți în această direcție. Dar nu toate firmele pot răspunde la fel de flexibil și de rapid la schimbările de pe piață, a atras atenția consultantul în transporturi.

Secretarul de stat a fost felicitat pentru programul de sprijinire a economiei NOW și pentru cât de ușor îl pot accesa firmele, deși până la urmă multe companii mari nu au mai avut nevoie de acest ajutor. Cele mici au avut și ele acces, ceea ce a fost un sprijin real, dar se așteaptă ca ele să aibă parte de provocări în viitorul apropiat, deoarece se pare că ele au mentalitatea de a avea cât mai puține datorii și plătesc totul repede, ceea ce le reduce posibilitățile de a investi și le frânează dezvoltarea.

Pentru a preveni rămânerea lor în urmă cu mai mulți ani la capătul acestei pandemii, guvernul ar putea avea inițiative concrete care să ajute antreprenorii să continue să facă pași în sustenabilitate și digitalizare, mai ales că firmele mici nu au nici foarte multe informații în domeniu și nu știu unde să se adreseze, deci pot fi ajutate inclusiv prin mesaje mai clare.

Principala îngrijorare a celor doi antreprenori prezenți la discuție este revenirea economică incertă, faptul că nu se știe cum se va dezvolta piața. În plus, competiția în transport este puternică, mai ales cu firmele din estul Europei, iar olandezii se așteaptă ca guvernul să-i sprijine și aici, „creând un climat în care să putem concura cu acestea“.

Transportatorii și expeditorii  care activează pe relația cu Marea Britanie au avut experiențe diferite în ceea ce privește volumele și tarifele de transport pe sfârșit de 2020 și început de 2021, după cum reiese din videoconferința Tranzit pe tema Brexit. Mihai Teodorescu, reprezentantul DSV Solutions, a sesizat, de exemplu, variații ale volumelor de marfă „ori de câte ori s-a anunțat că intră în vigoare Brexit-ul“. „Înainte de fiecare dată la care se considera că intră în vigoare, aveam creștere de volum pentru că toți își doreau stocuri. Apoi, când se anunța amânarea, ne confruntam cu o scădere. Acum, decembrie și ianuarie au fost atipice, dar nu putem să distingem cât se datorează pandemiei de Covid și testării și cât se datorează Brexit. Prețurile pe export sunt în creștere cu 10-20%, forțate de piață, iar cele de import sunt în scădere. Acum nu vedem posibilitatea să cerem mărire de preț, dar piața o să se regleze.“

Emil Ion, director general Mainfreight, consideră că lucrurile vor intra în normalitate abia din aprilie. „Ne-am propus, împreună cu partenerii noștri pe parte de expediții, să lăsăm primul trimestru să treacă și apoi să facem o evaluare ca să vedem care e structura nouă și ce costuri au crescut sau s-au introdus, astfel încât să putem emite o ofertă corectă, care să ne dea în continuare posibilitatea de a face profit. Oricum, vor fi creșteri de două cifre.“

Ștefania Nicoară, director general al companiei de transport express Sty Trans HD, relatează că a preferat să nu preia curse în ianuarie, pentru a câștiga timp pentru documentare și a învăța cum se pregătesc actele. „Acum am început un februarie fascinant. Am crescut în două săptămâni volumele pentru cât lucram în două luni, doar cu o mașină în testare. Prețurile au crescut cu 50-60% pe grupaje și la spot/exclusiv cu 15-20%. Noi cerem mai mult pentru aceste curse pentru că șoferii trebuie plătiți mai bine ca să accepte cursele de Anglia, dar și pentru că trebuie să verificăm documentele pentru fiecare marfă. Astfel, cu documentele corect făcute, am parcurs astfel de curse și în 36 de ore. Însă, per total, timpul mediu alocat pe cursă a crescut și cu 24 h.“