De mai multe zile agricultorii francezi sunt în stradă, protestând pentru taxele mai mari și standardele ecologice impuse de la Bruxelles. Ca și în România, fermierii au ieșit alături de transportatori, deși în Franța a fost un pic invers – transportatorii au fost chemați de fermieri să li se alăture la proteste, cu promisiunea că și ei îi vor susține pe transportatori la mișcările de protest anunțate de aceștia din urmă pe 5 februarie.
Transportatorii au remarcat în fața presei că dacă fermierilor li se permite să blocheze șoselele fără sancțiuni, camioanele nu au aceleași drepturi, amintind că, de la marile greve din 1992, manifestațiile care implică camioanele au fost reprimate cu fermitate, cu riscul, în special, de a se retrage permisul de conducere, ceea ce pentru un șofer de camion duce direct la șomaj, au declarat reprezentanții Grupului Transportatorilor Rutieri Francezi. Totuși, lipsa de reacție din partea forțelor de ordine s-ar putea schimba după tragedia din 24 ianuarie, când un autoturism străin cu doi pasageri a forțat un baraj pe RN20 în Ariège în jurul orei 5 dimineața, omorând o femeie și rănindu-i grav soțul și fiica, toți membri ai unor federații agricole franceze.
Transportatorii francezi au reclamat din nou concurența neloială făcută de companiile din estul Europei, care, spun ei, oferă în prezent reduceri de 40% la licitații. Demonstranții cer un preț minim pe kilometru, pentru că legislația socială este mai restrictivă în Franța, iar condițiile în care operează șoferii din Europa de Est (taxe sociale minime și salarii mici) creează o concurență neloială. (n.r.: aici ar fi bine ca asociațiile patronale din România să informeze mai bine asociațiile partenere ale transportatorilor francezi că nu mai e demult așa!)
Un alt punct comun este faptul că acordurile internaționale promovate de Bruxelles și Paris nu oferă protecție nici transportatorilor și șoferilor francezi, nici agricultorilor. “Fermierii hrănesc țara, iar șoferii conduc în fiecare zi, dar Franța nu îi mai protejează”, susțin protestatarii francezi, care sunt dispuși să continue manifestațiile poate chiar până la începutul lui februarie, când au fost anunțate protestele transportatorilor. Manifestările puternice ale fermierilor și transportatorilor în mai multe țări europene ar putea avea ca efect amânarea planurilor ambițioase de decarbonizare a economiei europene.
Guvernul suedez a prelungit perioada de grație pentru instalarea noilor tahografe inteligente în vehiculele noi, mutând-o de la 31 ianuarie 2024 la 18 august 2025.
Astfel, companiile de transport vor avea mai mult timp pentru a planifica și a realiza procesul de modernizare, care a fost afectat de lipsa tahografelor.
În conformitate cu noile norme, care se vor aplica în perioada 21 august 2023 – 18 august 2025, nu se vor aplica sancțiuni sau amenzi vehiculelor care nu au tahograful inteligent necesar de a doua generație, cu condiția ca acestea să fie înmatriculate pentru prima dată până la 31 decembrie 2023 și să aibă un tahograf inteligent versiunea 1.
Mai mult, există și unele cerințe de care transportatorii trebuie să țină cont, printre care obligativitatea ca vehiculele noi, înmatriculate după 21 august 2023, să aibe montate noile tahografe inteligente. Vechile tahografe inteligente (versiunea 1) vor rămâne valabile până la 18 august 2025, în timp ce transportatorii sunt sfătuiți să înlocuiască vechile tahografe inteligente cu unele noi, cât mai curând posibil.
Asociația suedeză de transport Transportföretagen a afirmat că aceasta va contribui la reducerea stresului și a incertitudinii în rândul companiilor de transport. Cu toate acestea, asociația a precizat că decizia va reprezenta o provocare pentru camioanele și autobuzele suedeze care călătoresc peste graniță, deoarece alte țări nordice nu și-au prelungit perioadele de grație în același mod.
Administrația suedeză a transporturilor a recomandat ca toți cei care au primit un tahograf inteligent versiunea 1 în noul lor vehicul să îl înlocuiască cu versiunea 2, cât mai curând posibil pentru a evita riscul unei situații de deficit sau a lipsei de timp de așteptare la ateliere, atunci când toată lumea va dori să schimbe tahograful în același timp, în august 2025.
Totodată, Comisia a subliniat că deficitul de tahografe este cauzat de mai mulți factori, printre care se numără o penurie globală de semiconductori și o cerere crescută de vehicule. În plus, noile norme vor contribui la asigurarea unei tranziții ușoare și eficiente către noile tahografe.
Sursa foto: tida.ro
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit