IRU (Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri) și ITF (Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi) si-au consolidat angajamentul lor pentru o tranziție echitabilă în transporturi, îmbunătățind accesibilitatea și atractivitatea profesiei de șofer profesionist.
Potrivit comunicatului de presă, sectorul transporturilor rutiere trebuie să continue să acorde prioritate consolidării rezilienței și reducerii emisiilor. Provocarea ar fi de a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2050, menținând în același timp prosperitatea economică și bunele condiții de muncă.
În COP28, IRU și ITF reprezintă peste 3,5 milioane de operatori de transport rutier și, respectiv, 18,5 milioane de angajați din domeniul transporturilor, și totodată vizând să conducă prin opt acțiuni specifice o tranziție echitabilă în industria transporturilor rutiere.
“Industria și-a propus să atingă neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2050, continuând în același timp să ofere oportunități de carieră deosebite tinerilor și să satisfacă în mod eficient cererea de servicii în transportul rutier. Operatorii de transport și lucrătorii sunt coproiectanți ai unor soluții pragmatice. Formarea, calificarea și recalificarea vor juca toate un rol crucial în cadrul tranziției juste. Facem apel la guverne să ni se alăture pentru a acționa și pentru a crea împreună un mediu propice pentru ca sectorul transporturilor rutiere să respecte în mod eficient și durabil Acordul de la Paris.”,
a declarat Umberto de Pretto, secretarul general al IRU.
IRU așteaptă continuarea parteneriatului său de lungă durată cu ITF și cu sindicatele afiliate pentru a da viață pactului, contribuind la îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale ONU și a Acordului de la Paris.
“Angajații din transporturile din întreaga lume solicită guvernelor să-și mărească ambițiile, să-și intensifice investițiile în transportul durabil și să realizeze planurile de care avem nevoie în toate sectoarele de transport pentru a ne asigura locurile de muncă, clima și viitorul. Acest angajament reprezintă recunoașterea noastră comună a faptului că o tranziție echitabilă în sectorul transporturilor rutiere necesită ca lucrătorii și sindicatele lor să se afle în centrul procesului decizional, ca toți actorii din lanțul de aprovizionare să își asume responsabilitatea pentru standardele de muncă și reducerea emisiilor în așa fel încât reglementările să țină pasul cu tehnologia emergentă pentru decarbonizarea industriei.”, a declarat secretarul general al ITF, Stephen Cotton.
Cotton a evidențiat că la nivel global 80% dintre oameni doresc o creștere a investițiilor în transportul durabil, solicitând nevoia de acțiuni concrete și dialog social pentru o tranziție corectă pentru forța de muncă din transportul rutier.
În Germania, un proiect de lege recent elaborat va avea potențialul de a revoluționa piața muncii în domeniul transporturilor, cu un accent deosebit pe angajarea șoferilor din afara Uniunii Europene.
Proiectul vizează și alte profesii calificate, cum ar fi inginerii, programatorii, angajații din domeniul sănătății și meseriașii din construcții, dar se concentrează, totodată, pe șoferii de camion.
Până în prezent, candidații din afara Uniunii Europene, care doreau să lucreze în Germania în aceste domenii trebuiau să demonstreze cunoașterea limbii germane. Cu toate acestea, proiectul de lege propune eliminarea completă a acestei cerințe lingvistice, chiar și cel mai elementar nivel.
Mai mult decât atât, Germania are în plan să finanțeze cursuri speciale de limbi străine pentru a ajuta angajații noi-veniți să se integreze mai bine.
În prezent, proiectul de lege se află în așteptarea unui vot în parlamentul german, iar dacă nu întâmpină opoziție semnificativă, este programat să intre în vigoare din ianuarie 2024. Aceasta ar putea deschide noi oportunități de angajare pentru șoferii de camion din afara UE și ar putea aduce modificări semnificative pe piața forței de muncă din Germania în diverse domenii.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit