Spania dovedește că este statul care oferă cea mai mare protecție transportatorilor, pe lângă măsurile de compensare a creșterilor de prețuri la combustibili pe perioada crizei din 2022, dar chiar și în prezent, Spania aplicând și măsuri de a obliga beneficiarii de transport să nu practice tarife sub costurile transportatorului. Printre reformele implementate de guvernul anterior în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri, una din acestea, ce datează tot din 2021, se referă la întârzierile de plată ale furnizorilor de transport și prevede nu doar amenzi (de la 600 la 30.000 de euro, în funcție de întârziere, eventuala recidivă și posibilitatea de a afecta solvabilitatea creditorului), ci și publicarea pe site-ul Ministerului Transporturilor a firmelor cu restanțe.
Iar rezultatele acestei noi reglementări par să fie bune. Dovadă este faptul că, în cursul anului 2022, Ministerul spaniol al Transporturilor a sancționat 238 de companii contractante tocmai pentru că nu au respectat termenele maxime de plată prevăzute de lege. În lista pentru prima jumătate a anului 2023, cifrele par să fie în scădere, doar 64 de companii fiind amendate, iar în multe cazuri un singur expeditor a fost sancționat de mai multe ori. Astfel, pare că tendința este de îmbunătățire.
Lista de amenzi pe 2023 s-a publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor din Spania (și care poate fi accesată din următorul link: https://www.mitma.gob.es/recursos_mfom/sanciones_firmes_144.1_lott_-_hasta_30_06_2023.pdf) la mijlocul lui august.
Potrivit asociației transportatorilor rutieri Fenadismer, această normă „contribuie în mod decisiv la îmbunătățirea situației în ceea ce privește termenele de plată către transportatori, deși cu suișurile și coborâșurile așteptate în procesul de adaptare a expeditorilor și intermediarilor la noile reglementări”.
Lista include 64 de companii, cu amenzi care în unele cazuri au depășit 25.000 de euro și care pot fi aplicate chiar de mai multe ori. Derulând lista, se pare că firma care a plătit cel mai mult a fost Atilatrans, care a însumat două amenzi de 25.206 euro și 5.603 euro. Urmează Mendartrans 2017, cu o amendă de 16.804 euro, și Crisnova Vidrio, cu 11.203 euro.
Lista de restanțe include, de asemenea, nume importante de multinaționale: DHL Freight Spain a plătit două amenzi de 2.002 euro și 2.001 euro, Ekol Spain Logistics a plătit 4.001 euro, iar Kuehne+Nagel a plătit 2.801 euro. Cele mai recente statistici privind termenele de plată arată că 51% dintre expeditori plătesc în termen de 90 de zile, 27% între 90 și 120 de zile și 22% peste 120 de zile.
Un grup de transportatori danezi plănuiesc un protest astăzi, 15 mai, împotriva planurilor guvernului local de a introduce o taxă rutieră pentru camioanele diesel.
Informațiile din presa daneză indică faptul că protestul ia amploare, iar unii transportatori intenționează să blocheze intrările pe principalele autostrăzi care duc spre Copenhaga.
Conform unui acord politic recent aprobat între guvernul danez și partidele de stânga, transportatorii danezi se vor confrunta cu o creștere a costurilor pentru utilizarea camioanelor de mare tonaj pe benzină sau pe motorină pe anumite drumuri daneze începând din 2025. Până în 2030, aceste tarife fi majorate, iar ulterior vor intra în vigoare pentru toate drumurile publice din rețeaua rutieră daneză.
Acordul vizează reducerea cu 70% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. Începând cu 1 ianuarie 2025, vehiculele grele de marfă vor plăti o taxă bazată pe kilometrii parcurși și pe emisiile de CO₂, vehiculele ecologice plătind cea mai mică taxă.
Deoarece planurile includ o taxă pe kilometru parcurs, firmele de transport rutier din zonele îndepărtate vor fi cele mai afectate. Pentru a lupta împotriva acestui proiect de lege a fost creat un grup de protest, numit Comitetul pentru taxa rutieră. Potrivit asociației industriale daneze Dansk Erhverv, transportatorii vor participa luni la acțiuni de protest în întreaga Danemarcă.
Asociațiile de transport i-a îndemnat pe cei implicați să protesteze în mod legal. „În cadrul organizațiilor profesionale am făcut tot posibilul să avertizăm oamenii cu privire la orice activitate care este ilegală sau de nesupunere civilă. Nu credem că acest tip de activitate va fi de ajutor pentru munca bună pe care industria a făcut-o deja și pe care noi continuăm să o susținem.”, a declarat reprezentantul Dansk Erhverv, Jesper Kronborg într-o declarație publicată pe site-ul ATL.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit