Așa cum v-am informat deja, în timpul pandemiei datoriile firmelor poloneze de transport au crescut cu aproape 27%, depășind 1,24 de miliarde de zloți (1 zlot polonez este echivalentul a circa 1,07 lei).Cea mai mare parte din această datorie, 1,1 miliarde de zloți, le aparține firmelor de transport rutier. Circa 76% din suma totală, adică 941 de milioane de zloți, sunt datorii aparținând la 18.000 de firme foarte mici, 19%, adică 237.000.000 de zloți, sunt datorii ale firmelor cu răspundere limitată, în număr de 4.300, iar 5%, adică 62,8 milioane de zloți, sunt datorii ale societăților pe acțiuni, parteneriatelor civile, parteneriatelor generale, parteneriatelor limitate, cooperativelor și filialelor unor companii străine, în total 1.122 de firme.
Transportatorul din Polonia cu cea mai mare datorie este o societate cu răspundere limitată din Varșovia care are 38 de datorii restante, în valoare totală de 11 milioane de zloți, către firme din comerț și furnizori de energie.
Regiunea cu cele mai multe datorii este Mazowieckie, firmele de aici datorând 236,5 milioane de zloți, iar regiunea cu cele mai mici datorii este Opolskie, cu 21,6 milioane de euro.
Așa cum arată oficialii Biroului de Informații Economice, care realizează Registrul Național al Datoriilor, industria de transport și logistică este una dintre cele mai expuse la riscul de neplată, deoarece competiția puternică și reglementările care se schimbă mereu îi forțează pe antreprenori să investească în permanență în echipamente moderne, iar întreținerea mașinilor costă și ea mult, la fel ca păstrarea șoferilor. Deci firmele din domeniu își pot pierde ușor solvabilitatea, din moment ce marja de profit este mică, de 3-5%. În plus, termenele de plată pentru serviciile de transport sunt de câteva luni, deci pentru a supraviețui în așteptarea banilor firmele trebuie să se împrumute.
Cum în Spania se apropie datele anunțate pentru greva națională a transportatorilor, fiecare zi vine cu noutăți din partea asociațiilor profesionale de acolo, legate de negocierile cu guvernul, care au înregistrat în ultima zi de dialog, a cincea de până acum, anumite progrese, așa cum arată federația FENADISMER, dar nu suficiente.
Comitetul Național din Transportul Rutier (CNTC) așteaptă o propunere scrisă din partea executivului, pe care să o evalueze. Iar apelul la grevă națională începând de luni, 20 decembrie, se menține, ca și marșul camioanelor, care a avut loc pe 15 decembrie pe principalele străzi din Madrid, dar și în alte orașe din Spania, sub sloganul „SOS Transportul: Transportul spune că deja este prea de tot“, și în timpul căruia vehiculele grele au circulat cu viteză redusă.
La acest protest au participat mai multe asociații din domeniul transportului rutier din Comunitatea Madrid: ATA, ATG, CETM-Madrid, FENADISMER Madrid și TRADISMA.
Printre solicitările transportatorilor spanioli reamintim că se află interdicția ca șoferii să participe la încărcare/descărcare, reducerea timpilor de așteptare la platformele logistice, aplicarea obligatorie a unei clauze de motorină la stabilirea tarifelor de transport, păstrarea posibilității de a recupera o parte din acciză și achitarea ei lunară, neintroducerea de taxe de drum pentru folosirea autostrăzilor, reducerea contribuțiilor în caz de accidente pentru șoferii de camioane, în funcție de rata accidentelor din domeniu, și neaprobarea creșterii dimensiunilor și greutăților maxime admise fără a se da anterior o lege privind costul minim.
CNTC nu a renunțat la niciuna dintre revendicările sale, dar și-a exprimat deschiderea de a negocia până în ultimul moment. Iar unele dintre asociațiile membre au obținut deja autorizații pentru greva națională de pe 20, 21 și 22 decembrie.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit