Seful Departamentului European de Transport Feroviar la AsstrA-Associated Traffic AG, Ewa Trochimiukm, a analizat intr-un comunicat de presa efectele potentialei ridicari a embargo-ului introdus de Rusia in 2014 si impactul rezultat asupra transportului feroviar.
In august 2014, Rusia a introdus interdictia importului de alimente din Uniunea Europeana, SUA, Albania, Australia, Muntenegru, Liechtenstein, Islanda, Norvegia si Ucraina. Potrivit ziarului polonez Rzeczpospolita, Kremlinul a extins acum embargo-ul asupra alimentelor occidentale cu inca un an. Ridicarea embargoului privind transportul de produse alimentare in tranzit ar creste semnificativ fluxurile de marfa pe Noul Drum al Matasii, considera Ewa Trochimiukm, deoarece caile ferate reprezinta inca o alternativa atractiva pentru transportul aerian mai rapid, mai scump si mai ieftin si mai lent. „Chinezii s-au interesat de mult timp sa importe produse alimentare din Europa. Produsele europene sunt foarte populare in Regatul Mijlociu si sunt considerate «marfuri de lux». Piata locala este din ce in ce mai deschisa catre importurile din strainatate, iar companiile din UE sunt dornice sa intre pe piata. Consumatorul mediu chinez este membru al unei clase de mijloc in continua crestere, care va numara in curand aproape jumatate de miliard de oameni. El prefera sa cumpere mancare importata, deoarece pare mai sigura decat alternativele produse la nivel local. Chinezii vor sa manance alimente sanatoase, ecologice, care sunt proaspete si sunt disponibile rapid la preturi favorabile.“
In ultimii ani, pe piata chineza au aparut noi jucatori, printre care se afla Belarus, care exporta produse lactate precum lapte praf, lapte complet gras, inghetata si branza, precum si pasari de curte si carne de vita in China. Rusia este, de asemenea, unul dintre cei mai importanti parteneri ai Chinei, al caror export de produse alimentare in China cresc in fiecare an.
Ewa Trochimiukm mai considera ca sunt sanse ca exporturile europene de produse alimentare in China sa poata echilibra fluxurile de transport feroviar de marfuri din China catre Europa. „In prezent, observam semnale mici ca partenerii chinezi cauta solutii de livrare pentru a ocoli Polonia. Reglementarile UE au inchis piata anumitor marfuri din China, dar functioneaza si invers. Multi factori influenteaza modul in care se vor dezvolta caile ferate.“ Transportul feroviar de containere este in prezent subventionat de guvernul chinez, astfel observatorii preconizeaza ca va reduce aceasta finantare in viitorul apropiat.
Reprezentanta AsstrA-Associated Traffic AG a mai spus ca este posibil ca tarile UE care sunt interesate sa intre pe piata chineza vor plati in plus pentru a-si expedia produsele acolo, asa cum fac exportatorii rusi de cativa ani. Pentru sprijini financiar aceste expedieri de bunuri, guvernul rus compenseaza jumatate din costurile transportului feroviar catre China.
Aceatsa a mai precizat ca faptul ca astazi China este cel mai mare importator de produse alimentare nu inseamna ca in cativa ani aceasta nu va fi o tara care sa hraneasca Europa. Regatul Mijlociu este unul dintre cei mai mari investitori la nivel mondial in sectorul agricol. Companiile chineze au achizitionat milioane de hectare de terenuri agricole africane si au dezvoltat in mod activ agroindustria. „Sa speram ca in urmatorii ani, dupa ridicarea embargo-ului rus si interesul continuu al consumatorilor chinezi pentru alimentele europene, numarul trenurilor care se vor duce in China cu productie alimentara europeana va creste, iar costurile transportului de marfuri vor reflecta acest lucru.“
Printre avantajele aduse de transportul intermodal in containere se numara costuri reduse, capacitate crescuta, dar si riscuri mai mici de deteriorare sau de furt.
Solutiile multimodale oferite de furnizorul de servicii internationale de transport si logistica AsstrA-Associated Traffic AG deschid noi oportunitati pentru clientii sai. Wojciech Wytrykowski, seful diviziei de containere pentru Europa, in cadrul AsstrA, subliniaza „Transportul multimodal se refera la crearea unui mix eficient de produse logistice. Transportul maritim si feroviar ofera siguranta, capacitati extinse de incarcare, acoperire geografica larga si costuri reduse. Transportul rutier completeaza proiectele multimodale cu livrare rapida. AssrA ofera clientilor servicii complete de sprijinire a organizarii transportului multimodal care combina solutii feroviare, maritime si rutiere. Clientii AsstrA fara cerinte stricte de sincronizare folosesc in mod obisnuit transportul feroviar si maritim ecologic atunci cand transporta containere de la huburi de export cum ar fi porturile si statiile.“
Wojciech Wytrykowski subliniaza ca transportul multimodal poate fi o solutie si pentru criza de soferi. Teoretic transportul multimodal ofera cel mai mic cost pe kilometru prin prisma capacitatii de incarcare. Cu toate acestea, in anumite tari acesta nu functioneaza cum este cazul Poloniei. Transportul multimodal este cel mai profitabil in Germania, Belgia si Olanda, unde prioritatile de mediu joaca un rol important in operatiuni si in politicile companiilor de transport.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit