Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Europa se apropie de finalul unei decade de boom economic si, chiar daca octombrie-decembrie este o perioada foarte aglomerata pentru transport, in contextul livrarilor pentru Craciun, nu ar fi rau sa va faceti timp, inainte de final de an, pentru o analiza a contractelor pe 2019.
In ultimii ani toti indicatorii au mers in sus, fortati cumva de cererea crescuta pentru transport. S-au comandat mai multe camioane, mai ales in vestul Europei, iar pretul autovehiculelor a mai crescut. S-au cautat mai multi soferi si dintr-odata parca nu au mai fost de gasit, astfel incat s-a instalat o criza de soferi de proportii peste tot in Europa.
 

S-a consumat mai multa motorina si implicit pretul acesteia a crescut.
Peste toate aceste cresteri s-au adaugat taxele mai mari de drum, ca urmare a nevoilor de a investi mai mult in infrastructura, in asigurari, in sisteme IT – fara de care e greu sa mai gestionezi fluxurile de comenzi – si in oameni.
Dupa zece ani de crestere, economia europeana incepe sa dea primele semne de stagnare, ca sa nu zicem de usoara scadere. Euforia cresterii insa pare sa tina cel putin pana la finalul anului. Presati de soferii tot mai exigenti si mai greu de multumit, firmele de transport cresc tarifele, cu atat mai mult cu cat se stie ca ultimele luni ale anului preturile de transport sunt mai sus decat de obicei, desi capacitatea de transport disponibila in toata Europa e mai mare.
Prinsi intre gasirea de soferi si onorarea cat mai multor comenzi, firmele de transport evita, de regula, sa-si faca planurile pentru anul care vine, care nu se stie cum va fi. Chiar daca pentru comenzile spot in ultimii doi ani s-a castigat extrem de bine, totusi un contract consistent pe un an-doi aduce multa liniste pentru investitorii din transporturi, astfel ca nu e de neglijat gasirea permanenta de parteneri „potenti”, cu un portofoliu mare de clienti si care pot asigura contracte pe tot anul, chiar daca la un pret mai mic.
Sigur, e un moment in care transportatorilor inca le da mana sa puna conditii. Si e bine sa nu lase la pret doar de dragul de a castiga un contract. Trebuie verificate cu atentie toate costurile si luate in considerare cresterile salariale anuntate de Guvern, o posibila crestere a diurnelor si a taxelor in diferite state. Ideal este sa nu se plaseze toate ouale intr-un cos si sa se dezvolte mai multe segmente de activitate, sa se lucreze cu mai multi clienti, chiar daca e mai greu de gestionat mai multe conturi decat sa se colaboreze cu un singur partener. Cheia succesului este, bineinteles, cum se combina comenzile de la acesti clienti, astfel incat camionul sa fie mai tot timpul plin si sa se opreasca putin.
O oportunitate de dezvoltare se intrevede in stabilirea de companii pe pietele cele mai importante din Europa si mai ales Germania. Este momentul ca firmele mari din estul Europei care au ajuns la un nivel de dezvoltare important, cu sute sau chiar mii de camioane, sa faca pasul inspre extinderea teritoriala in vestul Europei. Si asta pentru ca, pentru a-si asigura dezvoltarea la nivel european, au nevoie de acces la pietele nationale de distributie si mai ales la cea germana. La conferinta Tranzit din primavara prezentam exemplul Raben Group, o firma cu capital olandez care si-a inceput dezvoltarea in Polonia si apoi s-a extins in toata Germania pentru a-si asigura in primul rand centre de consolidare pentru piata germana, dar si pentru cea trans-europeana.
Acum a venit randul Girteka sa faca pasul de a se stabili fiscal in Germania, pentru a putea lucra in transportul FTL si LTL de pe piata nationala, fara teama ca va mai fi vanat de autoritatile din aceasta tara pentru transporturile in regim de cabotaj sau chiar cursele internationale.
In loc sa asteptam sa vina criza sau sa se stabileasca noul pachet de mobilitate, mai bine ne luam inima in dinti si ne stabilim „dincolo”, cu atentie sporita insa la operatiunile intre firma mama din Romania si filiala din strainatate.

Cei aflati in cautarea unui loc de munca in sectorul Transport, depozitare si comunicatii se pot astepta la un climat de angajare favorabil, dat fiind ca angajatorii raporteaza o Previziune Neta de Angajare de +13%, se arata in cel mai recent raport al studiului ManPowerGroup privind Perspectivele Angajarii de Forta de Munca, editia referitoare la trimestrul IV. Perspectivele sunt cu 8 puncte procentuale mai puternice decat in trimestrul anterior si se amelioreaza cu 17 puncte procentuale fata de intervalul octombrie – decembrie 2018.
 

Previziunea Neta de Angajare din trimestrul IV/2018 este de +19%, cea mai puternica Previziune raportata in Romania din trim. IV/2008 pana in prezent, arata Studiul ManpowerGroup privind Perspectivele Angajarii de Forta de Munca, referitor la intervalul octombrie – decembrie 2018. Perspectivele pentru cei aflati in cautarea unui loc de munca se imbunatatesc cu 4, respectiv 6 puncte procentuale fata de trimestrul precedent, III/2018 si fata de anul anterior (trim. IV/2017). 24% din cei 627 de angajatori romani chestionati pentru editia din trim. IV/2018 a studiului raporteaza ca au in vedere cresteri de personal, in timp ce 9% intentioneaza scaderea numarului total de angajati. Intentiile de angajare sunt pozitive, in mai mica sau mai mare masura, in toate cele opt regiuni si zece sectoare industriale analizate.
Angajatorii prevad cresteri ale numarului total de angajati indiferent de sectorul de activitate pe care il reprezinta, mai arata sursa citata. Cei mai optimisti sunt angajatorii din sectorul Constructii, care raporteaza o Previziune Neta de Angajare de +36%, cea mai luminoasa din toate cele zece sectoare de activitate analizate si cea mai robusta prognoza din ultimii zece ani pentru acest sector (din trim. II/2008 pana in prezent). Perspectivele de angajare in Constructii s-au imbunatatit considerabil fata de trimestrul precedent, cu 16 puncte procentuale, si sunt cele mai imbunatatite comparativ cu anul anterior din toate sectoarele analizate, consolidandu-se fata de trimestrul IV/2017 cu 25 de puncte procentuale. Cele mai slabe perspective de ocupare a fortei de munca sunt raportate in sectorul Industrie extractiva, unde Previziunea Neta de Angajare de +4% indica un ritm de angajare lent,   care se imbunatateste totusi atat fata de trimestrul III/2018, cu 13 puncte procentuale, cat si si fata de trimestrul IV/2017, cu 3 puncte procentuale. In ceea ce priveste sectorul Transport, depozitare si comunicatii, cei aflati in cautarea unui loc de munca se pot astepta la un climat de angajare favorabil, dat fiind ca angajatorii raporteaza o Previziune Neta de Angajare de +13%. Perspectivele sunt cu 8 puncte procentuale mai puternice decat in trimestrul anterior si se amelioreaza cu 17 puncte procentuale fata de intervalul octombrie – decembrie 2018. Perspectivele de angajare sunt pozitive in toate categoriile de organizatii, de la cele foarte mici a cele mari, se mai arata in raport.