Ca in fiecare primavara, operatorii de transport persoane si-au dat intalnire la Expo Tranzit, pentru a discuta despre problemele industriei de profil, dar si pentru a afla idei noi de business, solutii pentru a-si optimiza afacerile. Conferinta a avut loc, ca de obicei, la hotelul Grand Italia din Cluj, pe 30 si 31 mai. Principala tema de interes a fost, desigur, programul de transport judetean, al carui deznodamant a fost amanat, in stilul caracteristic, pe ultima suta de metri. Chiar daca prelungirea licentelor de trasee judetene este singura optiune viabila identificata clar de toti cei din industrie, cel putin in ultimele luni, MDRAP a intarziat modificarea legii 328/2018 printr-o ordonanta de urgenta pana cu doar cateva zile inainte de expirarea programului de transport. (La momentul inchiderii editiei de iulie a revistei Tranzit inca se astepta solutionarea problemei in sedinta de Guvern din 27 iunie, dar am convingerea ca prelungirea se va adopta, pentru a se evita blocajul pietei.) Dezbaterile purtate pe subiectul transportului judetean, dar si pe alte teme de legislatie, sunt prezentate pe larg in paginile revistei.
In numarul din august vor fi publicate articolele pe teme de business. In conditiile in care societatea per ansamblu se transforma intr-un mod alert, iar piata de transport urmareste noile tendinte, modelele de afaceri trebuie improspatate, modernizate, pentru a avea in continuare succes. Unele segmente de piata sunt mai rezistente schimbarii, altele sunt afectate primele. Astfel, pentru a avea o imagine de ansamblu corecta a industriei, am luat in discutie evolutia costului/km la transportul international, interjudetean si judetean, transporturile de conventie, criza de soferi generalizata la nivel european, taxele pe care Comisia Europeana le pregateste pentru producatorii si utilizatorii de autovehicule diesel, precum si oportunitatea utilizarii platformelor online, in vederea optimizarii capacitatilor de transport.
Pentru a fi la curent cu cele mai noi informatii de pe piata si pentru a lua pulsul industriei, va lansez de pe acum invitatia de a participa la Gala Tranzit de transport persoane, care va avea loc pe 31 octombrie la Cluj-Napoca. Sa ne vedem sanatosi!
Zona Transilvaniei a crescut foarte mult din punct de vedere logistic si industrial, dupa cum a reiesit din Conferinta Tranzit de la Cluj, insa, in opinia lui Andrei Timofte, director general al companiei Transilvania Constructii, instabilitatea politica a dus la o stagnare a cererilor in prima parte a anului. De asemenea, se observa o majorare a timpului de tranzactionare, ceea ce insemna ca potentialii chiriasi au devenit mai prudenti, intarind parerea Anei Dumitrache, country head la CTP Invest, ca piata de spatii logistice s-a maturizat. „Utilizatorii de spatii logistice inteleg mai bine ceea ce vor, au cereri tot mai sofisticate, iar asta este in avantajul nostru.“
Marian Orzu, managing partner in cadrul companiei de consultanta imobiliara Dunwell, specializata in sectorul industrial, atrage atentia ca „venim dupa doi ani de crestere semnificativa a pietei industriale“. „Incepem sa atingem un nivel de 4 milioane m2 de spatii industriale, clasa A, la nivel de tara. Sunt dezvoltatori care, sesizand oportunitati pe acest segment, au apasat pedala de acceleratie in dezvoltare.“ Marian Orzu este de parere ca piata imobiliara industriala este un indicator foarte bun al directiei in care merge economia. „Anul trecut, din circa 700.000 m2 tranzactionati, 80 de puncte procentuale au mers catre zona de consum, in special catre sectorul de depozitare, in defavoarea celui de productie.“
In pofida faptului ca in ultimul an, potrivit lui Andrei Timofte, pretul constructiei a crescut cu circa 20%, fara vreo consecinta directa a facilitatilor oferite de Stat pentru plata taxelor si impozitelor pe salariile lucratorilor din constructii, pretul de inchiriere este intr-o usoara scadere. „La un moment dat a crescut foarte mult suprafata spatiilor libere din piata, pentru ca, pe de o parte s-au facut multe constructii speculative, iar pe de alta, o serie de end-useri si-au construit propriile depozite. Apoi, in momentul in care s-a creat disponibilitatea, s-a pus presiune mare pe pret, ceea ce a dus la afectarea marjei si a profitabilitatii dezvoltatorilor“, a precizat Marian Orzu.
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit