Începutul de an reprezintă pentru mulți un moment al bilanțului, dar și al prognozelor referitoare la ceea ce vine în perioada imediat următoare, astfel că Philippe Degraef, directorul federației transportatorilor belgieni FEBETRA, amintește în primul rând de tensiunile geopolitice din ultimul timp, care au afectat economia și despre care nimeni nu știe cum vor evolua, și estimează că 2025 va aduce o creștere economică modestă, mai ales din cauza incertitudinilor de tot felul.
Deci nici pentru industria transporturilor nu urmează o perioadă bună, cu atât mai mult cu cât continuă criza de șoferi, tranziția energetică nu este accesibilă, iar canalele tradiționale de aprovizionare nu mai sunt suficiente pentru a compensa fluxurile mari cauzate de îmbătrânirea populației, deci trebuie explorate căi alternative. Companiile mici și mijlocii – care constituie majoritatea în Belgia – privesc cu teamă tranziția energetică dacă ea nu este însoțită de măsuri adecvate.
În aceste condiții, directorul FEBETRA este de părere că, pentru a asigura prosperitatea firmelor de transport pe termen lung, sunt necesare intervenții și reforme structurale decisive care să le ajute să se pregătească mai bine să facă față concurenței internaționale. Și mai ales este nevoie ca pentru noul federal competitivitatea firmelor belgiene să fie o prioritate de top, astfel încât acestea să poată rezista din nou la nivel internațional.
Fără o politică adecvată, tranziția energetică amenință să se transforme într-o „poveste de groază“ pentru firmele de transport mici și mijlocii, așa cum sunt cele mai multe în Belgia, este de părere Philippe Degraef, directorul asociației profesionale FEBETRA. Asta în primul rând deoarece investiția inițială este prea mare, camioanele electrice costând de 2,5-3 ori mai mult decât cele diesel. Chiar și în regiunile din țară în care se oferă subvenții, cum ar fi Flandra, investițiile totale sunt prea mari pentru firmele mici, deci transportul rutier va deveni pentru ele o activitate care va avea nevoie de mult mai mult capital, în condițiile în care ele nu au rezerve financiare suficiente.
În al doilea rând, punctele de încărcare publice lipsesc aproape de tot, iar transportatorii mici nu au, în general, spațiul și resursele necesare pentru a instala panouri solare și stații de încărcare la sedii, deci întotdeauna vor plăti mult mai mult pentru energia folosită decât firmele care își pot genera propria energie electrică și pot alimenta camioanele în depozit.
În plus, mulți transportori mici nu au expertiza necesară pentru a implementa eficient soluții durabile, iar această lipsă de cunoștințe poate duce la decizii proaste de investiții, în timp ce angajarea unor consultanți externi presupune costuri suplimentare inaccesibile pentru ei. O soluție ar fi eventual crearea de ecosisteme și colaborarea transparentă cu firme concurente – de exemplu, partajarea energiei. Accesibilitatea și fezabilitatea întregii tranziții energetice sunt, în opinia FEBETRA, elemente despre care se vorbește prea puțin în cercurile politice, deși politica, la toate nivelurile ei, ar trebui să facă în așa fel încât să permită ca IMM-urile – și transportul este în Belgia un sector tipic pentru IMM-uri – să participe la tranziția energetică.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit