Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 10 aprilie a avut loc la Oradea o nouă conferință Tranzit, la care a participat în calitate de vorbitor Artur Kalisiak, Director de Proiecte Strategice în cadrul asociației poloneze de transport și logistică TLP.

În panelul dedicat decarbonizării transportului rutier, acesta a prezentat ipotezele programului polonez de sprijin pentru companiile care investesc în camioane cu emisii reduse și a subliniat că, potrivit anunțului guvernului polonez, înscrierile urmează să înceapă în al doilea trimestru din 2025.

Reprezentantul TLP s-a referit și la costurile tranziției energetice suportate de antreprenorii din transporturi și a arătat că, deși camioanele electrice sunt tot mai prezente în dezbaterea publică, ele sunt deocamdată utilizate mai ales în transportul pe distanțe scurte, de până la 150-200 km, iar costurile totale de operare și nivelul de degradare/depreciere sunt încă dificil de estimat.

În cadrul aceluiași panel, despre care veți putea citi mai multe aici pe site și în revista Tranzit, ceilalți vorbitori s-au referit la proiectul românesc de subvenții pentru achiziționarea de vehicule cu emisii zero, care a fost suspendat după consultări în așteptarea versiunii sale actualizate, așa cum explică Artur Kalisiak pentru membrii TLP.

Acesta adaugă că participanții la conferință au fost interesați mai ales de panelul dedicat sistemului de monitorizare a transporturilor RO e-Transport, instrument analog sistemului polonez SEND, care acoperă toate operațiunile de transport efectuate în România, inclusiv cabotaj, import și export. Interesul vine inclusiv din faptul că sistemul RO e-transport în forma sa actuală întâmpină numeroase probleme tehnice, iar procesul de îmbunătățire este lent. Discuțiile cu transportatorii români prezenți la conferința Tranzit au arătat, așa cum constată Artur Kalisiak, că industria transporturilor din România și din Polonia se confruntă cu provocări similare: deficit de șoferi, cerințe ridicate legate de tranziția energetică și scăderea numărului de mărfuri disponibile. Iar diferențele dintre cele două piețe se datorează în principal producției interne mai mici din România și ponderii mai mari a transportului fără încărcătură, în special în raport cu piața germană.

Cu toate acestea, România rămâne o țară cu potențial economic și logistic în creștere, iar dezvoltarea infrastructurii de transport poate contribui la îmbunătățirea eficienței operaționale a companiilor care activează în regiune, concluzionează reprezentantul TLP.

Începutul de an reprezintă pentru mulți un moment al bilanțului, dar și al prognozelor referitoare la ceea ce vine în perioada imediat următoare, astfel că Philippe Degraef, directorul federației transportatorilor belgieni FEBETRA, amintește în primul rând de tensiunile geopolitice din ultimul timp, care au afectat economia și despre care nimeni nu știe cum vor evolua, și estimează că 2025 va aduce o creștere economică modestă, mai ales din cauza incertitudinilor de tot felul.

Deci nici pentru industria transporturilor nu urmează o perioadă bună, cu atât mai mult cu cât continuă criza de șoferi, tranziția energetică nu este accesibilă, iar canalele tradiționale de aprovizionare nu mai sunt suficiente pentru a compensa fluxurile mari cauzate de îmbătrânirea populației, deci trebuie explorate căi alternative. Companiile mici și mijlocii – care constituie majoritatea în Belgia – privesc cu teamă tranziția energetică dacă ea nu este însoțită de măsuri adecvate.

În aceste condiții, directorul FEBETRA este de părere că, pentru a asigura prosperitatea firmelor de transport pe termen lung, sunt necesare intervenții și reforme structurale decisive care să le ajute să se pregătească mai bine să facă față concurenței internaționale. Și mai ales este nevoie ca pentru noul federal competitivitatea firmelor belgiene să fie o prioritate de top, astfel încât acestea să poată rezista din nou la nivel internațional.