Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În opinia directorului asociației transportatorilor belgieni FEBETRA, Philippe Degraef, este la fel de clar că există probleme legate de mediu și de climă – deci este nevoie de soluții verzi și sustenabile – și că noua normalitate va costa enorm, aspect pe care guvernele îl ascund sau nu îl prezintă suficient.

În aceste condiții, instituțiile publice, expeditorii și transportatorii vor trebui să colaboreze și să convină asupra unei distribuții echitabile a costurilor suplimentare asociate inevitabil cu trecerea la logistica fără emisii. „Pentru că, indiferent cum privești lucrurile, sustenabil este sinonim cu scump.“ Sectorul transporturilor este pregătit să contribuie la protejarea mediului și a climei, crede directorul FEBETRA, dar și calendarul trasat de politicieni trebuie să fie fezabil din punct de vedere practic și, mai mult, să fie accesibil. Or, diferitele autorități cu care asociația belgiană este în contact în contextul tranziției energetice par să uite că transportul este un sector tipic al IMM-urilor, ale căror rezerve financiare sunt modeste. Deci cu atât mai mult realismul și accesibilitatea sunt parametri care trebuie luați în considerare când vorbim de schimbările climatice, „pentru a evita carnagiul. Ideea că țara noastră și, prin extensie, întreaga Uniune Europeană pot fi protejate împotriva schimbărilor climatice fără eforturi financiare mari este o iluzie. Poate este un adevăr neplăcut, mai ales în actuala perioadă electorală, dar toată lumea, fără excepție, va trebui să sape adânc în portofele.“

Seán Kelly, europarlamentar pentru Irlanda de Sud, a susținut apelurile pentru o strategie portuară a UE, subliniind importanța vitală a porturilor în modelarea peisajului economic, a tranziției energetice și a dinamicii comerciale în Europa. Kelly a susținut un raport al Parlamentului European pe această temă, care a trecut cu 585 de voturi pentru, 21 împotrivă și 26 de abțineri – în ciuda faptului că trei eurodeputați irlandezi de stânga au votat împotrivă.

“Porturile sunt extrem de importante pentru dezvoltarea economică, crearea de locuri de muncă și comerț. Este crucial pentru Europa, și în special pentru Irlanda, să ne asigurăm că porturile noastre nu sunt doar competitive, ci și dezvoltate strategic pentru a răspunde cerințelor viitorului”, a declarat eurodeputatul Sean Kelly.

Raportul evidențiază preocupările legate de prezența economică a țărilor din afara UE în porturile europene, acordând o atenție deosebită Chinei. Kelly comentează despre aceste preocupări: “Deși salutăm colaborarea internațională, trebuie să fim vigilenți cu privire la riscurile potențiale, cum ar fi dependența economică, spionajul și sabotajul. Irlanda, prin intermediul unor porturi precum Shannon Foynes, Bantry, Cork și Rosslare și poate prelua un rol de lider în asigurarea faptului că infrastructura noastră maritimă rămâne sigură și rezistentă. Să luăm ca exemplu portul Shannon Foynes, care este extrem de important pentru viitorul energiei regenerabile din Irlanda, pe măsură ce proiectele eoliene offshore se dezvoltă în sud-vestul țării”.

Dezvoltarea energiei eoliene offshore în estuarul Shannon va fi fundamentală pentru angajamentele de zero net-zero ale Irlandei și contribuie semnificativ la strategia mai largă a Europei de a reduce dependența de importurile de combustibili fosili. Trebuie să fie unul dintre primele nume de pe foaia de echipă în strategia industrială offshore eoliană a guvernelor.

Aceasta este o oportunitate pentru un nou ecosistem industrial bazat pe producția de electricitate ecologică și de hidrogen. Nu este vorba doar de energie; este vorba de crearea de locuri de muncă, de investiții în infrastructură și de poziționarea Irlandei ca actor cheie pe piața energiei regenerabile.Cooperarea între porturile din UE este esențială pentru a face față provocărilor prezentate. Irlanda trebuie să se angajeze activ în acest dialog, asigurându-se că porturile noastre nu sunt doar participanți, ci și lideri în modelarea viitorului comerțului și energiei europene. De asemenea, s-a votat în favoarea unui alt raport parlamentar conex, care avertizează împotriva influenței chineze asupra infrastructurilor critice, cum ar fi infrastructura de transport și porturile, rețelele de telecomunicații, metalele rare și cablurile submarine. Raportul a fost adoptat cu o largă majoritate (565 de voturi pentru, 26 împotrivă și 31 de abțineri). Patru eurodeputați irlandezi de stânga au votat împotriva acestui raport.