Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Furnizorul independent de asigurări TT Club a realizat o analiză pentru 2020 din care reiese că cele mai mari pierderi din transportul maritim sunt cauzate de incidentele provocate de impact, de coroziunea suprafețelor interioare ale containerelor-cisternă și de contaminarea cauzată de încărcăturile anterioare.

Analiza arată că efectele creșterii volumelor de containere-cisternă utilizate pentru comercializarea substanțelor chimice și a altor lichide asupra tranzacțiilor primare est-vest au modificat profilul de risc de deteriorare a acestor unități. În timp ce în anii precedenți contaminarea era o sursă majoră de pierderi pentru operatorii de containere-cisternă, cifrele actuale arată că incidentele de impact sunt pe primul loc, cu 36%. 27% au avut loc din cauza coroziunii și 18% din cauza contaminării. Iar ca împărțire pe regiuni incidentele urmează în linii mari modelul tranzacțiilor în care sunt folosite containere-cisternă: 50% din incidente au avut loc în Asia-Pacific, 36% în Europa și 13% în cele două Americi.

TT Club asigură peste 50% din flota globală de containere-cisternă, iar aceste informații se bazează pe cererile de despăgubiri primite în 2020. Incidentele produse ca urmare a impactului sunt efectul volumelor mult mai mari de containere manipulate în terminalele maritime și intermodale, unde se întâmplă circa 63% din incidentele legate de impact. Accidentele din transportul rutier sunt a doua cea mai importantă cauză a deteriorărilor produse în urma impactului, cu un procent mai mare în America (aproape 50% din total), deși în această regiune se produc doar 21% din numărul total de incidente legate de impact.

Dintre incidentele unde a fost vorba de coroziune, 87% se întâmplă în Asia și cele mai multe, 59%, presupun substanțe periculoase.

Incidentele produse de contaminare sunt mult mai rare decât în anii trecuți, poate datorită volumelor mai mari de schimburi, restricțiilor de capacitate și începutului unor congestii serioase. Încărcăturile sunt acceptate mult mai ușor de către destinatari, chiar și atunci când se suspectează o mica problemă de contaminare, din cauză că înlocuirea produsului de către furnizorul lui ar putea fi complexă și mare consumatoare de timp.

Furnizorul independent de asigurări și servicii de management al riscului TT Club avertizează în legătură cu faptul că, în condițiile aglomerației din lanțurile logistice și întârzierilor din comerțul internațional de containere va crește și numărul mărfurilor abandonate, și emite documentul StopLoss, care își propune să fie un ghid practic pentru jucătorii din întregul supply chain.

Impactul catastrofal potențial ce rezultă din deteriorarea încărcăturilor abandonate nu poate fi ignorat pe motiv că este un risc îndepărtat, susține TT Club. Totuși, costurile considerabile ce decurg din reținerea, depozitarea și aruncarea periodică a containerelor duc la mărfuri care, din diverse motive, nu mai sunt cerute de destinatari și sunt pur și simplu abandonate în terminalele portuare sau în alte facilități pentru mărfuri. De aici rezultă inevitabil riscuri mai mari pentru siguranță și infracțiuni, precum și nevoia de resurse operaționale și de management suplimentare pentru a soluționa problema.

Mărfurile abandonate au fost întotdeauna o problemă pentru expeditori, operatori logistici și pentru terminalele de containere, comentează oficiali ai TT Club. Dar creșterea cererii de containere din ultimele luni a agravat problema legată de capacitatea navelor de containere, de aglomerarea din porturi, de întârzierile mari din tranzit. Iar unele companii vor prefera uneori să renunțe pur și simplu la drepturile de proprietate asupra încărcăturii.

Cei cărora le revine responsabilitatea de a muta sau arunca bunurile și de a returna containerele transportatorului se pot baza pe TT StopLoss, document ce identifică semnalele de avertizare pe care trebuie să le ia în considerare expeditorii, operatorii logistici și transportatorii: anumite mărfuri, cum ar fi deșeurile, resturile, materialele pentru reciclare și efectele personale, dar și expeditorii necunoscuți, mai ales persoanele fizice.  În plus, odată ce încărcătura este definită ca abandonată, StopLoss explică rolul agențiilor de aplicare a legii și responsabilitățile altor persoane implicate în lanțul de aprovizionare. Totul pentru a diminua riscurile asociate cu mărfurile abandonate și cu acțiunile recomandate.