Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum informează furnizorul de asigurări și de servicii de management al riscului TT Club, modificările recente din legislația Rusiei permit ca expeditorii și transportatorii rutieri să aibă acces la asigurare deplină a răspunderii, așa cum au toți actorii din supply chain-ul global. Totuși, nici chiar cele mai acoperitoare produse de pe piață nu oferă o protecție foarte mare, așa cum au subliniat reprezentanții Panditrans, partenerul TT Club în Rusia, cu ocazia expoziției recente TransRussia de la Moscova, unde au oferit și sfaturi pentru gestionarea riscurilor legate de mărfurile la temperatură controlată și la cele din containere.

Modificarea legislației a venit după cinci ani de presiuni din partea expeditorilor ruși și a comunității transportatorilor, dar din păcate asigurătorii locali nu au reacționat prin modificarea termenilor din polițele lor foarte restrictive, care continuă să nege plângeri valide în multe circumstanțe. De aceea TT Club și Panditrans îi sfătuiesc cu fermitate pe expeditori și transportatori să ceară tot mai insistent asigurări care să acopere mai multe riscuri. Mai ales că operatorii încă optează pentru polițe mai ieftine, ceea ce le permite asigurătorilor să nu facă prea multe schimbări, ci să ofere polițe care acoperă mai ales accidentele de circulație, incendiile și furturile, și care le și impun transportatorilor condiții suplimentare pe care să le îndeplinească, greu de respectat, cum ar fi cele legate de locurile de parcare pe care le pot folosi sau de anumite practici ale șoferilor. În plus, tipice pentru contractele cu acoperire slabă sunt limitele scăzute ale cererilor de despăgubire și clauzele de rambursare proporțională pentru situațiile în care valoarea mărfii este mai mare decât limita/incident. Dar de fapt asiguratul are acum, conform noii legi, posibilități extinse de atenuare a riscurilor prin evitarea restricțiilor și prin protejarea unor categorii mai numeroase de riscuri, cum ar fi erorile sau omisiunile, și pot opta pentru limite mai mari asigurate pentru valoarea mărfurilor aflate în tranzit, fără a plăti cu mult în plus.

Cu aceeași ocazie s-a amintit faptul că, în contextul în care transportul de mărfuri perisabile, atât în containere, cât și în semiremorci, ia avânt în Rusia, operatorii trebuie să garanteze siguranța acestora printr-un serviciu profesionist de management al riscului, începând de la pregătirea echipamentului de transport, ambalare și planificarea rutei și terminând cu alegerea asigurării potrivite. Și la fel și cei care transportă mărfuri periculoase în cisterne container, în cazul cărora pericolul principal nu este acela de a pierde containerul și încărcătura sau de a avea accidente rutiere, ci acela al unor erori în lanț care au ca rezultat consecințe catastrofale din cauza naturii bunurilor. Cel mai mare risc, și care presupune cele mai mari costuri, este distrugerea mediului, rănirea sau chiar moartea cuiva, de aceea trebuie să se aleagă echipamentele cele mai potrivite, iar pregătirea transportului, inclusiv curățarea cisternei pentru a evita contaminarea, este de bază pentru a evita astfel de calamități.


Furnizorul internațional de asigurări de marfă TT Club a realizat, în colaborare cu platforma digitală de informare și prevenire a furturilor IMPACT și cu TAPA EMEA un raport privind modul de operare folosit cel mai des de cei care fură mărfuri în Rusia și tipul bunurilor pierdute în transportul rutier din această țară, pe regiuni.

Și în Rusia, pandemia Covid-19 a influențat furturile de mărfuri în mai multe moduri. Restricțiile locale și naționale privind circulația au afectat capacitatea hoților de a se deplasa neobservați, schimbând modul în care ei acționau, iar impactul economic a influențat piața în ansamblul ei și deci și mărfurile vizate în principal de infractori, astfel că numărul total de incidente s-a redus cu aproximativ 35%, în ciuda unei creșteri anuale de 10% a volumelor transportate rutier. Și valoarea medie a fiecărei pierderi a scăzut, la aproape 39.000 de dolari americani în 2020, față de 43.000 în 2019, indicând un accent mai mare pe produsele esențiale decât pe cele cu valoare mai mare.

Ca și în anul precedent, și în 2020 modul principal de operare a fost frauda de diverse tipuri, ca modalitate de a accesa marfa, cu 83% dintre incidente, urmată de furturile din vehicule parcate. În ceea ce privește frauda, există două moduri principale de acțiune: redirecționarea șoferului prin telefon să descarce la o locație neautorizată și folosirea unei identități false pentru a ajunge la marfă.

Alimentele și băuturile rămân bunurile vizate cel mai frecvent, în cazul lor furturile scăzând cu o treime ca volume, dar ele reprezentând în continuare 28% din totalul mărfurilor furate.

Pe locul al doilea se află în continuare metalele, dar cu o cotă mult redusă: 13%, față de 24% în 2019. Și aici a existat o schimbare în ceea ce privește valoarea mărfurilor furate, dar de data aceasta o creștere, de la 28.000 la 44.000 de dolari americani.

Creșteri față de 2019, dar mici, au fost observate și la electronice, piese auto, bunuri de uz casnic și îmbrăcăminte.

Raportul conține diverse studii de caz care descriu, pas cu pas, infracțiunile, și subliniază faptul că pentru a preveni furturile cel mai important este ca toți actorii din transport și lanțul de aprovizionare să fie conștient de riscuri și să cunoască și modalitățile în care pot acționa pentru a le evita.

Serviciul de Incidente al TAPA arată că sunt raportate sute de furturi de marfă și produse pierdute în valoare de milioane de euro, valori care cresc de la o lună la alta, și că în multe dintre aceste cazuri pierderile ar fi putut fi evitate prin simple verificări ale partenerilor de transport, cu atât mai mult cu cât numărul dovezilor de fraudă și înșelare în lanțurile logistice din Rusia este tot mai mare.

Pe de altă parte, în Rusia, ca și în alte state din Europa și CSI, multe furturi nu sunt raportate, și pierderea anuală depășește 130 de milioane de dolari și este în creștere, iar IMPACT a creat un instrument de informare pentru a le arăta actorilor din domeniu cât de gravă este problema în regiune și care sunt strategiile cele mai eficiente în combaterea infracțiunilor.