Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

TT Club, un furnizor independent de asigurări pentru transport de marfă și logistică, avertizează operatorii din domeniu în legătură cu efectele blocării recente a canalului Suez și însemnă la vigilență sporită.

Lanțurile globale de aprovizionare se confruntă oricum cu numeroase probleme aduse de pandemie, iar de curând au fost supuse unei noi provocări, prin blocarea Canalului Suez, o arteră pe unde se transportă 30% din containerele din lume. Acum Canalul funcționează din nou normal, dar 300 de nave au fost întârziate în tranzit și multe altele au fost redirecționate pe un traseu mai lung, pe la Capul Bunei Speranțe din Africa de Sud.

În aceste condiții, TT Club arată că, dincolo de întârzierea mărfurilor și de pierderile din lanțul de aprovizionare, va exista un impact și asupra celor ce se ocupă de descărcarea containerelor în porturile de destinație, dar și asupra celor ce fac transport last mile. Impactul imediat poate fi o lipsă de marfă, dar există și potențiale riscuri după ce aceasta ajunge în port: sosirea unei cantități atât de mari de bunuri, combinată cu cerințele din distribuția pe continent, va crea perturbări în porturi și terminale, sub forma acumulărilor de mărfuri. Și va continua criza de containere, mai ales pe rutele comerciale de la est la vest, din moment ce containerele încărcate sunt blocate și disponibilitatea containerelor goale este foarte redusă.

Nu trebuie neglijat nici riscul de furt de marfă din porturi și depozite, de aceea ar fi bine să se pună un accent mai mare pe securitatea acestora, deoarece riscurile pentru mărfurile care nu se află în mișcare este mai mare acum decât de obicei.

În Europa problemele sunt cu atât mai mari cu cât criza de șoferi continuă și în 2021, așa cum arată un sondaj recent al RU, deci vor fi dificultăți mari legate de livrarea mărfurilor importate și de preluarea celor pentru export pe alte continente. Iar cei care caută să sporească siguranța în timpul transportului rutier trebuie să țină cont de riscurile care apar și în acest domeniu, nu numai atunci când marfa staționează, riscuri subliniate recent într-un alt raport al TT Club.

TT Club amintește că în ultimii ani s-au făcut eforturi mari pentru creșterea eficienței operaționale a lanțului de aprovizionare prin reducerea, de exemplu, a numărului de furnizori și introducerea principiilor just-in-time pentru a scădea povara unor costuri nenecesare de inventariere. Dar experiența din ultimele 12 luni – pandemia, Brexit și recenta blocare a Canalului Suez – a pus sub semnul întrebării această strategie, deoarece, dacă reducerea costurilor se face în detrimentul rezilienței, nu este o politică bună. Iar viitorul ar putea aduce o preferință mai mare pentru soluții dedicate situaților neprevăzute, adică o filosofie just-in-case în loc de una just-in-time.

TT Club, furnizor de servicii de asigurare și de management al riscului pentru industria internațională de transport și logistică, a avertizat încă de anul trecut în legătură cu pericolele ce pot apărea de-a lungul lanțului logistic al noilor vaccinuri Covid-19, care au o valoare foarte mare, iar acum raportează o serie de întreruperi în distribuția globală.

Toți actorii din lanțul logistic global trebuie să fie din ce în ce mai atenți la diverse riscuri aduse de activitatea infracțională ce vizează furnizarea de vaccinuri, de la furt la vânzare ilegală de vaccinuri autentice, contrafacere, substituire cu produse false sau contaminare.

Aceste riscuri nu ar trebui subestimate, deoarece piața produselor farmaceutice contrafăcute ajunge la circa 400 de miliarde de dolari americani/an, drept pentru care OMS estimează că din această cauză mor până la un milion de oameni/an.

Iar aceste cifre probabil vor crește pe fondul apariției noului produs, vaccinul Covid-19, care trebuie fabricat în diverse țări și distribuit pretutindeni.

Primele incidente au și apărut. În Olanda, la deschiderea ușilor unei semiremorci cu încărcătură completă de produse farmaceutice, destinatarul a găsit 10 migrați care se ascunseseră acolo, deci marfa a fost contaminată și distrusă. Iar în Marea Britanie au fost făcute trei arestări în urma furtului dintr-un camion al unor teste Covid-19 în valoare de peste 100.000 de lire.

Recent au fost destructurate și două organizații care se ocupau de contrafacerea vaccinurilor Covid-19. Într-unul din cazuri s-a urmărit vânzarea, ca vaccinuri autentice, a peste 3.000 de flacoane cu soluție salină, iar poliția chineză a sesizat asta în timpul unor raiduri. Iar în al doilea caz 400 de flacoane, echivalentul a circa 2.400 de doze de vaccin contrafăcut, au fost descoperite într-un depozit din Gautend (Africa de Sud). În ambele cazuri a fost confiscată o mare cantitate de mărfuri contrafăcute și s-au făcut arestări, dar nu este clar ce volum de vaccinuri false a fost deja produs și expediat pe piață.

Și în America Latină au fost raportate practici abuzive grave. În Mexic, de exemplu, o varietate de vaccinuri Pfizer și de la alți trei producători chinezi, atât autentice, cât și contrafăcute, au fost oferite spre vânzare contra sumei de 1.200 de dolari americani/doza și multe au fost chiar administrate ulterior. Iar în Brazilia au fost găsite pe piața neagră seringi umplute cu apă și seringi goale.

O gamă largă de vaccinuri Covid-19 au fost postate și pe internet pentru vânzare pe piața neagră, prețurile, în Bitcoin, începând de la 250-300 de dolari americani. Și nu se poate determina dacă acestea sunt autentice sau dacă există în realitate, deci potențialii utilizatori riscă foarte mult achiziționându-le.

OMS și diverse organizații caritabile se străduiesc să extindă aprovizionarea cu vaccinuri a țărilor sărace, dar este nevoie de investiții în securitatea lanțurilor de distribuție, astfel încât să fie garantată integritatea încărcăturii.

De aceea TT le recomandă tuturor agențiilor guvernamentale să fie atente la întregul lanț de aprovizionare, pentru a evita subminarea eforturilor de cercetare și dezvoltare de la nivel global. Deoarece responsabilitățile companiilor farmaceutice și ale organizațiilor care finanțează aprovizionarea ar trebui să se încheie la punctul de producție și vânzare și acolo să înceapă responsabilitatea autorităților locale de a garanta siguranța lanțului de aprovizionare. Un grad de incertitudine va continua să existe, sunt de părere reprezentanții TT Club, iar siguranța diferă de la o regiune la alta, deci operatorii care transportă, depozitează și livrează vaccinurile trebuie să fie foarte vigilenți în lupta împotriva furturilor și a contrafacerii de produse.